Ok nu har jag gått och värkt på den
här texten tillkomst så länge att det börjar kännas patetiskt.
Jag har tänkt att jag kanske skulle skriva raljant och rätt fram
som vanligt, utan ordmärkande inlindningar. Men det vore onödigt,
jag är nämligen på inget sätt ute efter att pissa på någons
liv. Det gör mig ledsen och nervös att tänka att det kanske kan komma att tolkas så. Så tänkte jag att jag kanske istället skulle producera ett
antal texter om kvinnokropp, systerskap och biologi och sen låta
folk dra egna slutsatser utav det. Men det bär mig emot att vara så
feg, ska det va så ska det la va. Sen tänkte jag bara mörka
alltihopa och skriva om nåt annat för att inte bli utstött, kallad
hitler och bara få hänga med det goa gäng hamnarbetare som kanske
blir kvar. Men så händer någonting, samtalet har börjat nu.
Samtalet om trans, kön och separatism.
Det är svårt och det blir personligt
direkt. Jag förstår det mycket väl, om man uppfattar all debatt
som en diskussion om huruvida dessa personer skall få existera eller
inte. Men varför gör folk det? Det finns saker som man inte ska
diskutera, typ rasbiologisk skallmätning, men att en fråga som
skulle kunna ta oss framåt är så fastlåst är svårt att begripa.
Vad är det frågan om? Vad fan är egentligen feminismen om vi inte kan diskutera kvinnor på ett rimligt sätt?
”...kvinnans kropp är ett
väsentligt element i den situation som hon innehar i denna värld.
Men inte heller kroppen räcker för att definiera henne, den kan
endast bli en levd verklighet i den mån den är förmedlad via ett
medvetande och genom handlingar som utförs i ett samhälle.”
Skrev Simone de Beauvoir 1959. Jaha?
Vad betyder då det?
Det betyder att feminister måste vid
sidan av idéer om sociala konstruktioner och materiell verklighet
dessutom kunna tala om biologi, om dessa som en helhet. Vare sig vi
gillar det eller inte så är den kvinnliga kroppen politiskt laddad
för att den förvaltas av kvinnor. Det är liksom inte bara ett
neutralt skal, typ en out-fit, som man kan stoppa ett medvetande i.
Det är en höna-ägg situation med könsförtryck och kvinnokropp
men säkert är att förtrycket av oss alltid kopplats till,
förklarats av och legitimerats med vår kropp. Den med livmoder,
punani, bröst och bredare höfter. Vi behöver kunna prata om
kvinnor som en biologisk kategori vilken innefattar en mycket stor
del av befolkningen. Kvinnokroppen har en historia och är en del av
berättelsen om varför världen ser ut som den gör. För att förstå
exempelvis privategendomen i marxistisk analys krävs den. Män har
historiskt behövt äga kvinnokroppen för att den är själva
förmedlingen av arvsrätten. Sättet att behålla sin egendom och se
till att den inte sprids hej vilt.
Vänligen observera att ovanstående inte är detsamma som att säga ”Män är samlare och jägare. Kvinnor är husliga barnaföderskor”. På samma sätt är det inte heller att säga: ”Trans-frågan är irrelevant, cis-kvinnor och cis-män är de enda som finns”.
Du kan vid vidare läsning såklart
tycka att jag har fel, och du är i din fulla rätt att använda det
där lilla krysset i höger hörn som tar bort mig ur ditt liv. Men
låt oss redan nu konstatera att det omöjligen kan betyda att jag
inte vill att alla människor ska få finnas för att jag skriver om
detta.
Jag ska försöka att inte göra som
Ekis i aftonbladet, bara liksom radda upp en massa frågor av helt
olika vikt och nivå. Hur det nu kunde bli sånt jävla rabalder utav
det? Jag skiter väl i nån gammel kulstötare och hens fellow
idrottare. Ekis, Rosenberg, Ramnehill och gänget kan ni läsa
själva. Dock måste jag säga att beskrivningen av Farrokhzads text
som ”en enda lång selfie” utnämnde jag till dagens lol. Det jag
läste i hennes svar var i princip: ”Jag vill inte prata om detta.
Det är fult att göra det. Här kommer en dikt.”
Så, utan att göra en Ekis, ska jag
ändå ställa frågorna som finns.
Jag är ingen jävla expert. Men jag är
fast bestämd att ideologiska och politiska samtal inte bara bör
föras av olika universitets-vetare och direkt berörda. Frågan är
också vem som är direkt berörd. Det framstår som mycket oklart om
den offentliga debatten alls företräder ett stort transkollektiv?
Är inte de flesta så upptagna med sina alldelles vanliga bestyr att
de skiter högaktningsfullt i mediedebatten oavsett
könssituation/tillhörighet/val/whatever? Frågan är också hur
cis-kvinnor inte kan anses berörda, då frågan i allra högsta grad
kan förändra våra villkor och organisationer.
Jag körde lastbil, mitt barn sov och
vi pratade om två cis-män som ivrigt hävdade idén om att kön
måste bli/förstås som något som man själv väljer. ”Ett
politiskt val”. Om man inte väljer så som något man ”känner”
eller identifierar sig som. Spontant blev min undran, varför valde då
dessa män att identifiera sig som den rötnaste tillhörigheten av
dem alla? Alltså, skämt åsido men vad är det med cis-manligheten
de tycker är så lockande att de valt bort alla andra upptänkliga
möjligheter? Borde de inte som goda feminister, i solidaritet med
oss andra bara sluta vara män? Kan de göra det? Eller är det så
att de är män, och det intressanta är hur de väljer att vara och
bete sig?
Jag menar, ni kan denna: om feminismen länge kämpat för att vidga kvinnorollen och nyansera den, att kön skall bli mindre viktigt och att vi alla ska ha alla möjligheter ändå, vart hamnar vi nu?
I att kön tveklöst finns och är något
beständigt. Plötsligt jobbar vi med nån form av könad själ eller
psyke. Det gäller bara att välja vilken kategori man känner för.
Betyder det, rent teoretiskt att vi alla skulle kunna välja samma
kön fast vi ser olika ut? Finns det då några könsskillnader i
samhället och världen?
När patriarkatet samtidigt drabbar
olika minoritetsgrupper vet kvinnor att något händer, när vi blir
just kvinnor. När puberteten gör sig synlig och kroppen förändras,
då förändras också vår ställning i världen och andras blick på
oss. Det är när kvinnligheten blir fysisk som det verkliga helvetet
börjar. Är det då så enkelt som att säga att:
”Ja! Och trans-kvinnor är också
kvinnor!”
Är det samma erfarenhet att råka ha
en kropp och få ta konsekvenserna utav det som att innerligt önska
sig den? Går det verkligen att välja in sig själv i en grupp som
dras med en historia av förtryck? Delar du verkligen kvinnors
erfarenheter om du inte växt upp som flicka? Att ställa sånna
frågor är inte samma sak som att säga att den ena erfarenheten är
giltig och den andra inte. Läs frågan igen, är det inte pinsamt
enkelt att bara hävda att det är samma sak och sen lägga locket
på?
Detta är inte kritik av transpersoner eller ett ifrågasättande av deras uppenbara existens. Det är kritik av dem som offentligt hörs i den här frågan och deras bristfälliga analys.
Jag hör redan nu dem som kallar detta
radikalfeministiskt dravel, men från min sida är det en ärlig
undran. Jag får fan inte ihop resonemanget. Jag och många med mig
undrar vad kön i den här nya debatten är och hur vi ska förstå
det utifrån idén om att någon kan födas i ”fel” kropp. Det
måste väl betyda att det finns en som är ”rätt”? Riskerar vi
inte att trilla tillbaka och plötsligt bli essentialister allihop, om
än så med en modern tvist?
Kärnan i den splittrade debatten: vad
är kön? En feminism som inte kan diskutera det, men som kan spotta
ur sig 500 nya akademiska begrepp om dagen, har fan tappat det!
Frågorna som börjar höras är inte
nödvändigtvis ställda till redan hårt ansatta transpersoner som
tvingas förklara sin existens och sitt lidande. Va fan gör inte det
då. Den är ställd till vem som helst. Bara fundera på detta lite
liksom, problematisera, tänk, om du själv vill. Många kan säga
att vi gör oss dummare än vad vi är, och kanske är det
konsekvensen av en debatt där en felsägning eller okunnighet
bestraffas med vilka påhopp som helst. Då gäller det att hela
tiden understryka att ”jag vet minsann ingenting”, hellre korkad
än fascist liksom. Det blir ett oerhört tröttsamt debattklimat.
När kvinnokroppen alltid i
manssamhället ansetts begränsande utvecklades en feministisk
strategi som gick ut på att i slutändan närmast förneka den. Vi
ville helt enkelt inte prata om biologi för att inte riskera att det
skulle legitimera förtryck. ”Graviditet är ingen sjukdom” sa
vi, och tog vår plats på arbetsmarknaden. Likhetstänkandet
dominerade feminismen och det fick ibland den oförutsedda
konsekvensen att det specifika med den kvinnliga kroppen förnekades.
Egentligen har vi sett samma sak på de flesta feministiska områden:
eftersom män har makt är vägen till makt att bli man och att varje
kvinna tar sig i kragen och tuffar te sig. Men vad hände då med
allt det där som faktiskt är specifikt för oss?
Jag menar vi vet att vi är olika, vi vet att det finns andra maktordningar som delar oss, men systerskapets och feminismens själva kärna är ju också att vi har en jävla massa gemensamt genom våra kroppar och erfarenheter. Varför är det så fult att vilja värna den gemensamheten?
Vi var tio mammor i ett rum, och hon
sa:
”Efter förlossningen känner jag
en sån ömhet, en sån kärlek till kvinnor och vad vi går igenom”,
en annan sa:
”Moderskapet är på något sätt
försystrande, det är som att komma alla kvinnor närmare”,
en tredje:
”Direkt efter förlossningen sa
jag till min kille att ringa och tacka sin mamma. Det var som att jag
fattade nåt stort om kvinnor och respekten vi förtjänar.”
Vi skulle såklart kunnat föra samma
diskussion men istället för att prata om kvinnor eller mammor välja
benämningar som ”personer som fött barn” till exempel. Detta
skulle onekligen göra oss mer inkluderande. Men vi skulle också gå
miste om vad det faktiskt på det stora hela handlar om. Kvinnan,
hennes kropp och hennes lidande. Det är för fan papparättarna som
vill att vi ska prata om ”föräldraskap”, så kan de smidigt
täcka över faderskapets privilegier. Vad händer med frågan om
förlossningsvården om den ska handla om ”livmoder-bärare”? Den
tappar sin politiska slagkraft och riskerar att irra in i en
antifeministisk snårskog där kvinnans erfarenhet aldrig varit värd
ett jävla skit. Kvinnans liv hade inte varit marginaliserat om det
var ”personers” liv vi talade om.
Vänstern talar sig varm om
inkludering. Men hur kan vi som rörelse vara inkluderande när vi
samtidigt är i ett läge (i den här frågan) där de allra flesta
människor inte fattar ett skit? Hur kan vi vara inkluderande för
dem som inte läst Butler, har 2000 hp djurrätt och genus eller
saknar egen erfarenhet?
Det är riktigt att vänstern alltid
haft ett problem med minoriteter. Det finns alltid undantag, mindre
grupper och människor som riskerar att behandlas illa till förmån
för kollektivet. De strukturella resonemangen och analyserna kan
inte omfatta exakt alla på ett vettigt sätt. Och det är ett
problem, något som vi måste jobba med och alltid förhålla oss
till. Det finns så att säga en viss begränsning i att försöka
företräda ”de allra flesta”. Samtidigt vet vi att de generella
beskrivningarna och erfarenheterna giltiga för väldigt många är
det som ger vänstern både sitt existensberättigande och sitt
sprängstoff. För att kunna hantera detta måste vi ha en öppen och
levande diskussion.
För mig går det inte att komma ifrån
att hela frågan befinner sig på en så abstrakt och teoretisk nivå
att väldigt få kan beröra den överhuvudtaget. Begreppen blir så
avancerade och ”fitt-bärare” får mig mer att tänka på
medelklassbrudar med ”feministiska” halsband än någon form av
politiskt subjekt. Faktum är ju ändå att bra många transpersoner
skulle gynnas av pengar till psykiatrin och vården i stort, höjda
sjukersättningar och ett rimligt försörjningsstöd. Men den
ängsliga medelklassen är mer intresserade av att skriva rätt
begrepp på instagram än att diskutera fördelningspolitik.
Det är så lätt att ta poäng som inkluderande, men att betala mer skatt, det är de så att säga inte så sugna på. Trots att det kanske skulle göra mer skillnad än att ”ta ställning” när en ”felköning” skapar kaoz.
Alltså, jag har givetvis inga problem
med att anstränga mig för att använda det pronomen som någon
önskar, det vore rötet och konstigt annars. Men jag har feta
problem när vi inte kan säga (exempelvis här då): ”Kvinnor
föder barn”. För varför monterar de ner förlossningsvården?
Hur kan vi visa respekt för kvinnor och födandets lidande utan att
kunna tala om att det faktiskt, till oerhört stort majoritet är vi
som föder barn? Vad händer med politiska resonemang om ex
kvinnodominerade arbetsplatser om det blir alltför krångligt och
teoretiskt? Vad händer med vår erfarenhet och gemensamhet om
begreppet ”kvinna” blir för suddigt i kanterna? Jag menar talar
vi om typ ”icke-mansdominerade” arbetsplatser istället så är
vi där igen, med mannen som utgångspunkt. Kvinnan osynliggjord. Vem
gynnar det egentligen?
Det gynnar män i vanlig ordning. Jag
tragglade mig igenom en lång diskussion i ett feministiskt forum med
utgångspunkt i en bild på en kvinna som körde en massa kukar i en
mixer. Bilden kritiserades för att vara transfobisk. Alltså eftersom
jag är vuxen tycker väl inte jag heller att det är direkt
jätteupphetsande politisk praktik att rita en bild på kukar i en
mixer. MEN, det intressanta var fortfarande att som diskussionen
fördes kan kvinnor inte hata på kuken pga det finns trans-kvinnor
med kuk.
Jag tror inte att liknande resonemang
egentligen är representativa för feminismen i stort. Men det är
detta som hörs just nu! Och alltså vad i helvete, här har fallos
symboliserat manlig makt sen jävla tidernas begynnelse, män
använder sina kukar som vapen, viagramarknaden blomstrar och den
manliga sexualiteten sliter sönder oss bokstavligen. MEN så finns
det någon med kuk som ”egentligen” är kvinna och då diskvalificeras hela analysen av manlig makt kopplad till deras
fysiska kön. Inte nog med att den diskas, det är det dessutom
antifeministiskt att överhuvudtaget göra den typen av analys.
Det är lika delar ointelligent som
stötande. För mig som cis-kvinna med fler övergreppserfarenheter
än de flesta blir det för jävla kränkande. Men oavsett vem det
kränker, hur ska vi kunna analysera nåt alls när undantagen inte
bekräftar regeln, utan blir själva regeln?
Hur kan vi låta männen bara segla igenom under tiden? Vem gynnar det när vi inte kan anlysera könsmakt kopplat till könsorgan? (obs retorisk fråga!)
Alltså jag fattar hur detta kan låta,
och jag har nervöst skrattat fram till folk som står mig nära att
: ”..eh jag går igenom nån form av särartfeministisk kris här.”
Någon kallade mig ”livmodersfeministen” med ett triumferande
flin. Men vi kan skämta så för att det egentligen inte är sant.
Ändå är det så man känner sig, om man inte riktigt greppar
detta. Plötsligt är man en av dem som undrar ”vart är vi påväg?”
eller ”det får man väl inte säga?!”. Men det är inte bara ett
nojjigt lip. Transfrågan ställer oss inför konkreta svårigheter.
Kvinnojourerna driver skyddade boenden
på systerskaplig grund. Detta har alltid kritiserats och provocerat.
”Vad gör ni för männen då?” är fortfarande den vanligaste
frågan man får.
Vi är kvinnoseparatisktiska och många
tar inte ens emot tonårssöner av den anledningen. Vad händer då,
om vi skulle öppna upp för transpersoner? Vad händer när en
person traumatiserad och skadad av män tvingas dela boende med en
person som hon uppfattar som man? I vissa fall ingenting. I andra
fall blir det en situation där cis-kvinnors och trans-kvinnors
intressen kommer på kant med varandra. Jag säger inte att den enas
situation är mindre relevant än den andres, jag säger att det
finns konkreta problem.
I princip hela jourrörelsen tar idag
på sina samtalsmottagningar (inte boende) emot trans-kvinnor. Det
krävs att man identifierar sig som kvinna. Vi kritiseras då för
att exkludera både trans-män och icke-binära utsatta för mäns
våld. Men kvinnorörelsen bygger inte bara på att vara utsatt i
patriarkatet, det bygger på att vara kvinna. Annars hade vi också
behövt ta emot homosexuella män. ”Vi finns för kvinnor, oavsett
vem förövaren är”, brukar vi säga. Det är inte detsamma som
att påstå att transpersoner inte är våldsutsatta. Det säger ingenting om att det ena skulle vara
allvarligare än det andra.
Vad gör vi i en situation där den enda fasta könskategori som går att urskilja är män?
Där är de,
lika intakta och mäktiga som innan, i sitt kollektiva brödraskap.
Ingen förväntar sig liksom att de ska öppna upp, men
kvinnorörelsen, den ska vara för alla. När separatismen och
systerskapets gränser luckras upp, vilka är det då som står där
redo att gå över dem? Det är män, för att män är de med makt.
När vi bytte språk och började tala
om ”våld i nära relationer” istället för ”mäns våld mot
kvinnor” såg vi knappast en queer-revolution. Snarare öppnade vi
för alla dem som länge gapat om kvinnors våld mot män och hur
kvinnor psykiskt kontrollerar sina män. När forskningen började
prata om ”partner-violence” mörkade de att så många män, är
våldsamma mot så många kvinnor. Vad händer när systerskapet
luckras upp? En del kvinnojourer tar idag emot manliga förövare på
samtal i sina lokaler. Den urgamla föreställningen om kvinnor som
tillgängliga för alla, endast defnierade av vad vi inte är lever
vidare, i en debatt som aldrig önskade det så. Feminismen, som
kämpar för att vi inte ska vara ”de andra” slår nu om och
skapar en situation som lämnar oss med just: männen och ”de
andra”.
”Vågar inte säga stopp, tyngd
under hans stora kropp. I panik paralyserad som ett lik”
Så sjunger Cleo i sin fantastiska
Fatta-låt. Jag hör det i bilen och minns ytterligare några av de
Bevoirs rader. Jag har skrivit på min mind-map att hon ”kan tala
om mäns våld för att hon också kan säga att kvinnor är fysiskt
svagare”. Visst, vi har olika träningsideal, olika kläder och är
olika vana vid våld, men det finns onekligen också fysiska
skillnader på ett generellt plan mellan kvinnor och män. Kvinnor är
mindre. Det finns inget antifeministiskt i att säga det. Det finns
ingenting i det som gör att vi i modern tid skulle separeras eller
ägna oss åt olika saker.
Vi är inte religiösa, det är ohållbart att hävda att någon är ”ämnad” för något särskilt. Men om vi inte kan tala om kvinnor som något specifikt kan vi heller inte helt fånga förtrycket av oss.
Har vi glömt bort vilka och vad som
egentligen är problemet? Män och marknad. På något sätt är
allsköns kvinnoförakt högsta mode igen för att det finns de som
kanske far ännu mer illa. Är det rimligt att i samma tid som
feminismen antingen marginaliseras och hatas eller kommersialiseras
utmåla cis-kvinnor och deras organisering som det stora hotet? Är
det rimligt att i nyfascistisk ”feminazi”-tid beskriva
cis-kvinnor som lyckligt lottade? Hur kan det vara ett biologiskt
privilegie att vara kvinna i ett patriarkat?
Hon skrev till mig:
”När du har kommit fram till
något om det där med trans och biologi kan du väl förklara för
mig? Känner mig jätteledsen och dum just nu.”
Hon hade varit på sin stads lokala
autonoma hängställe. Höggravid och lycklig berättade hon att hon
skulle få en pojke. Jo, hon kunde inte hålla sig från att få veta
på ultraljudet. Men fick hon höra, hur kan hon köna sitt ofödda
barn på det sättet? Vad är det som säger att den lille penisen på
skärmen betyder att det är en son? Nänä, på det här
proggressiva haket betackar man sig minsann för sådan konservatism.
”Alltså jag fattar ju att jag är
jättepriviligierad som vit och cis och så men jag känner mig
jätteledsen och korkad. Jag ville inte kränka någon. Jag är bara
glad för min lille pojk”.
Denna fantastiska wifey bor på ett
utslussningsboende för nyktra narkomaner, ensam, gravid och med en
barnafar som dragit. Hon har inget arbete och har varit
fosterhemsplacerad av och till under hela sin uppväxt. ÄR HON
PRIVILIGERAD? Ska hon hålla käft för att nån vegan med
högskolepoäng minsann vet bättre?
Jag fattar att ni inte tycker det. Men
det är här vi riskerar att hamna när de som gapar högst om
intersektionalitet inte själva klarar av att tillämpa den. När
någon antingen inte vet så mycket om det här med quuer och trans
säger nåt eller någon kanske råka vara av en annan åsikt så
stängs allting ner och blir personligt. Av någon anledning är det
samtidigt förvånansvärt tyst från dem som kanske ändå sitter på
en invändning eller två.
Har vi hamnat snett när vi desperat skall göra två separata frågor till en?
Varför måste
kvinnokollektivet sammansättning nödvändigtvis förändras för att vi överhuvudtaget
skall kunna diskutera ex transpersoners rättigheter och liv? Varför
måste våldet vi utsätts för vara detsamma för att det ska kunna
diskuteras? Det är inte samma och ingenting i att inte vilja sätta likhetstecken mellan alla som inte är män förnekar transpersoners utsatthet
eller omöjliggör feministiska allianser mellan olika grupper. Kvinnor och icke-män kan existera sida vid sida. Både vänsterns
och feminismens analyser bygger på att vi har förmåga till
solidaritet med dem som delar många av våra intressen.
Cis-feminister anklagas för paranoia.
Men vad kommer ifrågasättandet ifrån? Det kommer av en historia av
förtryck och förnekande av vår existens. Det kommer av en historia
där ingenting vi gör eller gjort har fått vara för oss själva,
och där vi ständigt varit till för alla andra. Det kommer av en
historia där vi endast fått existera som det vi inte är eller
klarar av. Det kommer av ett politiskt läge där vi är på reträtt.
Detta är manssamhällets fel, inte queeraktivisternas, men likväl är
det sant.
Jag älskar dig! Klockrent.
SvaraRaderaallt det där man själv inte vågar säga pga mitt privilegie. Så bra!
SvaraRadera"pga mitt privilegie" Hur orkar du vara så självhatande?
RaderaTänker på att du skämtar om att du går igenom nån form av särartfeministisk kris. Tänker att könad själ eller psyk skulle också kunna beskrivas som särartfeministisk. För vad innebär det att ha ett kvinnligt psyke eller ett manligt psyke? Vad är det som förenar kvinnlig psyken och skiljer dem åt manligt psyken?
SvaraRadera<3 <3 <3. Tack.
SvaraRaderaTack. Tack!!
SvaraRaderaTack!
SvaraRaderaTL;DR
SvaraRaderaLånade ditt inlägg till ett eget! Hoppas det är ok :)
SvaraRaderaKlart det är ok! Bra inlägg!
RaderaFy fan vad du är bra. Jag missade detta inlägg för ett år sedan och satt och kollade igenom sånt jag missat (följt din blogg i några år nu men är en sporadisk läsare).
SvaraRaderaDu har så otroligt många kvinnor bakom dig som tycker samma sak. Problemet är att få har råd att bli av med arbete, eller klarar av att motta hot och bli utfrysta.
Jag drog en vansinnigt mild status på FB om detta för några månader sen. Tre personer, som jag trodde stod nära mig, tog bort mig. En av dom blockerade mig. Men ännu fler, tjugo personer minst, antingen kommenterade eller skickade privat att dom är så lättade att någon säger det.
Återigen är männen våra värsta fiender här. Kvinnor fattar, men männen har hittat ett sätt att vara "feminist" och samtidigt ha frikort att hata kvinnor, så länge dom är vedervärdiga TERFs. Jag jiddrar och rantar inför mina manliga vänner. "Kom igen då, cancel me ur ditt liv, jag bryr mig inte, slappetask", är det enda jag känner när dom tror sig kunna mer än mig om den här skiten.
Jag står på din sida. Mvh din fangirl.
TACK
SvaraRaderaSå jävla bra! Vi måste få liv i den här debatten igen! Så viktigt!
SvaraRadera