Det var första maj. Jag var på
masthuggstorget i vanlig ordning och medans delen av tåget ”Rätten
till våra kroppar” skanderandes: ”Hands of my hijab!” samlades
framför oss tryckte jag en (ovanligt röten) falafel med min boy.
Han är från turkiet. Vi pratade om hur han är fostrad med skepsis
mot islam (inte mot slöjan nödvändigtvis pga inte alltid
religiös). Vi var där på torget och vi pratade om hur annorlunda det är
beroende på en grupps status och i vilken politisk verklighet man
råkar vara. Just för tillfället är jag på en regnig
hisingsbalkong, skrivandes om en svensk ”kontext” som typ
”sammanhang” heter när det ska vara lite fint.
”Det är ju annorlunda här, i Sverige just nu handlar det liksom om att backa en förtryckt minoritet”, sa han.
Och så enkelt hade han lagt linjen.
Den här texten handlar inte om slöjans historia, varken den
religiösa (obs ofta också kristna), den kopplad till klass och
kyskhet eller den till vad fan som helst. Liknande analys kan göras
om i princip alla ”klassiskt” kvinnliga klädkoder. Jag menar for
fuck sake låt oss analysera klackskons historia eller kjolens. Många
har gjort just detta.
Den här texten handlar inte om
huruvida man ska täcka sitt hår eller inte. Av den enkla
anledningen att något så personligt har ingen med att göra. En del
kommer att kritisera att jag skriver den här texten. Men den handlar
inte om min åsikt om enskilda människors val, för det är inte
särskilt relevant.
Den handlar inte om kvinnors agerande, den handlar om en urspårad och snedvriden debatt och om vad som händer när nyfascister tillåts påverka lagstiftning. Den handlar om staters, politikers och arbetsgivares agerande. Det är allas business.
En del kommer att kritisera jämförelser
i den här texten. Men att jämföra exempelvis klackskor och slöja
är inte att säga att det är SAMMA SAK. Ingenting är samma sak som
nåt annat. En jämförelse används för att göra argument lättare
att förstå. Det är inte min mening att förminska den betydelse
slöjan har för många.
Att inte skriva den här texten hade
gjort att jag varit en del av de svennefeminister som får kritik för
att inte vilja diskutera saker som inte berör oss personligen. Men
vad fascister, stater och arbetsgivare gör berör mig. Vad som rör
andra kvinnor rör mig, för att feminism är solidaritet.
Den feministiska saken är att backa sina systrar, för alla kvinnors skull.
Jag backar den som älskar
att bära slöja. Jag backar den som inte vill och skiter i. Jag
backar den som bär den av tvång och inte kan/vill ta figthen och
den som överhuvudtaget inte berörs av slöja-eller-inte-tjötet.
Jag har den största respekt för dem som utstått tortyr för sitt
val att inte bära den. Samma respekt hyser jag för dem som utsått detsamma för sitt val att bära den. För att detta är feminism. Feminism är
inte att kritisera enskilda kvinnor. Feminism är att kämpa mot en
patriarkal samhällsordning, mot stat, kapital och mot enskilda män
som kämpar mot oss.
Du kan egentligen tycka vad fan du vill
om hijaben/sjalen/slöjan, det intressanta är trots allt vad du
tycker om kvinnor och vår rätt. Den här texten handlar inte om
slöjor. För självklart är det inte så jävla enkelt som att
välja mellan att den bara är en symbol för ont patriarkat eller
bara en anspråkslös tygbit.
Låt oss tala om själva slöjdebatten och vad ett eventuellt förbud skulle innebära. Då handlar den här texten om rasism, fascism, förbud och statens makt över människor.
