Sååå är det time att lämna
biologiskt faderskap åt sitt öde?
Det är en viktig uppgift att tänka
stort och nytt. I uppgiften ryms inte att presentera en slutgiltig
lösning. Det är att trots alla svårigheter man kan komma på
direkt, ändå visionera. Det är när människor tänkt utanför
lådan som vi verkligen kommit framåt. Detta kära fans (hähä), om
att helt ge upp på det biologiska faderskapet är en diskussion för
den feministiska fronten att starta för att sen se vart vi hamnar.
Kanske är det ändå inte sådär superradikalt.
”Det delade föräldraskapet” som
det så fint heter är ett av de politikområden som går allra sämst
om man kollar med sina goa feminist-glasses. Ett annat är mäns våld
mot kvinnor och barn. Samarbets-hetsen och pappa-vurmen har tagit oss
till vägs ände och något måste hända. Jag har tidigare skrivit
en serie om vårdnadslag med rubriken ”single-parenting är
självförsvar”. Läs gärna åtminstone första delen för lite
juridisk matighet te denna knapriga vidareutveckling. Kan hända att
det blir svårt att hänga med annars, jag vet inte. Kan hända att det är svårt att greppa hur åt helvete det står till annars, jag vet inte.
Det är såhär förstår ni att medan
det kan verka som att jag är helt jävla obsessed med moderskap och
ungar av personliga skäl så är det ett överviktigt politikområde.
Det kommer mer ur min bakgrund i kvinnorörelsen än ur min livmoder
eller bitterhet. Det är ett politikområde som få har koll på
men som ändå påverkar allas liv.
Vi pratar inte om barnen i termer av makt och till det finns det skäl.
Den politiska debatten om barn har helt
kommit att handla om jämställdhet och på senare år även barns
egna rättigheter. Det sista är dock fortfarande mest en rättfärdig
front. Vi har kommit att betrakta faderskapet som ett naturligt gott
samhället och kvinnor på alla vis ska smeka medhårs för vår egen
och våra barns skull. Debatten kring barnen och dess jävla glättiga
samarbetes-mani har inte bara förminskat frågan till att typ handla
om hur föräldraledigheten ska organiseras (obs också underförstått
att allas mål är att pappa ska ha hälften) utan också gjort att
de kvinnor som bråkar uppfattas som neurotiska, manipulativa och
rent av onda. Sällan hör man sånt kvinnoförakt som i frågan om
föräldakonflikter. Men alltså reality is är att lagstiftningen
runt föräldraskapet inte är formulerad för att komma till rätta
med knas som kan uppstå i dagens ojämställda läge, istället är
den skriven för att liksom lite smidigt skapa ”jämställdhet”.
Ändå vet vi att knas uppstår när
kvinnor och män har med varandra att göra eftersom de ena är
underordnade de andra. Det kan inte systemet hantera. Vi pratar inte
makt i föräldraskapet för att det finns de som tjänar på det. Ni
vet de vanliga: papporna och staten. The men and The man. Man kan
beskriva alltihopa som ett homosocialt mörkade av sakernas
tillstånd. Omg det är vad hela världen är! ”Livet i det
homosociala mörkret”, ok movin on...
Jag ramlade över en tråd i nåt
urballat genus-forum förut där nån ställde frågan ”vilken är
den viktigaste feministiska frågan?”. Omöjligt att besvara
såklart för att REVOLUTION inte är en sakfråga direkt. En hel del
intelligenta svar ramlade in samt några om normkritik och gula
kläder, en enorm fråga hördes dock aldrig: ”RÄTTEN TILL
BARNEN”.
Jag är visserligen en stundtals ivrig barnrättsförespråkare, men barn blir vuxna och ”ageism” är hittepå så låt oss snacka om MAMMARÄTT. At the very core of feminism och liberation så att säga.
Samma dag som läste forumtråden
publicerade flera tidningar aftonbladets ”avslöjande” om att en
tredjedel av alla pappor som mördat barnens mamma under 2000-talet
fortfarande har vårdad, alltså den yttersta bestämmanderätten över
barnet. Rubriken expressen satte talar rätt gött klarspråk för
sig själv: ”Att mörda mamma ska inte ge ensam vårdnad”. Inte
inte så där hemskt crazy förslag får man säga. Män som hatar
kvinnor är inte sällan pappor och de använder såklart barnen som
maktmedel. Ingen far som mördat en partner, kanske till och med
inför hennes barn kan betraktas som en lämplig förälder, det är
egentligen inte det som det hela handlar om. Istället finner vi
förklaringen till haveriet i det helt överskattade biologiska
faderskapet. 94% av alla fäder som dömts för brott mot sina barn
eller deras mamma ges rätt att fortsätta träffa sina barn (aka
umgängesrätt). Nitti-fucking-fyra procent. Märk att detta också
betyder att mamman måste ha kontakt med honom och i regel inte kan
ha ex skyddade personuppgifter. Detta är vad som händer när den
pappa-älskande föräldraskapsdebatten, förd utan maktanalyser
möter ett kvinnoföraktande rättssystem.
Tårarna rinner utmed kinderna på mig
när jag läser texten i expressen om hur en pojke som bevittnat
mordet på sin mamma sedan återkommande tvingats sova över hos sin
”pappa” på anstalten under flera år. Jag tar det inte som en
man utan jag är a girl who cries och det är så rätt-in-i-bröstet
sorgligt att läsa hur både en kvinna mist livet och hur hennes
barns lidande fortsätter via myndighetsbeslut.
Papparättens död är en absolut grundförutsättning för kvinnlig frigörelse.
Därmed kan man tycka det är hur
tråkigt man vill och bli hur kränkt man vill i sin egen gulliga
välfungerande familj (där hon bara kärleksknegar ihjäl sig lite
jämställt) när jag nu säger: vi måste tjöta om rätten till
barnen och hur makten ska fördelas. Det måste till en juridisk
förändring. Båda kan inte ha lika mycket makt, det är den
utgångspunkten som gett oss dagens situation.
Alltså tänk den svenska aborträtten.
Där har kvinnan helt egen bestämmanderätt, graviditetens ses som
hennes egen angelägenhet och fostret som en del av henne själv. Men
när barnet fötts gäller andra spelregler. Lagstiftningen runt
föräldraskapet är tänkt könsneutral, men det neutrala i
patriarkatet är manligt. En mor har inte rätt till sitt barn för
att hon är dess mor. Men pappor och mammor är inte samma sak, till
och med småungar vet vem av dem de kommer ifrån. Så länge
födandet, bärandet, amningen är vårt ok, vårt lidande och för
den del vår blessing måste det räknas för något. OBS med det inte sagt att föräldaskapet nödvändigtvis är bättre, men det är en grej att ha med i beräkningen.
På många platser i världen råder
oinskränkt fadersrätt. Barnen är pappans egendom och de tillfaller
honom vid skilsmässa. Den ultimata makten, att äga det som hon fött
fram och älskar. Likadant har det varit i sverige och vi dras ju då
som sagt med en fullkomligt stötande papparätt i praxis. Det faktum
att pappor får vårdnad och umgänge i princip oavsett vad han gjort
är en av de främsta anledningarna till att kvinnor stannar kvar i
relationer där de förtrycks.
Där finner vi ett av svaren på den kanske mest uttjatade frågan av alla: ”Varför lämnar hon honom inte?”
Historiskt har faderskapet varit
viktigt för att sk horungar (ett uttryck folk fö kan med å slänga
sig med – det är kvinnoföraktande och fett stötande ok?) har
haft ett otroligt svårt liv och faderskapet har varit nyckeln till
deras försörjning, av ekonomiska skäl i statens intresse. Dock var
det mindre viktigt att mannen verkligen var barnets biologiske far så
länge det fanns en. Än idag har vi faderspresumtion” vilket
betyder att om ett barn föds av en gift kvinna registreras hennes
make som far och ges vårdnad utan meck. Rimligare vore att alla
kvinnor som föder ett barn har ensam vårdnad, tills hon skriver
över halva på någon annan.
Men någonstans har vi kommit. Idag kan
kvinnor skaffa ungar tillsammans. Det bygger på att man
gemensamt kommer överens om att det här barnet skall vara vårt
tillsammans och sedan ordnar man det juridiska genom adoption (Ok jag
vet att detta inte är värsta enkla grejen men läs principen tack).
Borde det inte alltid kunna fungera så?
Jag vill dela det här barnet som jag bär med den här andra personen som också är villig att ta ansvaret – vips så har man två föräldrar! Makes more sense än ett ligg?
Det betyder alltså att män mycket väl
kan bli föräldrar men att kvinnor måste ges rätten att bestämma
om barnet ska ha en far/mor till, och vem det isåfall ska vara. Vi
kommer dessutom ifrån alla dessa ”ofrivilliga fäder” vars lip
vi väl alla är trötta på att höra på. Jag menar visst,
exempelvis underhållsskyldigheten finns till för att barn till
ensamstående inte ska leva i fattigdom. Grejen är ju dock att det
gör dom ju iaf! Den ekonomiska situationen för kvinnor och barn
löses inte år 2018 med att peta in en familjeförsörjare om 1573
kr/mån i en redan splittrad familj. Det är helt enkelt en annan
fråga.
Hör på här nu när jag bevisar att
jag inte diskvalificerar män som föräldrar: medan jag skriver den
här texten gör jag som de flesta i min generation när vi funderar
på nåt – vi googlar! Jag trillar över en artikel om en stackars
Mikael som när han skulle ge blod till sin son fick veta att han
inte var biologisk far. Alltså fuck micke fattar att det inte var en
superhärlig överraskning att medans ditt barn var svårt sjukt
samtidigt få reda på att din wifey varit otrogen. Rubriken lyser
svart: ”Jag är inte pappa till min son”. MEN det är klart att
han är! Han har fostrat det som sitt eget och både han, mamman och
ungen ser honom som barnets far! Det faktum att män kan ha ungar de
inte ens märkt att de fått säger ändå något om deras
inblandning i det här med babymaking. Föräldraskapet kommer sen.
Att den man som varit helt fråvarande under barnets uppväxt
plötsligt i lagens mening har rättigheter som Micke saknar är kort
sagt fett orimligt. Barrockt är vad det är! Och så fick jag
använda det ordet för första gången i mitt liv.
Det finns såklart rena biologiska
fakta som kanske är värda att ha i bakhuvet, jag vet inte hur
viktiga pga inte riktigt mitt område då. Men typ när det kommer
till ärftliga sjukdomar å sånt. Att varje person kanske också har
rätt att få veta sitt biologiska ursprung är också en faktor, det
har jag heller ingen aning om hur viktigt det är. Adoptionsfrågan
kan ju ge oss fingervisning dock. Men det där är nåt annat, här
snackar vi föräldraskap, de som ska vårda, fostra och försörja
ungen. De som är bäst lämpade att bestämma. Biologi som en
faktauppgift måste liksom inte stå i motsättning till föräldraskap
som praktik.
Det biologiska moderskapet kan dock inte avfärdas då det skapar ett band till barnet och innebär uppoffringar som inte står sig i jämförelse med faderskapet.Om vi inte vill att kvinnor ska kunna användas för ex. nations-avel måste de själva ha rätt till sina barn.
Jag pratade med en mamma som bar på så
mycket skuld. Allt var hennes fel hela tiden och mest skuld kände
hon gentemot jämställdhetsdiskursen. Några veckor senare la hon
det, som jag år efteråt kommer ihåg:
”Näe, jag har varit gravid och jag
ha fött det här barnet. Han har inte gjort något av det, VARFÖR
ska jag ge honom föräldraledighet?”
Jag flinade så brett att jag fick
gräva mungiporna ur öronen. RITE ON GIRL. För det borde vara vi
som bestämmer. I en rimlig relation lyssnar man på varandra och tar
hänsyn till den andres önskemål, men det borde vara hon som har
sista ordet. Det borde inte vara staten med sin individualiserade
föräldraförsäkring i en ekonomiskt ojämlik värld där många
pappor inte löser det, det borde vara vi som gjort våra barn som
bestämmer. Föräldradagarna kan användas av våldsamma fäder som
maktmedel. Liksom this is real det händer. Det finns inget sätt att
tvinga honom ta ut sina dagar när han fått dem och därmed kan han
diktera om ungen ska börja förskola, om mamma ska jobba osv osv.
Idag har Sverige Demokraterna på sin
agenda att män ska få rätt att kräva DNA-test av barn för att
fastställa faderskap. Det finns alltså inte idag då det faktum att
staten kan kräva det anses göra det onödigt, vilket det är. Vilka
som intresserar sig för frågan säger något om dess koppling till
makt. Faderskapet som vi förstår det idag är en av patriarkatet
starkaste fästen och samförståndsdiskursen kan i sammanhanget
liknas vid en feminismens socialdemokrati: en jämkning som ständigt
trillar i förtryckarens fällor, en jämkning som aldrig på allvar
utmanar maktförhållandena. Sds intresse för frågan kommer ur
deras intresse för den patriarkala kärnfamiljen. Jämställdisternas
och mansrörelsens stora noja är att män ska göras överflödiga,
förlora kontrollen. Endast ha tillgång till kvinnor som verkligen
vill vara med dom för dom de verkligen är. Kanske är det därför
rimligt att slå just där?
Många problem skulle inte lösas. Vi
kommer inte tillrätta med att många kvinnor skulle ”välja” att
skaffa barn med rötna män ändå. Det blir heller inte hållbart
att man ska kunna ”välja bort” en person som man senare inte
längre vill ha barn med. Alltså när ungen är född och har en
relation till den andre föräldern. Men vad det ändå skulle göra
är att sänka pappornas status som något gött i sig självt. Det
skulle slå hål på fascisternas och papparättarnas ständiga
hävdade av faderns ”naturliga rätt” till sina barn. Att plocka bort en olämplig far skulle bli lättare om faderskapet saknade giltig biologisk grund. Det skulle innebära en maktförskjutning till
kvinnors fördel och skulle på riktigt kunna ge förutsättningar
till det ”nya faderskap” som vi ännu inte sett men så länge
hört talas om.
Alltså JA!
SvaraRadera100%
SvaraRadera100%
SvaraRadera