Så länge klassamhället består
kommer feminismen att få jobba för å hålla rent hus. Det finns många som tror
att feminism som ensam ideologi kan både formulera problemen och
lösningarna. Konstigt nog är det i regel samma människor som skriker
huvet av sig för att peka ut att ingen annan förstår nyanser.
Feminismen måste kombineras med
förståelsen om flera fronter och att den största motsättningen inte ligger mellan
enskilda kvinnor och män. Jag hatar patriarkatet, men män käkar
jag te frulle varannan helg! Fan de kan va goa ni vet. Problemet är
liksom lite större och inte riktigt så enkelt. För att hålla feminismen äkta måste
vi göra upp med dem som använder feministiska argument för att
egentligen föra antifeministisk politik och basha vissa män.
Högerpolitik. Skitpolitik. Väldigt tröttsamt detta jag vet.
Pt 2
har du nu framför dig. ”Ett feministiskt A.C.A.B”. All
Cops Are Bastards som fyra bokstäver för den misstro varje
feminist, klass- och kvinnokämpe oundvikligen måste nära mot
(rätts)staten och dess våldsapprat. I den första delen
hoppas jag att jag lyckades konstatera att polisen och rättsstaten
inte finns till för kvinnors skull och helt enkelt inte kan
åstadkomma kvinnofrid. Nu ska vi lämna polisanmälan och dra lite
mer allmänna växlar. Man behöver dock läsa dessa två texter
tillsammans, vänligen gör det.
Feminism är både ett sätt att förstå
världen och en motståndsideologi kan man säga. Det handlar
givetvis inte bara om mäns våld mot oss: en klassisk modell är att
förstå mäns våld mot kvinnor som det patriarkala systemets
yttersta gräns. Där står (gräns)polisen för att lagföra och
kontrollera det allra värsta. Längre än så sträcker de sig inte.
De är liksom könsfötryckets nigths watch, ett rygghuggande
brödraskap med kortare lunch-stubin än batong. Patetiskt. Låt oss
prata om allt det där som sker innanför gränsen. Låt oss börja
på det utlovade råttape-fascist spåret:
I oktober 2012 motionerade (föreslog)
Sverige Demokraten Mikael Jansson den svenska riksdagen att
militärpolis skulle införas och användas i vissa förorter:
”Sverige har ända sedan de
tragiska händelserna i Ådalen 1931 i praktiken haft ett förbud mot
att använda militära enheter i inrikes säkerhetsfrågor. Detta är
inte helt oproblematiskt. Över tid har det visat sig att det
understundom uppstår situationer där den vanliga polisens kapacitet
inte räcker till...”
Alltså polismakten agerar inom nationen i fredstid. Det till skillnad från militär som ska sättas in vid väpnade konflikter. De har helt olika funktioner, och det känns väl lämpligt att ifrågasätta vad det är som efterlyses av Jansson? Är det krig nu eller?
Lustigt nog väljer
fascisten att själv nämna ådalen -31. Det som hände då var
alltså att fem människor och arbetare sköts ihjäl av svensk
militär. En statlig avrättning. Där borde diskussionen vara slut.
Och 2012 var den det. Men den skulle sen återkomma fem år senare,
då i moderata kläder.
I
oktober i år motionerade 4 moderater om i princip samma sak. Det
kommer inte att gå igenom nu. Men det politiska läget har
förändrats och moderaterna är knappast ett utstött och illa sett
parti, vilket heller inte SD är längre. Det är nu fritt fram att
föra deras politik. Smidigt då den inte bara är rasistisk, utan
också borgerlig. Verklighetsbeskrivningen utan verklighetsförankring
har blivit sanning och den säger att de svenska förorterna, de
fattigaste arbetarklassområdena i städerna är laglöst land. Här
hittar vi dels besattheten av ”upplopp” och ”oroligheter”,
dels idén om sharia-lag och osvenskt kvinnofötryck. Det hela ska då
ordnas genom hårdare repression: mer polis, MILITÄRpolis och
hårdare straff.
Militären ska liksom återta svenskt territorium från ockupanterna som är dess befolkning. Allt pakterat i en idé om att folk begår brott för att de kan, och invandrarmän för att de helt enkelt inte kan låta bli. Ständigt hör vi denna torftiga analys.
När
feminister samtidigt ropar på hårdare straff för sexualbrott
missar de att det i så fall skulle ske inom ramen för samma paket och
verklighetsbeskrivning. I dagsläget tvingar det oss att skriva under
på den här skiten, om vi inte lägger allt krut på att samtidigt
komma ihåg vår främsta uppgift: att slåss mot patriarkatet i
motsats till att springa statens rasistiska ärenden. Jag skulle
självklart önska att sexualbrott straffades på vilket jävla
kreativt sätt som helst och är inte EMOT skärpning av
lagstiftningen specifikt runt sexualbrott. MEN, se Pt 1, jag tror
helt enkelt inte på det pga löjligt tydligt vilka som (inte) skulle
dömas iaf.
Istället är det
ren och skär rasism som också används på kvinnofridsområdet.
Moderaterna vill efter #MeToo kartlägga ”samband” mellan
etnicitet och sexualbrott och den lelle sprätten Tomas Tobé gör
dramatiska uttalanden. Han och alla andra poliskramare visar sin
totala nonchalans inför det som #MeToo har försökt säga: Ni är
förövare allihop! De finns överallt! Rasism är dåligt för att
det är fel. Javisst, men det är också dåligt för att det förstör
den feministiska kampen och analysen. Vi hamnar i uråldriga felslut
som gör att vi aldrig kan sätta siktet rätt. Att rättsstaten
riktar in sin repression på unga män från andra länder är
antifeministiskt i den bemärkelsen att det aldrig kommer att lösa
kvinnofridsproblemet och att vi i många sammanhang har långt fler
gemensamma intressen med dem än med de rika som företräds av
staten. Vi är kort å gott knegare allihop. Åter till förorten:
Jag skrev en text om Joakim Lamottes
mediala utspel för länge sen och skämdes lite efteråt när folk
delade skiten ur den. Det var strax före att ”drevet” mot honom
drog igång och jag har aldrig varit nåt fan av hetsjakter på
enskilda. I ärlighetens namn tyckte jag synd om honom. Men det var
då och detta kritik-immuna rikspucko slutar ju aldrig. Kängan han
nu får utdelas inte för att han är han, utan för att han är ett
jävla skolboksexempel på folk som för fram sig själva som
”feminister” och som sedan visar sig ha en helt annan agenda.
Kanske utan att ens veta om det själva. Lamotte skrev 3/11 i år en
krönika i GP med rubriken ”Hur mycket ska våra poliser tåla?” (Extra lol nu med baguette-besvikelsen. HUR MYCKET SKA DE STACKARNA
TÅLA?? EN FATTIG LUNCH!!)
Lamotte skriver (om): ”en
respektlöshet och attityd (mot polisen) som jag ser går i arv från
generation till generation” i förorterna. Han ropar som så många
andra på hårdare tag och avslutar: ”I väntan på detta måste
polisen snarast få befogenheter att ingripa stenhårt mot dem som
inte kan respektera den yrkesgrupp som är satt att upprätthålla
lag och ordning i Sverige. ”
Denna nedärvda och bristande ”respekt”
(läs ”rädsla”) har alltså Lamotte sett när han besökt olika
förorter i egenskap av ”journalist”. Hur han kunnat göra de här
besöken över generationer får väl stå obesvarat. Lägg märke
till hans perspektiv dock, dessa hårdare tag kommer inte innebära
undantagstillstånd i den svennehåla han själv bor i. Det är inte
han som kommer att muddras och stannas på gatan, det är inte hans
bröder och vänner som kommer att få stryk, låsas in och utmålas
som gangsters. Det är våra. De som hör till knegarkollektivet.
Jag vill då påminna rikspuckot och alla andra om en av den globala kvinnorörelsens hjärtefrågor: ”reproductive rigths”. I begreppet ingår det som många tänker: rätten till våra kroppar, abort och preventivmedel. Men där ingår också rätten att fostra de barn vi valt att föda i trygga, säkra miljöer med rimliga förutsättningar. Utan den möjligheten är rätten att behålla våra barn stympad.
Polisbrutalitet och övervåld drabbar våra (arbetarklassens) söner
och våra familjer. Våld i svenska förorter är en feministisk
fråga, och Lamotte visar tydligt vilken sida han står på. I
amerika har framför allt svarta kvinnor stått i fronten mot
snutvåld ända sen anti-lynch kampanjer tidigt 1900-tal till dagens
Ferguson. Ökad polisnärvaro är ett hot emot så väl invandrare
som knegare och kommer aldrig handla om ortens egna trygghet. Nej
tryggheten, den är till för några andra.