Det absolut bästa vore såklart om vi
inte hade den här diskussionen över huvud taget just nu. Men frågan
om slöjan återkommer även i vänsterkretsar. Påfallande ofta är
det commie-males som tycker det är relevant att prata om huruvida
nån ska visa håret eller inte. Plötsligt är de så jävla
intresserade av feminism att de är beredda att springa
nyfascisternas ärenden för kvinnornas skull. Utan att ha nån
avancerad statistisk uppgift på det hela vill jag anklaga den där
gruppen som är besatt av att hävda ”arbetarklassens” intressen
så jävla ofta att de glömmer bort att den trots allt består av en
stor grupp kvinnor (med slöja). Ni vet de där som tror att klass är
synonymt med kroppsarbete. Så fick de en känga också, moving on...
Jag är kritisk mot religion över lag.
Inte sådär superpassionerat som en del andra, för jag tycker att
det också finns det som är positivt med att människor tror på
något alls (detta kan vi tjöta om i evighet en annan gång). Men
religionsfrihet är en absolut förutsättning för allt som skulle
kunna med å kalla sig ”demokrati”. Men, detta handlar inte i
dagens Sverige om enbart religion. Det handlar om nåt mycket större
än så.
En sann antifascistisk feminist måste hata ISIS och talibaners slöjtvång likväl som svennefascisternas förbudshetsande.
Medelhavets stränder 2015.
Sverigedemokrater går runt mellan hjälporganisationernas personal
och delar ut flygblad till de människor som lyckats fly över havet.
Under rubriken ”NO
MONEY, NO JOBS, NO HOMES” står varvat med annan skit:
”Sweden is a
modern western country. Here women and men are equal. Forced
marriages and polygami will never be accepted. Halal slaugther,
wearing niqab or burqa in public places will be forbidden in our
country.”
Handlar då detta om att kvinnor skall
komma hit och söka fristad? Nej, SD skiter såklart i kvinnor, så
mycket vet vi. Påståendet om kommande förbud mot heltäckande
slöjor (som dessutom är lögn) används för att människor inte
ska komma hit. Detta är vad förbudshetsarnas nedkokta agenda är.
De vill inte att folk från andra platser ska komma hit, och de vill
göra livet förbannat surt för dem som lever här.
En mer sanningsenlig skrivning hade ju
varit till exempel:
”In sweden you
can wear what ever the fuck you like. If anyone forces you to do or
wear anything against your will it is a criminal act and there is
help. BUT since we are facist assholes and sweden is not equal, we
will harass you and make your life as miserable as possible if you
decide to wear what ever the fuck you like as well as if anyone is
forcing you to wear something against your will.”
Olika typer av förbud mot heltäckande slöjor på offentlig plats har samtidigt fått fäste i Europa. Kanske är det inte så långt bort från Sverige som åtminstone jag vill tro.
Belgien och Holland var tidiga, Frankrike är la det mest
uppmärksammade exemplet. Våld mot kvinnor i slöja har ökat
parallellt med slöjförbudet i Frankrike. Förbudet har serverat
polismakten en möjlighet att på laglig grund trakassera och
förfölja en redan utsatt grupp kvinnor. Det har gjort att enskilda
rasistiska svin upplever sig ha folkligt stöd för övergrepp. Att
det dessutom förs fram som en reglering baserad på kvinnors rätt
är den moderna politiska retoriken i ett nötskal. Avklädd och
hotad. För sin egen rätt. (kräkpaus)
I Frankrike kan man alltså bli haffad
på stan för att man bär slöja som täcker ansiktet. Man måste då
visa sitt ansikte på uppmaning. Gör man inte det får man åka med
till stationen (vi vet väl alla vad som gång efter annan händer i
polisbilar?) och visa ansiktet där. Som straff kan man få böter.
MEN, OBS DENNA ÄR HELT SJUK: man kan också tilldömas att gå en
”medborgarkurs” i franska värderingar. Handlar då detta om
kvinnors frigörelse? Nej. Är det inte löjligt uppenbart att det
handlar om att inte vara fransk nog?
Vi har fått vittnesmål om hur
uppjagade polismän slitit kläder av kvinnor på offentlig plats
eller tvingat dem att klä av sig inför andra.
Oavsett vad du
personligen tycker om slöjan måste det framgå att vad detta
handlar om är en enda sak: att minska livsutrymmet för de
icke-önskvärda. Va fan att ”avslöja” kvinnor var något om
kolonisatörer ägnade sig åt på sin tid!
I den schweiziska kantonen Ticino kan
heltäckande slöja på offentlig plats ge böter på så jävla
mycket som motsvarande ca 85 000 kronor. Lagen är dessutom specifikt
riktad mot slöjor och gäller inte typ skidmasker och mc-hjälmar.
Alltså handlar det inte om att visa ansiktet. En sån lagstiftning
kan bara handla om rikets säkerhet (också vanligt argument) om man
på allvar menar att muslimer i sig själva utgör ett sådant hot.
Det är rasism, solklart. Som feministisk idé är det ju också
relativt helsjukt att bötfälla en person en enorm summa för att
göra något som man då tänker sig att hon är tvingad till... Tack
för frigörelsen, får jag kvitto på det?
Jag säger inte att det inte finns
kvinnor som blir förtryckta med islam som vapen. Precis som kvinnor
blir förtrycka med alla till buds stående medel även utanför den
religiösa sfären. MEN idén om den bruna besten, den muslimske
mannen och hans kvinnosyn är en grundpelare i den nyfascistiska
retoriken (med honom kommer den dödsförtryckta viljelösa kvinnan).
Den blåses upp och används för att kunna driva vidrig politik. En
vänster värd namnet kan aldrig gå med på det.
Det betyder inte att vi ska blunda för att det finns kvinnor som flyr förtryck som vi i Sverige har svårt att föreställa oss. Det betyder inte att vi ska blunda för att det finns kvinnor som är beredda att utstå piskrapp och fängelsestraff för att slippa slöjan. Men förbudet, det är inte till för dessa hjältinnor.
Jag menar ärligt, kan vi ha två
tankar i huvudet samtidigt? Det är feministiskt att backa de kvinnor
som trotsar slöjtvånget i ex Iran. I Sverige är det feministiskt
att inte ställa upp på en utveckling som gör en särskild grupp
kvinnor till slagträ i en debatt som egentligen skiter i dem.
Gemensamt för de båda förhållningssätten är att motsätta sig
lagreglering om (kvinnors) klädsel.
2014 startade exiliranska (alltså bor
inte längre i Iran) journalisten Masih Alinejad facebook-protesten
”Friheten i smyg” där iranska kvinnor fotar sig utan den
lagstadgade sjalen på offentlig plats. Sidan fick snabbt över en
kvarts miljon följare och det hela var helt sjukt fett faktiskt!
Men, Alinejad håller linjen och säger att hon inte är emot slöjan.
Hon är emot det iranska hårförbudet och kvinnoförtrycket. Rite
on!
Så kommer svennerasisterna å säger
typ att:
”Jamen om man kommer till Sverige så
får man anpassa sig! Här visar vi minsann håret och man får ta
seden dit man kommer. Om vi skulle åka till Iran så måste vi bära
slöja där!
Jag skrattade högt när jag läste nån
som skrev typ: ”Jaha så nu har vi fascistdiktaturer som måttstock
och förebild?”
Inte så oväntat kanske!
Vi måste kunna ha olika
förhållningssätt beroende på det politiska läget. Det är inte
så jävla svårt faktiskt. Den europeiska besattheten av slöjan och
diskussionen som den förs idag leder till kränkningar och
misstänkliggörande av en stor grupp kvinnor (och män). Det är
inte kvinnorörelsen eller vänstern som driver slöjförbud och att
titta på idéns företrädare är fingervisning tydligare än någon
om vad det hela egentligen handlar om. Nyfascism. Rasism.
Kvinnoförtryck. Räkna ut det med röven tack.
