Ja som ni kanske förstått så har jag
snöat stenhårt på den här frågan det senaste. Inför avsnittet
med bilda kedjor som snart är klart fräschade jag också upp min knowledge och läste
en hel del. Bland annat en massa liberalt svammel som höjde mitt
blodtryck avsevärt.
Frågan är enorm, och flera av er har
säkert läst nån av mina andra texter på området. Här ska vi
kolla på en specifik del av prostitutionsdebatten som nu rasar: Det
fria valet.
Ni vet tanken om att det finns personer/kvinnor som
själva väljer att sälja sig och som därmed anses ha nån form av
okränkbar rätt att göra det. På botten av den fallgropen finner
vi ett gäng högljudda ”vänsterradikaler” och påfallande ofta,
anarkister. Ja och en massa svin då men jag försöker ju tilltala
nån form av radikal vänster här.
Liberalerna och människohandlarna on
the other hand, de ligger inte där nere på botten för det är dom
som tillsammans har grävt gropen. Ihärdigt har dom tagit spadtag
efter spadtag för att underminera allt vi vet om prostitution och
människohandel för att kunna spela på det som vi alla strävar
efter: människans frigörelse.
I princip varenda jävla grej som feminismen tidigare varit solklart emot och kritiserat kan undermineras med hetsen om ”fria val”. Vi hör det i alltifrån snack om hemarbete till surrogatmödraskap.
Feministiska analyser ogiltigförklaras för att det minsann finns någon någonstans som
”väljer” sin underordning. Och självklart gör vi det i någon
utsträckning, vi är väl också människor av den här världen?
Jag själv brottas ständigt med min kärlek till stora, muskulösa
emotionellt efterblivna män som skulle kunna strypa mig med en hand
typ. Men valet kan aldrig ursäkta förtryckaren.
Det är änna dags
att nån säger det högt: Det fria valet spelar noll jävla roll.
Prostitution är del av begreppet ”mäns
våld mot kvinnor” alltså en könad praktik som hänger ihop med
det bredare förtrycket av kvinnan. Vart förekommer mäns våld mot
kvinnor mer? Jo men det klassiska exemplet är ju i
kärleksrelationer. Våldets logik följer samma mönster i de två
frågorna. Kvinnorna som befinner sig mitt i skiten säger inte samma
saker som de som lyckats lämna. Hon som är i en relation där hon
förtrycks, förnedras och får stryk, kan hon anses ha ett val när
hon stannar kvar? Ja, kanske ändå i någon mån även om vi måste
ta hänsyn till normaliseringsprocess, skuld och skam. MEN, gör
hennes ”fria val” att stanna kvar att det som mannen gör borde
vara tillåtet? Gör hennes fria val HANS FRIA VAL att göra henne
illa till något helt ok? NEJ DET GÖR DET FÖR HELVETE INTE. I
prostitutionen anses valet ha en särskild status och det lyfts hela
tiden fram för att det finns massiva ekonomiska intressen med i
bilden.
Hela tiden hamnar vi på kvinnorna, vill de? Vill de inte? Är det skadligt? Är det ett jobb? Bla bla bla. Men kärnan i allt ihop är att hennes fria val, oavsett om man tror att det finns eller inte, aldrig kan ge torsken rätt att köpa andra människor.
I utvärderingen av den svenska
sexköpslagen som kom 2008 skriver de såhär: ”med utgångpunkt i
ett jämställdhets- och människorättsperspektiv och med fokus
flyttat från utbudet, dvs de prostituerade, till efterfrågan, dvs
människohandlarna, kopplarna och köparna som utnyttjar andra
människor för att tillgodose sina egna eller andras sexuella behov
blir uppdelningen i frivillig och ofrivillig prostitution inte
relevant.”
Är du med? När du diskuterar detta
behöver du inte hela tiden förhålla dig till ”valet”. Det är
ändå så att om vi ställer en persons ”rätt att vara
prostituerad” emot en annan människas ”rätt att vara fri från
exploatering” så är de två olika rättigheterna inte lika mycket
värda. Den första kan knappast änna inte ses som en rättighet
över huvudtaget. DESSUTOM är det heller inte förbjudet att vara
prostituerad i sverige, såååå well...käft liksom.
Hela poängen med sexköpslagen är som
ni kanske eventuellt har hört (heh) att den ENDAST kriminaliserar
torsken. Genom att det endast är hans handlingar som är i fokus
kommer man runt frågan om samtycke. Det spelar ingen roll om hon
säger att hon var med på det, för det är människohandel i sig
som inte är chill. Det gör att det endast är torskens val som står
i centrum, han kan inte pressa henne att säga att hon var med på
det och han kan inte heller gömma sig bakom det. På så sätt
skapas inte en konfliktsituation mellan kvinnan och hennes förövare
vilken med all säkerhet skulle varit till hennes nackdel. Hon kan
inte påverka utfallet i rättsprocessen på det stora hela. Den
enskilda personen förfogar liksom inte över allmänintresset som
finns i den här frågan.
Det är fett jävla ohederligt att framställa någons ”rätt” att sälja lite frigjort queer-sex för att finansiera sina genusstudier som lika relevant som situationen för utfattiga kvinnor som luras till sverige, systematiskt våldtas och tvingas sälja sex medan man hotar hennes barn till livet.
Sånna
vittnesmål finns det gott om, men det vill erfarenhets-älskarna
inte prata om. Om de tvingas prata om det så säger de att den
ofrivilliga prostitutionen måste såklart motarbetas, men de vägrar
erkänna att också dessa kvinnor hävdar frivillighet medan de är
mitt uppe i det.
Proletären publicerade den 5 september
i år en artikel med Saga som driver instagramkontot
prostituerad_less. Saga berättar om sin verklighet och vad torskarna
utsätter henne för, hon är en av de röster med erfarenhet som
legaliseringslobbyn inte vill ska få höras. Om du läser detta Saga
så respekterar jag dig med hela mitt hjärta. Tack för att du
berättar, det är guld för oss alla!
I artikeln berättar Saga såhär:
”...Fuckförbundet, en förening som
säger sig jobba för ”sexarbetares” rättigheter, [har] hört av
sig till henne. De menade att hon genom sitt instagramkonto spred
skrämselpropaganda och lobbade emot dem.
- Fuckförbundet sa att om jag säger att jag valt prostitution
själv, så har jag makten. Men jag har inte valt att bli utsatt för
betalda övergrepp.” Tänk så enkelt! Om du säger att du valt det får du automatiskt makt! Fantastiskt! Kan vi applicera denna briljanta lösning på klasssamhället kanske?
Nej. För så funkar det såklart inte och vad som händer är att en organisation med politiska intressen ger sig på en utsatt kvinna för att hon inte ska få paja för dem. Det visar på ”det fria valets” makt. Det är förbannat fult och hela jävla fuckförbundet kan diskvalificeras inte bara på det detta utan också på att de vill avkriminalisera koppleri aka hallick-verksamhet.
Det hävdas då att om vi ignorerar det
fria valet så omyndigförklarar vi kvinnor i prostitution och gör
dem till ”offer”. De är minsann inte offer utan viljestarka,
kalkylerande entreprenörer. Grejen är bara att de där inte står
emot varandra. I ett patriarkat är alla kvinnor offer. Liberalerna
vill inte prata om offer av en enda anledning, det handlar inte om
nåt jävla ”empowerment” eller hävdade av kvinnors styrka. De
vill inte prata om offer för att det påminner oss om att världen
är orättvis. De vill inte kännas vid att vi inte är jämlika.
Orättvisorna visar för tydligt varför vi inte kan prata om
frivillighet på ett rimligt sätt.
I prostitutionen är
pengarna/drogerna/erättningen själva tvånget och torsken betalar
för hennes frivillighet. Det som ger allra bäst betalt är de mest
skadliga sexuella praktikerna. Till exempel rollen som underodnad i
S/M ”sex”. På bordellerna kan män köpa kvinnor och barn att
tortera. Mary Lucy Sullivan har studerat situationen i australien,
vilket är ett intressant exempel efter som de var by far först i
världen med legalisering. Hon tar det här exemplet:
”Sarah Priesley, after having worked
in brothel prostitution for six years, believes that most women in
prostitution ´specialize in something... for extra money´. She
describes one submissive booking where the woman involved was tied up
and gagged in the room. The buyers (two men) then ´whipped her badly
and burnt her with cigarette butts´. But in a legalised system no
crime has been comitted. As Priesley reflects ´no-one could blame
the client since she had agreed to the booking, and that was what he
wanted to do´. She says, it was irrelevant that the woman left the
booking screaming.”
Är det här meningsfullt att prata om
kvinnans ”fria val” att ta bokningen? Tvättar hennes "samtycke" bort männens handlingar? Givetvis inte, i alla andra
fall är tortyr olagligt, men inte i den legaliserade prostitutionen. Situationer
som den här visar oss med all önskvärd jävla tydlighet som går
att uppbåda: ”fria val” i prostitution är inte relevant. Om vi bortser det fruktansvärda de här två männen gjort mot
kvinnan i fråga måste vi också fråga oss, vad gör de när de går
ut ifrån bordellen?
Vad gör det med deras syn på kvinnor i allmänhet att de tillåts leva ut hat på det här sättet? Vad gör det med oss alla att man kan köpa kvinnor att tortera?
För att prostitutionen ska kunna dra
in så mycket cash som möjligt har den först normaliserats och
sedan marknadsförts. Allt som är till salu marknadsförs för att
få människor att efterfråga det i större utsträckning (här är
vi nog överens om hur marknaden fungerar). Vad som då händer i
länder med legaliserad prostitution är vad många
radikalfeministiska forskare kallar ”prostitution culture”.
Kvinnokollektivets värde sänks av att vi ständigt konfronteras med
reklam om billiga kvinnokroppar, av våldsam porr och av ständig
sexualisering samt ytterst det faktum att en del av oss är till salu. Vi vet
att kvinnor har fett allvarliga problem när det gäller våra
kroppar, vårt utseende och oss själva som människor. Det kommer
såklart någonstans ifrån.I prostitutionen är konkurrenskraften
mellan kvinnorna beroende på hur pass förnedrande/smärtsamma/farliga
saker man ställer upp på samt hur man ser ut. Det är det enda man
har att jobba med och det reflekteras överallt i synen på kvinnor.
Sammantaget är den här skiten fett skadligt för vår hälsa och vår fuckin happiness. För
om vi är socialister så är det vad det handlar om ”health and
happiness” för kollektivet, inte ”tillväxt, konkurrenskraft och
fria val” för de få.
Visst bör det även vara förbjudet att sälja cigaretter?
SvaraRaderaFett bra skrivet!!!
SvaraRadera