Dricker vin på balkongen nu igen,
utrustad med morgonrock, filt och vinterjacka. Tänker tillbaka. Vi satt på
starsans uteservering. Det heter såklart inte starsan längre utan
brygghuset. Och det var ingen uteservering utan mer som en liten
sittbar tarm i trä som slöt sig runt huset. Andra långgatan,
göteborgs asscrack – skamligt men också lite härligt. Inget man
bjuder in släkten till, mysigt i mörkret men man blir fort för
gammal.
Hur som helst, det var inte direkt igår
vi satt där pga istid men nån gång i sensomras, jag och D. Vi
pratar mest politik när vi ses. Härligt såklart. D sa en gång
till mig att jag var en av dem som lärt honom mest om feminism,
eftersom jag är en sucker för smicker älskar jag honom lite extra
efter det. Vi pratade om den urballade debatten. Egentligen är det
synd, att man alltid snöar på det som är snett, men samtidigt är
det väl ett sätt att komma framåt det med, att identifiera vad som
är fel är trots allt steg ett.
Intersektionalitet, säg ett mer missbrukat och missförstått begrepp. Vad fan har hänt med denna från början så briljanta analysmodell?
D frågade vad det betyder egentligen å
jag ba: ”Amen jävligt enkelt handlar det om förståelsen av hur
förtrycksordningar jobbar ihop och tillsammans skapar olika
erfarenheter och livssituationer. En förklaring som kan fånga upp
intern ojämlikhet och hjälpa oss att fatta varför inte alla män
är överordnade alla kvinnor eller alla vita överordnade alla bruna
i alla situationer osv osv..”
Han ba: ”Ja det är så enkelt va?
Vad fan är problemet isåfall?”
Och nu ska jag (ok iaf försöka) berätta vad fan problemet har blivit.
Här skulle jag kunna dra en lång
radda kritik mot det som kallas ”identitetspolitik” men shit
asså, man blir fan tröttare av den debatten än av både lönearbete
och moderskap. Det går änna inte riktigt att avfärda
identitetspolitiken som helt meningslös trots att många av
vänsterns males gärna skulle vilja. Snarare kanske man ska
ifrågasätta vad identitetspolitk egentligen är. Vi kan inte bara
avfärda människors levda erfarenheter och de positioner som
systemet skapar som liberalt, individualistiskt tjafs. Alltså en
persons upplevelse kan ju aldrig vara ”fel”.
Men, den levda erfarenheten, den som är alltings utgångspunkt måste kombineras med ideologi, strukturanalys och ATT FAKTISKT GÖRA SAKER.
Det duktigaste just nu är att hålla på å ursäkta sig och vara ”medveten om sina privilegier”. Och det är la vanligt hyfs att visa respekt för folk som ligger under. Sparka uppåt liksom. Men att sitta på sin röv och be om ursäkt för att man har kuk och hår på bröstet, är straigth eller vit hjälper inte en käft. Det viktigaste i alla sammanhang måste trots allt vara vad människor gör. Vad vi annars hamnar i är en situation där strukturen inte går att bryta, han kommer ha lika mycket kuk och hår på bröstet oavsett vad han gör. Det hela blir meningslöst om inte hans handlande kommer först. Annars blir han aldrig en i vårt lag.
Tolkningsföreträde är inte dåligt (utan bra), men det är inte heller allt. Som att alla kvinnor eller rasifierade kunde företrädas av en enda kvinna eller rasifierad person? Som att en enda människas upplevelse och känsla kan ersätta politisk analys. Hur det känns kan den utan egna erfarenheter såklart aldrig helt veta, men hen kan ändå förstå förtryck. Alltså jezuz, hela vår grej är la att vi tror att människor är kapapla till solidaritet?
För alltså, det suger röv att det
mest är vita (hetero-, cis-, rika, icke-funktionsvarierade osv) män
som hörs. Det är klart att det gör. Samtidigt är det så att
exempelvis Marx är jävligt viktig för oss på grund av det han
gjorde, inte på grund av vem han var, hans identitet. Är ni med på
poängen här? Det finns grupper som aldrig kommer att kunna tala för
sig själva, och det finns än fler som inte kan göra det just i
dagsläget, och då blir det rejält jävla meningslöst att hacka på
folk som vi egentligen tycker gör bra grejer, på grund av vilka de
råkar vara.
Roya och Arash Hakimnia la det så här
snyggt:
”Vi har länge kritiserat vita
feminister för att inte lyfta rasismen. Varken Sveland eller
Strömqvist har gjort detta, och det irriterar oss. För detta har de
fått kritik av oss och av andra. Men vi respekterar dem för det de
kan och det de bidragit med till kampen. Yvonne Hirdman har en
väldigt dammig syn på genus, men ärligt, var hade feminismen varit
utan sådana som henne och Grupp 8? Vi väljer att respektera dem för
dagis, för preventivmedel, även om vissa ur den generationen
anklagat oss för att vara identitetspolitiska när vi påpekat
rasism, sexism, homo- och transfobi. Vi väljer att vara större för
att vara kampen trogen. ”
Asså alla kan inte allt. Det är ett fullständigt orimligt krav.
Och det mina vänner,
är extremt jävla utestängande av alla de som faktiskt är på vår
sida, men som inte har hunnit googla alla jävla begrepp som de inte
läst på universitet eller som inte fanns på deras tid. Vilket för
oss till, klass.
3. En mycket modern och särskilt
idiotisk effekt av den missförstådda intersektionaliteten är att
behandla klass som ett förtryck bland andra. Att förstå kapitalism
på samma sätt som ex partriarkat eller homofobi. Det är nämligen
så att klass är nåt alldeles extrordinary (inte viktigast i allas
privatliv, men ändå special, nåt annat). Om vi tänker oss klass i
betydelsen det allt oftare används, typ:
"Det finns ett förtryck av
folk som klär sig syntet, snusar kramsnus och inte har läst så
många böcker. Men de är lika mycket värda som medelklassen! De
skall inte utsättas för normens förtryck utan respekteras för
vilka de är!"
Då har plötsligt klass blivit en identitet och arbetare en identitetskategori lik sexualitet eller funktion (ett varande, något som man helt odiskutabelt är). Analysen slutar i att det minsann är lika mycket värt att slita ut sin kropp på golvet i vården eller industrin (vara arbetarklass) som att vara läkare eller pappersägare (vara medelklass och uppåt)!
Hela jävla poängen har gått
förlorad: Arbetarklass är inte en identitet som skall respekteras
och bevaras. Det är en plats i produktionen som skall upplösas och
sluta finnas. Slutrea! Allt ska bort!
Här har vi den stora skillnaden: ingen
kämpar för att homosexuella, kvinnor, transpersoner eller
rasifierade skall slutas finnas, de skall såklart finnas precis som
alla andra. Men klassen mina vänner, den skall utplånas!
Kapitalismen kräver inte de andra
förtrycksordningarna, visst den tjänar såklart på dem, men de är
inte en förutsättning för dess existens. Klass däremot, det är
den grundläggande byggstenen i det ekonomiska förtrycket, de enda
kategorier som krävs är kapitalägare och arbetare oavsett
identitet.
Vi ska tjöta om diskriminering och inkludering. Men klasskamp, det är något annat. Att mörka analysen av det ekonomiska samhällsbygget gör att vi bara kan polera bajs och inte på riktigt komma till något annat.
Hakimnia igen: ”Vi
längtar inte efter ett rasifierat borgerskap, efter
funktionsnedsatta i bolagsstyrelser, för detta förändrar
ingenting, vi vill inte leva inom kapitalismen. Vi vill inte gulla
med den.”
Klassen är den som innefattar oss alla, alla vi som
lever under löneslaveriet och i en deadend lifestyle desperat
försöker buy happiness och kärlek while working. Den innefattar
alla identiteter och positioner och utesluter bara de rikaste, den härskande
klassen. Detta är ideologin, och för att förstå varför vi har
svårt att enas, vad vi gör för fel och vem som ligger underst i
vårt kollektiv kan vi använda intersektionalitet. Det är där den
har sitt fetaste syfte. Att få oss att fatta, och sedan GÖRA.
ÄNDRA. VINNA. KÄMPA. ÄLSKA. Det finns ingen motsättning mellan
verktyget och ideologin och den hittepå ”kampen” gör folk
blinda för framtidens möjligheter till gemensamhet.
Little Jinder (alltså har aldrig ens
hört nån av hennes låtar.. för hon gör musik va?) var med i
musikhjälpen i P3. Till saken hör då att hon är vit och rik (?).
Hon berättade om nåt skolprojekt i ett fattigt land i en annan del
av världen, Tanzania tror jag det var men minns inte riktigt, i det
här sammanhanget är det mindre viktigt. I vilket fall så började
hon lipa när hon pratade om hur orättvis världen är och hur sjukt
det är att var du föds i världen och vilken klass du föds in i
dikterar dina livsvillkor på ett så jävla vidrigt sätt. Hon ba:
”Det är ju inte ens som att det är min politiska åsikt, det är
ju fakta att det är så” (tears streaming down her white face).
Och ja, det är ju alldeles rätt Little Jinder!
Det som utspelade sig sen i mitt
facebookflöde pinpointar när intersektionalitet och
identitetsfixering ballar ur. Nån (kompis om du läser så no
offence, i love u och tycker du är outstanding smart. Hela min
poäng här är änna att folk måste få göra lite fel ibland)
statusuppdaterade typ: ”Vem är sveriges rötnaste person? Little
Jinder som sitter å lipar över förtryck som hon själv är med och
upprätthåller”. Kommentarsfältet fylldes snabbt av folk som
ivrigt ondgjorde sig över hur dum i huvet hon var och hur patetiskt
det var att hon kunde med att gråta över olycka som inte var hennes
egen.
Helt plötsligt handlade allt om hennes
person, hennes identitet. Inte om det faktum att hon inför tusentals
människor använde sitt medieutrymme till att prata om klass, rasism
och ojämlikhet. Till saken hör att Little Jinder hoppade av
musikhjälpen för att hon mötts av den klassiska hattsunamin mot
kvinnor i offentligheten.
Helt plötsligt användes den intersektionella analysen som baseballträ mot en kvinna, av feminister. Detta är vad som händer när vi bara är intresserade av folks identitet, istället för deras handlande, vad de faktiskt gör.
Obs tycker oxå det var lite fånigt att lipa, men come on
folks! Va fan hon var ju vettig liksom. Att recensera en enskild
person på det här sättet är lika onice som antifeministiskt. En
strukturell analys utgår ifrån kollektiv, inte ifrån enskilda
personer som anklagas för att bära all världens förtryck i sin
privvade rygga.
Jag har skrockat med många vänner om
när inkluderings-tjötet nådde botten.
I nån grupp på face
skrev nån ett inlägg som började: ”Ursäkta för exkluderande
pga kräver abonnemang – men jag vill tipsa om en dokumentär på
netflix...”
Alltså jag skrattade tills jag kissade lite pga
mom-vagina. Är netflixanvändare en grupp som kan ställas emot
gruppen som inte har abonnemang? Vilken samhällsgrupp finns inte
undrar man ju osökt. Alltså ursäkta pga exkluderande mot folk som
inte har morgonrock men jag går under i min här på hisingen. Obs
ursäkta pga exkluderande mot alla som inte bor på en ö i göteborg.
Obs ursäkta humor och raljerande ton mot alla som är sakliga och
skittråkiga.
När jag första gången hörde
begreppet intersektionalitet älskade jag det (still do alltså). Det
var typ tio år sen och jag var grön på universitetet och en värld
av teorier och människor som ville diskutera världsläget hade
öppnat sig.
Nån sa typ ”ja visst fet analys men den riskerar ju
att splittra kampen”.
Jag ba: ”Va? Va fan hela syftet är ju att
ena folk trots våra olikheter och visa oss hur förtrycken påverkar
oss olika trots att vi alla är samma”.
Jag fattade på allvar inte
snubbens kritik, jag kunde inte alls se hur man kunde missuppfatta
skiten på det sättet.
För mig var det solklart hur den skulle kunna göra analysen mer nyanserad och inkludera fler i kampens gemenskap.
Det där jag skrev i början om att intersektionell analys
kan förklara varför inte alla vita är överordnade alla svarta att
all times eller alla män gentemot alla kvinnor at all times, det ska
ju användas för att bemöta dem som använder det för att hävda
att förtrycket inte finns!
Typ: Nej, alla kvinnor är inte alltid i
underläge pga andra förtryck men det betyder inte att samhället är
jämställt och att feminism är meningslöst.
Fucking briljant ju.
Idag fattar jag. Han hade rätt. Idag
står vi på en plats där vi hackar sönder varandra.
Självklart ska allas liv ingå i
berättelsen om världen. Det är ett otjötbart faktum att det inte
är så i dags läget och det är ännu mer otjötbart så att det
var värre förr. Ingen som vet nåt kan förneka att både vänstern
och femininismen stängt människor ute och visat uppenbar ovilja
till att inkludera alla. Samtidigt är det också ett otjötbart
faktum att de härskande klasserna älskar när vi hackar på
varandra och om vi på allvar tänker att det finns ett ”vi”
måste detta ”vi” också försöka hållas samman. Internkritik,
att syna det egna i sömmarna måste vara en del av alla ideologiska
kamper, men internkritiken kan inte vara på själva rörelsens
bekostnad.
Målet kan inte vara konflikt, målet
måste vara att överkomma konflikten. Enas. (I morgonrock?)
Jag ska avsluta med en annan wifey som
folk så oförtjänt hackat ner. Vi kan lära oss nåt av det
allihop, ingen har frikort. Emma Watson sa det:
”Feminism is not a stick you can use to beat other women with”
Godkväll kamrater <3!
����
SvaraRaderaBäst!
SvaraRaderaDu säger det som jag längtar så efter att nån ska säga, fast jag vet inte om det förrän du säger det! Och du säger det så himla bra. Tack!
SvaraRaderaHade jag inte varit gift redan hade jag friat på stört! Du sätter ord på det jag tänker och du gör det knivskarpt!
SvaraRaderaUrsäkta om jag exkluderar de som inte tänker ❤️/ Natalia
Tänkte först "När jag hör ordet intersektionalitet osäkrar jag min revolver", men det fick jag äta upp när jag läst din text. Tack för det! // Random cis-hetero-vit-vänster-dude
SvaraRadera"Internkritik, att syna det egna i sömmarna måste vara en del av alla ideologiska kamper, men internkritiken kan inte vara på själva rörelsens bekostnad." Tack, sparar detta som citat om det går bra. Så bra formulerat.
SvaraRaderawww.zaitzova.com
Tack, wow.
SvaraRaderaeeeeeeeeeeh det här var det finaste jag läst sedan jag konfirmerade mig!!!
SvaraRadera