Jag har nu stått på en stadig dos
tram i nästan tre månader. Det gör att jag inte kan skriva, eller
tänka. Brevid mig på anslagstavlan sitter en 1 gånger 1 meter stor
mindmap om transfrågan. En av sakerna jag skrivit i versaler till
mig själv på den är: ”försök vara nyanserad”. Den texten får
ni vänta på, för att jag åtminstone har sinnesnärvaro nog att
inse att det är lämpligt att vara snabbtänkt när man lägger
huvet på stupstocken i en infekterad debatt.
Har ni tänkt
på att morfinpreparat ungefär en timme efter intag ger en känsla
otroligt lik den då pulsen slutat rusa efter en orgasm? Många har
sagt det före mig: man blir smart och kreativ av lidande. Dum och
loj av njutning. Så jag kommer ingenstans här. Nyansera transdebatten jo
tjena. Jag är trött. SÅ NU SKA VI PRATA OM MENS! Visst vet ni, den
såg ni inte komma!
Så var dagen kommen då jag la tid på
att skriva om något så ointressant som blodflöde. Här sitter jag
med min svullna mage och mitt keffade humör. Många feminister
tycker det superintressant detta. Inte jag egentligen. Ja hör till
dem som alltid sagt att det feministiska samtalet borde handla mindre
om typ menskoppar och stötande blodstänkt ”konst” och kanske
mer om typ fattigdom och exploatering. Men men, jag är ju som sagt
inte riktigt nykter nu heller. Kanske är det ändå mer det där med
”konst” som är mitt problem, och inte kvinnlig kroppslig
erfarenhet.
En gång för nåt år sen, eller ok
typ tusen gånger, men en gång skrev jag en hatlista. Den innehöll
så vitt spridda företeelser som försäkringskassan, ost, bdsm, ett
antal enskilda offentliga personer (typ kanske, kanske inte Lars
Wilks) och just MENS. Såhär raljant formulerade jag mig då:
”Mens-diskussionen:
Ärligt. Mens är ca superrötet.
Asdåligt, överkeff, helt ogött och fullständigt meningslöst.
Den överraskar mig fortfarande varje månad. Ba wtf, AGAIN?! Mens
är än idag det enda som kan försvara nittiotals-looken med hoodie
knuten runt midjan för att på effektivaste vis dölja digerdöden
som äter sig igenom jeansen. Ja det är sjukt att mens är
skuldbelagt, ja det är sjukt att det är svindyrt att köpa grejer
att korka igen med, ja det är sjukt att det inte forskas ordentligt
så folk ska behöva ha dödslängtan var fjärde vecka. Men i
övrigt är det verkligen en helt ointressant fråga, kan vi inte
bara gemensamt dumpa hela disskussionen? Varför ta tillbaka nåt
som ingen jävel vill ha.”
Att äga den egna kroppen, att utforska den och vägra skämmas för dess fantastiskhet är en del av den feministiska historien.
Om man är lite pryd eller bara jävligt kantig så är det
lätt att lacka ur på alla de crazy punani-aktivteter radikala
kvinnor ägnat sig åt i kvinnorörelsens regi (typ olika pull-läger
och offentliga ägglossningar och sånt). Idag jobbar folk med
begreppet ”kroppsaktivism” som på olika sätt handlar om att
utmana ideal, normer och att istället älska sig själv. Det är
naturligtvis jävligt värt och vi vet att det är ett problem att
kvinnor fåtts att förakta sig själva. Jag pissar alltså inte det minsta på
värdet detta kan ha för jättemånga. Ingen kan väl egentligen
ifrågasätta eller ha en åsikt om hur folk delar sina celluliter
eller bristningar på sociala medier. Hur någon fotar sina blodiga
trosor och en annan poserar naken. You go liksom. Men är det inte
också så att kvinnor alltid förväntats vara upptagna med sina
kroppar? Att hålla på liksom. Oavsett för vems ideal det är.
Expanderar vi bara kroppsfixeringen, i motsats till att göra oss av med den? Liksom kroppsfixeringen i rent estetisk mening, inte i varken praktisk eller politisk. Ibland undrar jag bara ingenting annat än hur någon jävel kan tycka att ett par blodiga trosor på insta är radikalt.
Minns en krönika publicerad för en
massa år sen, med rubriken typ ”Varning för den patriarkala
mensfällan”. Den handlade om just kroppsfixering som nåt som står
i vägen för andra enligt skribentens mening viktigare frågor. Jag
minns den nog mest pga den maskulina rävsax jag såg framför mig,
gillrad med socker, sex och antidepressiva. Ett gott skrock mitt i
den där veckan då jag mest är hungrig, kåt och ledsen. Hade gått
i fällan direkt, förblött inte i min kvinnlighet utan genom något
så universellt som en avklippt vad.
Men så härom dagen skrev någon en alldeles oskyldig statusuppdatering om törst på andras blod under
lingonveckan. Typ: ”Hur kommer det sig att PMS inte använts som
försvarsgrund av kvinnor som begått våldsbrott?”. Alltså pga då
att man kan bli helt sjuk i huvet och vilja döda folk som typ råkar
stå för nära på hållplatsen. Och ja, plötsligt fick det här
med syndafloden en intressantare aura. Made me think så att säga,
för att plötsligt handlade inte mensfrågan om förtryck i form av
blått vatten i Libresse-reklam utan hur det kommer sig att kvinnlig
erfarenhet inte erkänns eller anses spela den minsta roll i världen.
Exempelvis vet vi att mäns specifika kropplighet används som alla
möjliga upptänkliga försvar för diverse sjukheter de ägnar sig
åt.
Jag har tidigare skrivit om den
ansvarsfrihetsgrund som den brittiska kvinnorörelsen kallat
”self-preservation” vid sidan av ”self-defense”. Alltså det
våld som kvinnor utövar mot män, när de inte är under direkt
attack men som ändå är/går att förstå som självförsvar (Läs
mer här:
http://ensammammaroker.blogspot.se/2017/05/om-self-preservation-e-nummer-och.html).
Den texten är ett försök att beskriva vad lagstiftning skulle
kunna vara i en värld byggd på kvinnlig erfarenhet. Dessutom, är
det bara inte kittlande med kvinnor som begår våldsbrott, så säg!
Wifey beats them back! Lite som detta med PMS-försvaret alltså.
Jag vill tyvärr oftast mest döda mitt
”nätverk” och egentligen samtliga av mina sociala relationer när
jag har PMS. Skulle vara tråkigt om jag gick utan ansvar för det.
Inte en särskilt vanlig kvinnlig erfarenhet. Den kvinnliga kroppen
och dess utsöndringar har dessutom alltid, genom historien använts
för att misstänkliggöra och kontrollera oss, så vi bör nog inte
spä på det. Jag tänker osökt på detta fyndiga tillika klassiska
”skämt”:
”Lita inte på någon som blöder en
vecka varje månad utan att dö”
(Här kan ni ta paus för att skratta
ihjäl er)
Det är egentligen här det som faktiskt är lite intressant med mens finns. Inte i små söta tampong-portmonnäer. Utan i det kvinnoförakt vars uttryck ofta går att härleda till vår fysiska kropp och dess funktioner.
Jag brukar
alltid säga till mina wifeys att om han tycker mens är äckligt, då
har han förmodligen större problem med kvinnor än vad han ger sken
av. Det är helt enkelt en simpel varningssignal, lätt att kolla i
inledningen av en relation: blodet och belastningsregistret! Lägg
dem på minnet wifey! Två Bn, lätta att komma ihåg, då blod och
belastning sammanfattar den kvinnliga erfarenheten rätt väl, rigth?
Äckel och skam hos män, framkallat av kvinnors kroppsvätskor (och
i förlängningen kvinnor själva) är så att säga en klassiker med
lång tradition.
Jag skulle här kunna rada upp en massa
sinnessjuka bibelcitat eller återge nån av de kanske ännu sjukare
menstruationsmyter jag ägnat mina nätter åt att läsa det senaste. Såna där
som beskriver blodet som bevis för kvinnans allians med djävulen eller döden.
Såna där kittlande berättelser om rening och härsket kött. Men
jag tror ni vet det där egentligen, och ärligt, vad är inte sjukt
i bibeln eller det antika rom? Kanske inte en särställning för
just mens egentligen. Jag vet inte.
Mer intressant är antropologen
Emily Martin, vars studie återges i Liv Strömqvists ”Kunskapens
frukt”. Hon har visat att dikussionen om kvinnors PMS har samband
med i vilken utsträckning kvinnor har efterfrågats för lönearbete. Ju mer de behövt oss för kneg, desto mindre har mensproblemet
ansetts vara. I tider där kvinnan fått påbackning och återförts
för ny volta i hemarbetet har diskussionen om mens som begränsning
och sjuklighet återkommit.
Slutsatsen vi kan dra utav det, är helt enkelt att det inte är kroppen i sig som begränsar kvinnor, men att beskrivningen av den används av män för att begränsa oss.
Det är ju som med abort
tex, den stora begränsningen ligger ju liksom inte i att kunna bli
gravid, utan i lagstiftning/skam/bristfällig
preventivmedelsforskning osv vilket onekligen hör manssamhället
till. Ändå är det kvinnokroppen som omtalas som vårt stora
hinder. Hur kunde nån missa alla gubbarna? Man
ser inte skogen för alla träden eller vad man säger. Man ser inte
patriarkatet för alla snubbarna. Blind och blodig lever man sitt liv.
Minns ni Lidl och deras pannband? Det
var en stor skandal 2004 när den tyska lågpriskedjan skulle ta
krafttag mot att personalen sprang på toaletten hela tiden. Det enda
undantaget som skulle göras om någon skulle lämna sin post var vid
mens. För detta tvingades menstruerande kvinnor att bära röda
pannband eller armbindlar på arbetstid, och därmed tillåtas gå på
toaletten. Detta var verklighet i både tjeckien och polen. En go
markör för det förenade föraktet för kvinnokroppen och
arbetaren. Den moderna varianten av historiska idéer om mens som hinder för lönearbete. Idag hörs av och till de feminister som själva för fram mens som en anledning att slippa kneg under några av månadens dagar. Modernt men riskabelt får man väl säga, om detta mens-aktivismens mest lockande idé-paket.
Vad vill hon ha sagt egentligen? Det undrar du kanske. Det är just den där förmågan till sammanfattande slutsats och poäng som jag förlorat tre månader senare. Jag vet inte, förutom allt ovanstående vill jag ha sagt att jag tänker mycket på kvinnokroppen och att jag har jättemycket mens. I vilket fall kan mer förväntas på temat i det närmaste. Jag måste bara sluta med tramadol innan dess.
Vad vill hon ha sagt egentligen? Det undrar du kanske. Det är just den där förmågan till sammanfattande slutsats och poäng som jag förlorat tre månader senare. Jag vet inte, förutom allt ovanstående vill jag ha sagt att jag tänker mycket på kvinnokroppen och att jag har jättemycket mens. I vilket fall kan mer förväntas på temat i det närmaste. Jag måste bara sluta med tramadol innan dess.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar