Är feminismen, kampen och
jämlikheten
som liberalerna tror
en tillsats?
Nåt som kan tillföras det rådande
Ett östrogent E-nummer att blanda i
den manliga världen
Tillsätt också 1 tsk
könsneutralitet
omröres varsamt
En jämställd kaka
av vilken vi serveras en endaste bit
Varsågod wifey
Vad säger man?
Tack
”Fan vad trött jag är på det där”
Det var H som var trött. Vi käkade
middag på Tildas. Det var hans enda, och intelligent sammanfattade
kommentar på diskussionen som nu förs om ”Kvinnors våld mot
män”. Jag skulle önska att hans kommentar räckte. Det enda
rimliga vore om den godtogs som avslut på detta dravel. Men den
politiska utveckligen har tagit oss till en punkt där detta måste
bemötas. En del av er kommer att bli fullkomligt svinprovocerade av
den här texten. Men jag svär på allt heligt att det inte kan mätas
med min frustration över att detta fullständigt både historie- och
kunskapslösa överhuvudtaget tar plats i debatten.
Nu står vi där pappaivrarna och
mansaktivisterna ville. Se dig omkring i det offentliga samtalet min
vän, vi står på en plats där våld allt oftare beskrivs i
könsneutrala termer. Nästa steg är just ”kvinnors våld mot
män”. En dag ska jag utveckla tankarna om det könsneutrala
språkets fallgropar mer, men idag skall vi i vanlig ordning snöa på
våld.
Vi har bytt ut ”mäns våld mot kvinnor” mot ”våld i nära relationer”. Vi tjötar om ”partnervåld” och inte om ”kvinnomisshandel”. Jag talar i radikalfeministisk anda om våld som den yttersta och mest allvarliga konsekvens och funktion könsordningen får och har. Våldet förstått som patriarkatets frontlinje.
Ni vet alla om att vårt samhälle gått
igenom en tydlig individualisering. Motståndet mot att förstå
samhälleliga fenomen som strukturella ökar och i takt med detta
döljs smidigt förtrycket. Vänstern vet att detta (så gott som)
alltid sker på bekostnad av de svaga, de vars liv villkoras av den
bortglömda strukturen. Våldet blir enligt denna logik något som
förklaras med störda, sjuka individer. En strukturell analys kan
kombineras med individuella förklaringar, men individanalysen har
inget att bidra med när vi vill förstå varför så många män är
våldsamma mot så många kvinnor. Med ”jämställdheten” som
skurtrasa tvättas könsordningen bort, för hur kan ett samhälle
som strävar efter jämlikhet lägga fokus på kvinnor?
Den pushade gränsen har nått
universiteten. För att möta det måste det bli lite akademiskt här,
men jag ska nog få det begripligt. Allt större del av
forskningsfältet på ämnet tas idag upp av peeps som använder
begrepp som ”intimate partnerviolence” och ”common couple
violence”. Märk det könlösa. Ett antal moderna studier i
västvärlden har det senaste lagt fram resultat som sägs visa att
våld i kärleksrelationer är jämt fördelat mellan könen. Det har
fått jävligt allvarliga konsekvenser trots att även dessa studier
visar stora skillnader mellan just, könen. Jag skall visa er den här
utveckligen med en artikel publicerad i DN 2013-10-07, mest för att
den är ett tydligt exempel. Den inleds såhär:
Vetenskap ”Män ofta utsatta för fysiskt våld i relationer
Män utsätts lika ofta för våld i relationer som kvinnor. Det visar resultatet av en ny studie, som ligger i linje med internationella forskningsresultat.”
Hu så hemskt (?), tänker vi när vi läser rubrik och ingress. Alla journalister vet att det ofta är det enda vi läser av en artikel, alltså missar vi sedan resten. Längre ner i artikeln står att det är belagt att konsekvenserna av våldet är långt allvarligare för kvinnor, att män är överrepresenterade när det gäller sexuellt våld och kanske mest intressant: att kvinnor uppger att de handlat i självförsvar medan män uppger sårade känslor och kränkthet som förklaring till våldsutövande. Håll det i huvet, vi ska återkomma till det.
I artikeln står längre ner:
”– När vi talar om det ”lätta” självrapporterade våldet mellan partners i brottsofferundersökningar, då är det ingen skillnad mellan kvinnor och män. När man däremot tittar på skadebilden, i vilken utsträckning man har varit tvungen att uppsöka vård, då går vi åt att kvinnor är mer utsatta för grövre våld, det våld som kräver sjukvård, säger Jenny Yourstone.”
Jag motsätter mig inte att både en
och två örfilar har utdelats av kvinnor i relationer, även om jag
tror att detta är brutalt mindre förekommande än vad som ibland
målas upp, särskilt i film å sånt. Men är det samma sak som det
omvända? Är det samma sak som när en man höjer näven mot sin
fru? Nej är svaret. Nej är det enda svaret i världen av historiskt
könsförtryck. Den avgörande skillnaden är makt och rädsla. Få
kvinnor beskriver det fysiska våldet som det värsta, istället
talar de om rädsla, stress och anpassning, om strategier för att
parera våldet. Både kvinnor och barn talar om hur livet blir en
balansgång i att avläsa tecken, förekomma och mildra det våld som
blivit ett ständigt överhängande hot i deras dagliga liv. Är det
detta som är effekten av kvinnors våld mot män? Svaret är nej.
Också detta är belagt i forskning, män uppger inte att de är
rädda för kvinnor. Motiven för våldet måste vägas in: mäns
våld handlar om hat och makt och är upprepat. Detta är
definitionen av att förtrycka och äga någon. Forskarna vet att
detsamma inte gäller för kvinnors våldsutövande.
Vi luras att tro att de nu är två som träter. Hur orättfärdig framstår inte kvinnokampen, om kvinnor beter sig likadant? Detta är en urgammal strategi för att förminska och trycka ner motstånd. Hur många gånger har ni inte hört Israel förfasa sig över palestiniernas "krigsföring"?
Under tiden verkar de liberala
debattörerna förvirrade i frågan om vem de egentligen tycker synd
om. Ofta tycker de synd om de stackars männen som blir alldeles
bortglömda i våldsdiskussionen, som inte får vara offer.
Men de tycker samtidigt synd om kvinnorna som hela tiden av oss
extremfeminister utmålas som offer. Jag är säker på vem det är
synd om: kvinnorna i vanlig ordning. Låt oss klargöra att kvinnor
är offer för mäns våld.
I tidskriften NIKK (Nordisk institutt
for kunnskap om kjønn) kan man i nr 3 2011 under rubriken ”När
kvinnor slår” läsa forskare som fastslår patriarkatets död.
Nina Jon (dr i kriminologi) citeras:
”Vi har haft en lång period där
vi endast har sett att kvinnor är offer och män är överordnade.
Det har varit en viktig kamp. Men nu har vi kommit till en situation
där vi kan se att det är våldet i sig som är problemet och inte
vilket kön utövaren har, säger hon.
Ja nu har vi kommit till en situation
där kampen dels inte är så noga, dels är individuell. Också
Peter Gill (våldsforskare och professor) är inte på samma spår:
”Sverige är ett av världens mest
jämställda länder och det är naivt att framställa kvinnor som
offer.”
Det här snacket, som tidigare främst
florerat på liberala debatt- och ledarsidor skyler över det faktum
att våldet som män utsätter kvinnor för ger allvarliga fysiska,
psykiska, ekonomiska och sociala konsekvenser. Trots att det så
tydligt visar även den mest korkade individ att det helt enkelt inte
är alls samma sak. Mäns våld mot kvinnor är alltjämt ett
folkhälsoproblem.
NIKK citerar också den briljanta
Viveka Enander som lägger det såhär:
- Min uppfattning är att vi i
Sverige börjar om från början i den här debatten som nu har
kommit hit men faktiskt pågått i30 år på annat håll. Idag är vi
via detta tillbaka till när vi först väckte uppmärksamhet på
kvinnomisshandel som ett samhällsproblem. Det går knappt att starta
en föreläsning förrän någon räcker upp handen och påpekar att
det minsann är lika vanligt att kvinnor slår. Det är tröttsamt
att vi inte har kommit vidare från den här polariseringen.
Och tröttsamt är det onekligen, se
bara: Jeanette Ekström och Therese Juel (Aftonbladet 2014-11-10)
avslutar en debattartikel på ämnet såhär:
”Det är beklämmande att ett
samhälle som uppfunnit ordet ”hen” och som ständigt pratar om
allas lika värde exkluderar halva sin befolkning (männen
såklart) när det kommer till ett så
allvarligt ämne som våld i nära relationer.”
Snark, ”våld i nära relationer”,
pity the male. Mansrörelsen och jämställdisterna har länge
ondgjort sig över hur rättssamhället springer kvinnors ärenden.
De pissar på kvinnofrids och samtyckesreglering och med
”jämställdhet” som paradargument vänder de sig mot allt som är
för oss. Deras kärlek till allt ”könsneutralt” visar oss att
denna neutralitet aldrig kan bli vår. Det är en bra tumregel
förresten, om de gillar det, är det med största sannolikhet
skitdåligt för kvinnor. Pär Ström har skrivit om svensk rättsröta
och hur radikalfeminister kontrollerar systemet. I wish liksom.
Men om nu män är så himla exkluderade, hur kommer det då sig att lagstiftningen runt (allvarligt) våld helt är byggd efter manlig erfarenhet och omständighet?
Forskningen visar att kvinnor som brukar våld ofta gör detta efter att själv ha utsatts.
64 % av männen som utsatts
för våld av sina kvinnliga partners har enligt studien i
DN-artikeln själva varit förövare. Detta går igen i
internationell forskning, 67 % av kvinnorna som sitter fängslade för
att ha dödat en nära anhörig har tidigare misshandlats av denne
enligt en studie från New York State Department of Corrections and
Community Supervison.
Så igen: Det är för fan inte samma
sak! Avgörande: det var inte hon som började.
Låt oss nu göra ett tankeexpriment.
Ett som kom till mig när TLC och left-eye sjöng för mig häromdagen i bilen:
Never insecure until I met you
Now I'm bein' stupid
I used to be so cute to me
Just a little bit skinny
Why do I look to all these things
To keep you happy
Maybe get rid of you
And then I'll get back to me
Now I'm bein' stupid
I used to be so cute to me
Just a little bit skinny
Why do I look to all these things
To keep you happy
Maybe get rid of you
And then I'll get back to me
Tänk om vi skulle ta och faktiskt göra verklighet av pappivrarnas
påstådda feministiska rättsprojekt. Kvinnorörelsen har en lång
historia av att stödja kvinnor som slagit tillbaka. På nittiotalet
drev den brittiska kvinnorörelsen kamp för kvinnor som avslutat
sina plågoandars liv. De drev kamp för en ny försvarsgrund kallad
”self preservation”, som skulle stå vid sidan av ”self
defense”. Den könsneutrala nödvärnsrätten är nämligen, tills
ingens förvåning formad efter mäns erfarenhet och verklighet.
Det juridiska ordet för självförsvar
är alltså ”nödvärn”. Det är en ”ansvarsfrihetsgrund”
vilket betyder att man kan gå fri och utan straff för ett brott som
man annars skulle straffats för om vissa omständigheter som lagen
erkänner har funnits vid tillfället. I sverige har du nödvärnsrätt
vid ett pågående eller överhängande angrepp på en person eller
egendom till den punkt då våldet du utövar blir/anses ”uppenbart
oförsvarligt” i förhållande till angreppet.
Nödvärnsrätten funkar i fall där de två är jämbördiga och där den som angrips inte anses ha något problem med att möta angreppet rent fysiskt. Men är det så kvinnors verklighet ser ut? Svaret är nej.
Nödvärnsrätten är formad utifrån
de våldsangrepp som män utsätts för. Jag vet såklart om att alla
män inte är jämbördiga men vi snackar struktur här, remember?
Män utsätts oftast för våld av andra män i offentliga miljöer,
på krogen, utomhus, på fotbollsmatcher osv. Kvinnor utsätts för
våld inom hemmets fyra väggar och har sällan varken verklig eller
upplevd möjlighet att möta angreppet, att slå tillbaka. Om hon gör
det sker det istället när hotet inte längre är direkt och
överhängade. I forskningen kallas det ”våldets kontinuum” och
betyder att mäns våld mot kvinnor i hemmet är ett ständigt
överhängande hot och en process som pågår även de tider på
dygnet då han faktiskt inte slår henne. Effekten i hennes liv är
konstant. Detta är den kvinnliga verkligheten och omständigheten
vid våldsutsatthet. Men, nödvärnsrätten gäller inte, istället
döms hon för den handling som hon själv anser sig ha utfört i
självförsvar.
Jag läste för många år sen Stephan
Mendel-Enks bok om fotbollsvåld (Med uppenbar känsla för stil).
Jag minns inte exakt hur han formulerade, men det var uppenbarligen
intressant eftersom jag minns det. Han skrev typ att vi är en
våldsfördömande kultur, vi gillar helt enkelt inte våld eller
folk som ägnar sig åt det. MEN, den enda tillsats som krävs för
att vi skall ändra oss är att våldet har skett i självförsvar.
Vi kan utöva, förstå och försvara våld som vi uppfattar som
motstånd. Därför krävs i fotbollsmiljön ett rivaliserade lags
firma, i politiska rörelsers frihetskamp en förtryckarstat och vid
mord en angripare. Det betyder att kvinnors våld mot män skulle
kunna uppfattas som legit om vi bara förstod det för vad det är:
självförsvar. Motstånd. Wifey beats him back.
Året är 1989 i storbrittanien. Kiranjit Ahluwalia dödar sin make genom att när han sover hälla bensin över hans fötter och tända på. Efter tio år av systematiskt förtryck försvarar hon sig.
Hon erkänner dråp men
hävdar att hon aldrig hade uppsåt att döda honom. Hon ville "göra precis tillräckligt för att han skulle veta hur det känns att känna smärta". Hennes försvar
godtogs inte och hon dömdes till livstid för mord. Organisationen
Southhall Black Sisters och den lokala kvinnojouren startade då en
kampanj för Ahluwalia som senare också gällde Sara Thornton som
knivmördat sin make när han sov på soffan. De krävde att de två
kvinnorna skulle frias och för alla framtida systrars motstånd
formulerade de ett förslag på en ny försvarsgrund. Inte en
ändring, ingen tillsats i den manliga lagen, utan en helt ny grund:
”självbevarande” Self-preservation. Deras första möte samlade
över hundra personer och inleddes med ett inspelat meddelande från
Ahluwalia (återgivet i en text av Jill Radford):
”Efter mitt giftermål glömde jag
bort hur man skrattar. Jag fick inte äta och dricka när jag ville,
jag fick inte vara vän med vem jag ville, jag fick inte träffa min
familj och släktingar så ofta – jag hade inte tillstånd till
det. Småsaker blossade alltid upp till stora konflikter. Det var
inte bara jag, utan även mina två små barn, som for illa... Men
trots att jag kompromissade så mycket jag kunde, blev jag utnyttjad
på alla upptänkliga sätt. Jag kunde varken göra min man eller
hans släkt nöjda...
I tio år levde jag ett liv fyllt av
misshandel och förnedring och ingen märkte något. Nu har lagen
bestämt att jag skall avtjäna ett livslångt fängelsestraff.
Varför?”
Ja, varför? Dessa kvinnor kan inte
hävda sinnesförvirring. De har handlat medvetet och rationellt,
precis som vid självförsvar. Self preservation-förslaget placerar
deras handlande i det sammanhang som är kvinnors erfarenhet, våld i
hemmet. Det tar hänsyn till konsekvenserna i våra liv som mäns
systematiska våld orsakar och samhällets oförmåga att skydda oss
och våra barn. Behöver jag säga att det inte gick igenom?
Märk att det ligger i allra minst intresse för kvinnor att tillåta dödande av andra. Bara experimentera med tanken, för att det helt enkelt inte finns något samband mellan de omständigheter som är när kvinnor respektive män utsätts för våld.
Tänk att det är oftast inte möjligt för en
kvinna (eller ett barn) att effektivt i situationen försvara sig.
Men tänk vart vi skulle hamna, om vi gav henne en grund att bevara
sig själv? Wifey self preserves.
Låter det crazy kompis? Det var inte
så galet 2005 när det klubbades en ny bestämmelse i delstaten
Victoria i Australien. Den säger att den som dödar en partner som
utsatt henne för våld och förtryck kan gå fri från ansvar. För
att de ansåg att detta kvinnors våld mot män, det är inte
angrepp.
Detta mina vänner, är en vettig
diskussion om kvinnors våld mot män. I sån jävla kontrast till de
ivriga, könsneutrala forskarna och debattörerna. Detta är
diskussionerna som papparättarnas påhittade extremfeministiska
rättsväsende kan föra.
Varsågoda jämställdister, det var ni som
var trötta på viljelösa offer!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar