Facebook hetsar mig då och då om att
jag måste marknadsföra mig. Eftersom jag är i första hand stolt
och i andra hand broke så kommer det inte hända i första taget,
även om det är störigt att vissa inlägg får så mkt större
spridning än andra för att det står typ ”hora” eller ”knark”
i rubriken. De visar mig olika statistik om vilka det är som följer
och vilken info de har om er. Den tydligaste nämnaren: de flesta av
er är kvinnor.
Jag vill tro att ni läser för att ni
får något som saknas på andra ställen. För att ni är kvinnor
som vill läsa saker ur vårt perspektiv. Kanske läser ni bara för
att jag är så jävla skrockig. Men oavsett, wifeys vi har mycket
gemensamt. Vad är det som håller oss uppe? Vad är det som finns
där och håller vår rygg? Vilken är vår last resort och vår
powerbank? Vad är det som gett oss vår plats i världen?
Hmm.. cash?
We wish, tyvärr inte. Pengar görs av
oss, inte för oss. Ett livselixir att likna typ vid horse.
Staten?
Kunde vart, men nej tyvärr igen. State
is male. Trust no man. De gånger staten jobbar till vår fördel är
det för att vi tvingat den, ett resultat av blod, svett och tårar i
dess bokstavliga betydelse. Any day kan det tas ifrån oss. Här kan
det vara lämpligt att komma ihåg de högst aktuella nyfascisterna
tex.
Män?
LOL.
Andra kvinnor såklart!
Givetvis är det systerskapet. Detta
just nu hijackade begrepp nyligen massproducerat av typ HM och
bolagsregistrerat av Accecorize. Förkastat av liberaler och avslaget
av könsneutralitet. Vad är det egentligen, och vad ska vi med det
till?
1976 presenterades en ny
sexualbrottsutredning som ville ”avdramatisera” detta med
sexualitet. Den föreslog sänkta straff för våldtäkt och att
offrets yttre och uppträdande före övergreppet skulle vägas in
vid rättegång. Sjukt nog ville man också legalisera incest mellan
vuxna (but whyy????). Well, väldigt ”avdramatiserande” som ni
hör. Ur kvinnors vrede över detta föddes på allvar den svenska
kvinnorörelsen och dess systerskapliga strategi. Utan män föddes
rörelsen när kvinnor runt om i sverige började träffas, slutade
hålla käften och delade sina erfarenheter med varandra. De började
att hjälpas åt och de organiserade sig för att tillsammans backa
andra med systerskapet som medel. Behovet visade sig enormt och i
början av 80-talet fanns kvinnojourer över hela sverige. I
kvinnojoursrörelsen finner vi systerskapet som praktisk, politisk
organisering.
Det finns helt sjuk potential i kvinnors vittnesmål. På liknande sätt som kvinnojoursrörelsen föddes såg #metoo dagens ljus.
Vart det kommer att ta oss vet vi
inte ännu. När de första jobbar med patriarkatet (främst) i
kärleksrelationer gav oss metoo möjlighet att snacka om vår
ställning på arbetsmarknaden. Systerskapet runt vittnesmål har två
uppgifter. Den ena är att skapa utrymme för den som berättar och
att backa upp henne när konsekvenserna kommer. Den andra är själva
praktiken att dela. Den som gör det gör det för oss alla, även om
alla berättelser inte är giltiga för alla och våra erfarenheter
är olika vittnar de om våra positioner i systemet.
Med offentliga berättelser om vad vi
får genomlida för att vi är kvinnor öppnar vi dörren för våra
systrar att också de kunna tala. När de gör det ska vi alla finnas
där för att tro dom. Tillsammans skapar flodvågen av vittnesmål
ett systerskapligt sammanhang som tar död på ensamhetsupplevelsen,
avdramatiserar skammen, placerar skulden och tydligt visar oss själva och
omvärlden strukturen som förtrycker oss. För inte är du ensam
wifey, were in this together vare sig vi vill eller inte. Så satte
också nån amerikansk tidning rubriken ”ett ofrivilligt
systerskap” över de då 35 kvinnor som anklagar Bill Cosby för
övergrepp. Vi har inte själva valt, likväl sitter vi i skiten
tillsammans.
En av systerskapets allra tydligaste och mest omtalade strategier är separatismen. Alla som deltagit i ett separatistiskt rum, om det så är ett omklädningsrum eller en politisk sammankomst vet vad som händer där.
Där talar kvinnor som
annars alltid är tysta. Där sägs saker som annars aldrig sägs och
där kan planer smidas som aldrig annars hade kommit till stånd.
Separatismen är en absolut nödvändighet för kvinnokampen. Vad
kritikerna inte förstår (alltså en av tusen grejer då) är att
det handlar om ett medel för att komma till ett mål. Ett mål där
vi alla kan tala fritt och där vi inte behöver smida planer utan
män för att de inte längre är våra motståndare. Naturligtvis
vill vi komma dit, och för vänstern är det en absolut
nödvändighet. MEN för att det ska bli verklighet måste vi kunna
stärka varandra utan att samtidigt behöva värna ömtåliga
mans-egon och riskera att hamna snett i vår lojalitet. I
separatismen kan vi sätta ord på och därmed hitta vår
gemensamhet.
Systerskap är kvinnosolidaritet. Men
solidaritet måste inte göras bara i organiserad form. Det är också
ett förhållningssätt, ett verktyg att använda i din vardag. För
systerskapet är motstånd när vi i det ger varandra all den
omtanke, värme och uppbackning som vi riskerar att annars per
automatik ge män. Aldrig glömmer jag den homeboy som stod å
vrålade om vilken fitta jag var för att jag lyssnat på hur hans
flickvän mådde i deras relation och backat upp henne istället för
honom. Inte jättesorgligt att den vänskapen tog slut. Han var min
vän, hon var min syster. Henne har jag kvar.
Vad vore vi utan våra vänninor, våra wifeys, våra systrar? Vi gråter varandras tårar, känner varandras smärta och möter den ihop för att vi alla har känt den.
Kvinnors
sociala relationer till varandra beskrivs återkommande som närmre,
djupare och mer utvecklade än mäns. Den vanligaste förklaringen är
att vi fostrats till empati och i att ta ansvar för andra. Visst är
det så, men för oss handlar det också om överlevnad. Vi behöver
varandra på ett annat sätt än män, på ett väldigt konkret plan.
Jag tror att vår och därmed våra barns utsatthet får oss att
vända oss till våra syrror som en ren överlevnadsstrategi. För
ingen kvinna är en jävla ö, men alla är de dina syrror. Ingen
materialitet, inga cash och inget eu-pass kan köpa henne helt fri
från platsen som underordnad i patriarkatet.
Det manliga kollektivet tvingar oss
därför till konkurrens. På samma vis som knegare ställs mot
knegare ställs kvinnor ständigt emot varandra. Jag tänker mig att
konkurrensen finns på flera arenor och att den heterosexuella
kärleksmarknaden är en. Där görs vi till sexualiserade
handelsvaror vars värde mäts i förhållande till andra kvinnors.
Det är runt omkring oss hela tiden,
”Want you to make me feel, like im
the only girl in the world”
sjöng jag med Rihanna i bilen förut.
Det vill jag ju för helvete inte alltså pga låter övernojjigt
men..
”Du är inte som andra brudar”, hur
många gånger har man inte hört det liksom?
Åh jag visste inte att det var nån
tävling med alla världens kvinnor här. Sluta ge mig poäng på
andra brudars bekostnad din råttapa. Förresten är du som alla
andra män.
Alltsammans är förstås hittepå och
som kollektiv har vi ingenting att vinna i nån värdemätning. På
samma vis som fackligt organiserade arbetare vägrar arbeta för
lägre än det överenskommet gemensamma ger oss systerskapet
möjligheten att inte ställa upp på relationer under vår gemensamt
funna värdighet. BARA DUMPA HONOM OCH SÖK DINA SYRROR!
Därmed blir
kvinnofridsarbete precis som vanligt jävla tjejsnack wifeys emellan
en systerskaplig praktik som syftar till att tillsammans kämpa mot
exploatering. Tillsammans behåller och bygger vi vårt värde.
När den feministiska idén ständigt hetsar kvinnor att ta för sig, vara framåt och göra nåt åt sin underordning är systerskapet det skyddsnät som krävs för att allt det där ska funka.
En grundförutsättning för att vi ska kunna
realisera den kamp som sorry to say är helt nödvändig. Jag är
helt fuckin övertygad om att kvinnans frigörelse inte kommer att
uppnås via att män börjar bete sig och typ är nice nog att lämna
plats. Det skulle liksom ha hänt vid det här laget isåfall. Plus
det ger oss endast ett liv at the mercy of men. Därför krävs att
vi går i konflikt och när hon gör det ska systerskapet finnas där
för att hålla hennes rygg.
Det är så jävla modernt ni vet å
tro att man kommit på nåt när man tjötar om manligt ansvar och
maskulinitetsnormer och stackars dagispojkar som inte får lipa, men
ärligt vad allt det där samtidigt gör är att det täcker över
maktförhållandet. Den verkliga feministiska idén lär oss om två
mot varandra stående kollektiv: kvinnor och män. Två kollektiv som
bara går att förstå om vi också erkänner att det enas bröd är
den andras död. Patriarkatet är på inget sätt lika keff för män
som för kvinnor. Systerskap är att hålla ihop det där kollektivet
och att minnas vem det gynnar om det splittras.
Vissa postmoderna röster säger att
man inte kan prata såhär, att det är förlegat gammaldags trams å
bunta ihop kvinnor (och män) på det här viset och att det finns en
massa andra förtryck i världen som gör kvinnokollektivet ogiltigt.
Osökt kan man ju dra paralleller till påståendet om att
klassbegreppet är dött bara för att alla inte är industriarbetare
längre. Men det betyder inte att inga andra indelningar kan göras,
att inga andra solidariteter kan finnas samtidigt eller att kön är
den enda relevanta parametern i alla sammanhang. Men alltså den som
inte klarar av att göra analyser av hur så många män exploaterar
så många kvinnor får änna ta å kamma sig. Det spelar
patriarkatet rätt i händerna och öppnar för i det närmaste
anti-feministiska analyser. Kunna med liksom, en ”feminism” lika
trovärdig som att socialdemokraterna 2018 är ett arbetarparti.
(Läs gärna hur jag tycker man ska
förstå intersektionalitet här: http://ensammammaroker.blogspot.com/2017/03/om-intersektionalitet-tankar-fran.html )
Solidariteten i form av praktiskt stöd bygger på tanken om att idag du, imorgon jag.
Därför finns inte
plats för välgörenhets-tendenser om att ”hjälpa utsatta
kvinnor” och dylikt översittar-trams. Du ska bara backa din syrra
för att hon är som du. Medlidandet förnekar gemensamheten och gör
vissa av oss till ”utsatta” och andra inte. Om förövaren är
våran boyfriend, en könad arbetsmarknad eller kvinnofientlig
migrationspolitik är mindre viktigt på det stora hela.
Kvinnofrågan har många likheter med
klassamhället. Samtidigt finns där en enorm skillnad:
könsförtrycket skär genom samtliga samhällsklasser i
kapitalismen. Därmed har arbetarklassen i den här frågan
gemensamma intressen med samtliga kvinnor. Marxistisk analys kan inte
fullt ut förklara ojämlikheten mellan könen, men den kan hjälpa
oss att peka ut könsförtrycket som en mycket svag länk i det
kapitalistiska systemet. Kvinnofrågan har potential att väcka i
bästa fall vrede och i sämsta fall sympati även från den härskande
klassens kvinnor. Många menar att det aldrig kommer att hända,
livet on the good side är helt enkelt för gött. Men kvinnorörelsen
vet att kvinnoförtrycket i överklassen är enormt och perverterat.
Där praktiseras fortfarande äktenskapsuppgörelser baserade på
pengar och ingen annanstans är makten över kvinnas kropp viktigare
då arvsrätten säkrar familjens kapital. Visst finns det kvinnor
som äger, men de är en försvinnande minoritet, den härskande
klassen is still a mans world. Låt oss alltid påminna om det.
När feminism är politik är systerskapet solidaritet. Det skall omfatta även den som inte på andra sätt deltar i kampen eller delar vår övertygelse.
Vi måste liksom inte gilla varandra här
ens, systerskapet kan vara endast ett politiskt förhållande som
går utöver det nära personliga. Det är en solidarisk relation som
bygger på arbetet mot patriarkatet. Låter ju enkelt, meen ibland
blir det förbannat problematiskt. När fascisten Hanna Wigh
offentligt gick ut med de övergrepp hon utsatts för inom sitt parti
(SD) behövde hon systerskapet. Hon valde på ett sätt sida och
outade sina nasse-kumpaner för att patriarkatet tvingade henne.
Samtidigt gjorde hon inte mig veterligen avkall på sin ideologi.
Hur vi ska förhålla oss till fascist-ladies upptar juts nu mycket av min nattetid. Kvinnor som befinner sig i sammanhang där kvinnohatet är särskilt
utbrett eller där hennes position blir extra utsatt måste beredas
möjligheter att ta sig därifrån. I andra sammanhang kan andra
regler gälla. Det är radikalfeministisk strategi med effekter
vänstern kan dra nytta av och som feminismen kräver. Samtidigt
gäller det att hålla rent hus och för att systerskapet ska omfatta
alla är det också vänsterfeministernas ansvar att aldrig låta det
kapas av vare sig fascister, liberaler, rasister eller annat ogräs.
Det betyder att den praktiska solidariteten måste hållas särskild. Politiken och rörelsen den är inte öppen för alla och ideologin bakom, den måste vi för
helvete vakta.
Liberaler vill individualisera
kvinnofrågan. De vill liksom va med men ändå inte. De vill inte se
strukturen och kan obegripligt nog förstå hela skiten (aka
patriarkatet) som en uppsättning av individuella nekanden till typ
”mänskliga rättigheter”. Som vänsterfeminister med en
kollektivistisk analys och ett större mål kan vi inte helt utesluta
kvinnor med annan politisk uppfattning än vår egen. Kommer hon ut
som en våldtagen kvinna är hon ett offer för patriarkatet som ska
beredas skydd och stöd, i andra sammanhang kan hon vara din
politiska motståndare. En jävla balansgång som ger oss en tydlig
uppgift: vårt mission är att hålla systerskapet äkta och
kollektivismen levande.
Hur många 8 mars demos har vi inte
skanderat det: Alla världens kvinnor, solidaritet!
SÅ sant!
SvaraRadera