Debatten förs över kvinnors huvuden
och för samtliga som tror på kvinnokollektivet är det därför ett
problem. Man måste fråga sig, är kvinnokampen till för någon
särskild, eller är den till för oss alla? Vi är ett kollektiv
förenat av könstillhörighet, inte av politisk övertygelse eller
religiös tro. Det är ett spretigt kollektiv vars värde vi försöker
upprätthålla och vars fiender vi motarbetar. Men vi måste inte
alla tycka samma. Skulle fuckin Alessandra Mussolini komma och knacka
på min dörr och söka skydd från patriarkatet skulle jag ge henne
det. Skulle hon däremot vilja sprida propaganda skulle vi vara
fiender.
Systerskapet är solidaritet, inte likhet.
Likadant måste det vara med klassen,
och slöjan är trots allt numera också en arbetsmarknadsfråga på
många sätt. Klasskamp måste bedrivas av och för dem som tillhör
arbetarklassen, oavsett allt annat. Ärligt verkligen, vad håller vi
annars på med?
Så. En ung kvinna sökte jobb på SAS.
När det väl kom te kritan fick hon inte jobbet, om hon inte kunde
tänka sig att ta av sig (den ej heltäckande) slöjan på arbetstid.
EU-domstolen kom i mars 2017 fram till att arbetsgivare får neka
arbete för personer som bär ”synliga religiösa symboler” om de
hade en sådan policy redan innan. Och så gick debatten loss och
visst, det är la inte en mänsklig rättighet att arbeta på SAS.
Men det säger rätt mycket om den minimala förståelse som finns
för vad slöjan egentligen är för något.
Det finns massvis av olika slöjor, en del knyts som turbaner, andra som en stor hårknut i nacken, en del är tigtha runt ansiktet, en del är i glada färger. Men liksom gemensamt för dem alla är ändå att en slöja tar man inte bara på och av som vilket plagg som helst. Så enkelt är det inte. Istället uppstår ett hinder för att ens kunna arbeta.
Jämför
vi med barnmorskan som inte ville göra aborter och som också jag
uppmanade att bara ta ett annat jävla jobb var att hon inte kunde
tänka sig ATT UTFÖRA ARBETET. Detta mina vänner, är den avgörande
skillnaden. I fallet med barnmorskan handlar det om själva arbetsuppgifterna och om värderingar (som alla nu är besatta av). I fallet med slöjan handlar det om att NEKA arbete på personlig grund. Det är helt enkelt två helt olika saker.
I Danmark pågick en förbannat hetsig
debatt om huruvida domare skulle få bära slöja. Lena Sundström
återger i sin bok ”Världens lyckligaste folk – en bok om
Danmark” hur debatten kom att handla om huruvida kvinnor i slöja
kunde döma efter danska lagar (eller sharia?!). Eh, ärligt talat
liksom. Sundström citerar Sabba Mirza som är juriststudent och vill
bli domare. I tidningen nyhetsavisen skriver hon:
”Förr diskuterade man i USA om
svarta kunde döma. Senare om kvinnor kunde döma, eller om de var
för känslosamma. Nu diskuterar vi om folk med slöja kan döma
neutralt och opartiskt.”
Hon fortsätter:
”Jag menar att det är hyckleri när
man säger att muslimska kvinnor bara går där hemma med barnen,
medan man samtidigt förhindrar dem från att få en utbildning, för
att de inte får ha slöja på sig.”
Och ett jävla hyckleri är det verkligen. Hela norra Europa är besatta av invandrade människors ”bidrag”.
Inte då de bidrag som de rasistiska lögnhalsarna
påstår att de får, utan vad de själva skall bidra med till det
nya landet. Ändå duger det inte att bidra. Målet är inte att
någon skall lyckas göra det. När slöjbärande kvinnor ”bidrar”
vänder debattens fokus och börjar istället handla om allsköns
jävla problem deras deltagande på arbetsmarknaden påstås ställa
till med. Nationsfanatikerna kräver att de ska ”lyckas”, men
ägnar sen alla hästkrafter åt att sabotera. Va fan slöjan har
till och med diskuteras som en ”potentiell bakteriekälla”!
Sundström intervjuar också Yeliz som
överväger att flytta ifrån Danmark:
”...och det har betytt så mycket för
mig att studera, jag älskar att studera och jag har verkligen njutit
av det. Så kommer några människor och säger, vet du vad, det är
fint att du har några drömmar och några ideal som du vill
realisera, men det struntar vi i. Om du vill använda dig av dina
kvalifikationer på arbetsmarknaden skall du använda dem utan din
slöja.”
Jag tänker från balkongen: hur mycket
ska man egentligen behöva ge upp för ett arbete? Arbetsgivares makt
över oss, dem vi är och allt som är viktigt för oss i livet, den
måste vi stå emot. Så länge vi kan utföra arbetet har de inte
med det att göra. Simple as that.
Åter till Sverige. Slöjdebatten förs
också specifikt om barn. 7 feb i år skriver svt.se såhär under
rubriken ”Så vill moderaterna stoppa slöja i skolan”:
”...Bland förslag som handlar om
mentorprogram, snabbare och bättre introduktion i samhället och
tätare samverkan med näringslivet skriver Moderaterna i Västerås
under rubriken ”Riktlinjer i skolan” att:
Genom att prata med föräldrar på utvecklingssamtal och i andra möten vill man att skolan gör klart att det ”inte är önskvärt” med slöja för mindre barn.
"Det är viktigt att vi faktiskt pratar om att vi i Sverige inte tycker att små barn ska ha slöja. Att man är tydlig med och informerar om det", säger oppositionsrådet Elisabeth Unell (M)"
För det första är det ju jävligt intressant att denna Elisabeth kan tala om vad ”vi i sverige” vill. Men hur som helst, oavsett om man tycker att barn ska kunna ha slöja eller inte så är det återigen förbudet som blir intressant. Samtidigt som utbildningssystemet har nedmonterats och rånats på resurser så tycker alltså moderaterna att detta är något att lägga tid på. Samtidigt som sagda moderater vet att förbud skulle strida mot religionsfriheten (och barnkonventionen) och därmed inte kommer införas i första taget vill de med detta ha en diskussion om ”svenska värderingar”. Återigen den nya nationalistiska besattheten. Man kan mycket väl tycka att barn inte skall ha saker som är till för vuxna, som smink eller sexiga underkläder eller slöja. Men förbudet mina vänner! ”Informationen” om vad som gäller och vem som bestämmer det. Inte minst måste vi vara förbannat kritiska mot att ett eventuellt slöjförbud i skolan skulle innebära att (vissa) muslimska föräldrar skulle fråntas sin rätt att fostra sina barn, den rätt som alla föräldrar har (OCH JA, inom rimlig gräns, det säger la sig självt).
Har moderaterna tänkt på att de barn som eventuellt tvingas bära slöjan mot sin vilja (som de bryr sig så mycket om) kanske skulle vara hjälpta av att alla skolor har en kurator på heltid? Att lärare har tid till socialt arbete och tid utanför undervisningen för att vara en trygg vuxen för barnet att prata med om hur hon har det? Satsningar på skolhälsovård och rimlig tillgång till skolsköterskor?
Nej, istället efterlyser man en diskussion om ”svenska värderingar” vilket i sig säger jävligt mycket om vad och vilka som anses ingå i det. Vad det gör med den redan utsatta gruppen flickor att pekas ut på det här sättet benämner man inte, för de ska ju bli ”svenska” för sin egen skull...
Idén om slöjbörbud är nyfascistisk. Slöjdebatten som den förs idag är rasistisk och antifeministisk. Så ladies, "sorry about the mess here in Sweden". Please wear what ever the fuck
you like! Att vara feminist är inte din look. Dont hate the
player, hate the game.
Alla borde läsa din text...
SvaraRaderaBara att dela den :)
Radera