I tider av ökade motsättningar blir
rika människor mer rädda för fattiga människor, vilket är fullt
rimligt. Då ropar de på staten precis som de gjort genom historien,
men idag förs det fram som något som ska ske för vår egen skull
och för kvinnor i allmänhet. Märk förresten likheten mellan den
amerikanska söderns lynchmobbar där svinen hävdade att de hängde
svarta män för att skydda vita kvinnor. I dagens sverige vill de
fängsla män från mellanöstern och stänga gränsen. Kvinnor blir
som vanligt slagträ och ingen jävel bryr sig om vad vi själva
önskar.
Tanya sjunger i mitt vardagsrum:
”Providing no jobs
and telling us stop the crime
is like beatin a child
and tellin him not to cry
…
Is a tough way fi learn seh yuh
no really secure
when the problems of the poor
come kick down yuh door
the youths dem a get 2000 guns
fi everyone oonu cease
instead of treating the symptoms
why dont you cure the disease
You know things must really get wicked”
no really secure
when the problems of the poor
come kick down yuh door
the youths dem a get 2000 guns
fi everyone oonu cease
instead of treating the symptoms
why dont you cure the disease
You know things must really get wicked”
Iden om den brune besten, den farlige utländske mannen används av den rasistiska staten för att utöva kontroll. Det är samma stat som hatar kvinnor och därför kan ropen på hårdare tag aldrig vara feministiskt gångbara. Det är våra liv, barn och hem som det handlar om.
Den här texten kan omöjligen rymma några längre tankar om vad ”oroligheter” i orten egentligen handlar om. Ändå kan vi konstatera att (den rasifierade) arbetarklassens söner nu ska straffas både för det som alla män ägnar sig åt OCH för klassamhället.
Min
bff O har blivit hobbyterapeut åt grannkvinnan. Hennes son sitter på
häktet. Hon går sönder och cigghanden skakar när hon berättar om
hur rädd hon är för vad de gör med honom där inne. Kanske ännu
mer vad det kommer ha gjort med hans person när han kommer ut. De
brukar kliva in till honom ibland och säga: ”Varsågod! Du är
fri!”, nu tror han inte på det längre, men hjärtat sjönk i
bröstet de första gångerna när pliten strax efter flinande la
till: ”...att gå och ta en cigarett”. Han är 18 år och hans
mamma är ett vrak. Är detta feminism? Är det trygghet? Vi vet nog alla vad det egentligen är...
Mitt hjärta svämmar över lite när
jag igen trillar över en artikel jag delade förra året:
I maj 2016 skrev SVT om mammor som
nattvandrar i Fittja, Rikeby, Tensta, Husby, Akalla och Norsborg i
sthlm. Ingen förnekar att det finns problem, det är liksom hela
deras poäng. Men jämför deras ingång med militärpolis:
Blir ni aldrig rädda?
"Nej, vad ska vi bli rädda för? Det handlar om våra barn och barnbarn, de lyssnar på oss. Vi är starka kvinnor, ser vi att bråk uppstår så ringer vi polisen, vi är aldrig rädda, vi är starka, säger mormor Fatma Ipek, nattvandrare Fittja.”
JA tro fan ni är starka kvinnor Fatma! Kvinnor som har rätt att fostra era barn under rimliga förhållanden. Förhållanden som varken kan vara klassamhällets botten eller polisstatens no-go zones.
Vad vi står inför är det som forskaren Linnea Bruno kallat ”selektiv repression”. Hon menar att statens handfallenhet inför mäns våld mot kvinnor hänger ihop med dess ”svårigheter att bemöta och motverka rasism”.
Alltså idén om invandrade mäns våld i svenska förorter bygger på rasistiska tankar om ”kultur” vilket är det nya nyanserade ordet för ”ras”. Bruno skriver visserligen om mäns våld i nära relationer, men parallellen håller eftersom det handlar om VARFÖR vissa män anses våldsbenägna. Hon exemplifierar med medicinsk forskning som förklarat svenska mäns våld mot thailändska kvinnor som något som hänger ihop med KVINNORNAS ojämställda kultur från hemlandet, medan irakiska mäns våld i samma studie (!) förklarades med MÄNNENS ojämställda kultur från hemlandet. En feminist värd namnet måste vända sig emot den här typen av resonemang och söka förklaringen till våld i det sociala sammanhanget. I de nära relationerna patriarkal struktur, på förortens gårdar i klassamhälle och rasism.
Den feminist som hetsar polisen på förortens barn göra sig icke besvär. Hör kvinnokören skråla, ett feministiskt ACAB sjunger de, för ett samhälle där kvinnor kan fostra sina små och där en enad arbetarklass är den enda vägen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar