Det är ett
jävla daltande. För dig som inte orkar läsa den här svinlånga
texten så är det ungefär det jag vill ha sagt.
Nu ska ni få höra:
Jag höll ett föredrag om pappors våld
och vårdnadslagstiftningen.
Fick frågan: ”Men hur ser du på
liksom, behandlingsinsatser? Om man går in tidigt och liksom jobbar
med hela familjen?”
Mitt svar var enkelt: ”Fullständigt
förkastligt. Farligt, rötet och svindåligt.”
De skrattade. Men de fattade.
Jag fortsatte: ”Alltså den samlade
erfarenheten säger ändå att en man som slagit en gång kommer att
göra det igen. Alla gör inte det, det finns de som är våldsamma
vid nåt enstaka tillfälle. Men risken är för stor för att den
ska gå att laborera med. I många relationer har ett enda
våldstillfälle fungerat kontrollerande och förtryckande i åratal
framöver. Han har visat vad han går för, och hur det kan gå för
henne och barnen om hon pushar hans gränser. Så länge hon är kvar
i relationen kommer hon att anpassa sig efter den erfarenheten.”
Kärlek som en gång övergått till
rädsla kan aldrig gå tillbaka. De två känslorna kommer för evigt
att hänga samman. Behandling för honom är inte nödvändigtvis
dåligt i sig, men det måste i sånt fall ske efter separation. Att
”behandla” hela familjen öppnar en välbesökt fallgrop: idén
om två som träter, om lika goda kålsupare och i förlängningen om
kvinnor som aktivt söker och provocerar män som gör dem illa. För
att kunna placera skulden kan våldet aldrig betraktas som ett
relationsproblem. Skulden, ni vet den där som kvinnor bär - när
ingen annan får den.
NU SKA VI PRATA OM MANLIG SKULD. Idag ser vi ett, i jämställdhetens namn växande intresse för männen.
Det talas om patriarkatet som en fälla för oss alla och att de
stackars männen stympas i sin mänsklighet. Och visst, det är la
klart att det ligger nåt i det. Men sen går det då över i ett
jävla daltande allt som oftast. Ett som blir otroligt svårt få
ihop, det är idén om den av könsmakten lika förtryckte mannen och
mannen som slår och förtrycker kvinnor. Mans-curlandet passar
liksom inte riktigt in om vi måste konfronteras med maktutövning
och våld.
I jämställdhetskulturen har därför
en snillrik lösning på det obekväma med mäns våld sett dagens
ljus. Vi backar inte öppet våldet, vi tar till och med avstånd
från det. Men när vi konfronteras med det omförhandlar vi
betydelsen av vad det egentligen handlar om och ansvaret förskjuts.
Därmed finns mäns våld mot kvinnor eller ”kvinnomisshandel”
vilket är förkastligt, men det är högst oklart vilka som ägnar
sig åt det. Istället är alla männen enskilda unika,
undantagsindivider. Ett målande exempel är när svartsjuka och
kontroll blir till/”egentligen är” mannens kärlek och dåliga
självförtroende.
Det är poppis att tjöta om hur män
inte kan (inte har verktyg att) kontrollera varken sin ilska eller sin sexualitet.
Påfallande ofta i kombination. Eftersom de inte kan behärska sig så
kan de också provoceras till våld. Det kan vi väl alla, men män
anses lite särskilt lättretliga. Det intressanta är att vid i
princip alla former av maskulint våld, som fotbollsvåld, krogbråk
eller gängkrig så är alla trots lättretligheten rätt stadigt
överens om deras eget ansvar. MEEN, det blir annorlunda när han
spöat sin fru eller köpt en kvinna på internetz.
Lucas Gottzén har studerat hur
omgivningen reagerat då män frivilligt berättat om våldsbrott mot
närstående kvinnor. De har själva väntat sig hårt fördömande.
Men till ingens förvåning skriver Gottzén såhär:
”De män jag intervjuat får
sällan odelat stöd (WOW) i att våldet är godtagbart, tvärtom,
den initiala responsen utgörs oftast av ett tydligt avståndstagande
till våldet. Men när våldet väl definierats som felaktigt
diskuteras antingen inte frågan mer, eller så försäkrar sig
vännen eller familjemedlemmen om att våldet inte är återkommande
eller för grovt. Familjemedlemmar och vänner kan också lyfta fram
betydelsen av partnern som bidragande orsak till våldet. Deras
respons liknar därmed mer det Hearn (1998) visar på, att familj och
vänner ignorerar våldet och istället väljer att prata om
separationen eller andra problem som mannen har.”
MEN SÅ VAR DET DEN TRÅKIGA DETALJEN
ATT INGEN ÄR EN UNIK INDIVID OCH ATT DE VISST VET VAD DE GÖR. Inte
hundra procent av tiden och inte varje enskild handling, men
forskningen och erfarenheten på området talar sitt tydliga språk:
våldet är systematiskt och kontrollerat. De här männen kallar
inte sina kvinnliga kollegor för horor, de nitar inte chefen varje
gång de känner att de inte har kontroll. Han som väntar med sitt
raseriutbrott tills de kommit hem och inga vittnen finns har ett
ansvar. Han som höjer musiken för att grannarna inte ska höra har
ett ansvar. Han som tar hennes mobil för att hon inte ska kunna
ringa någon har ett ansvar. Han vet vad han gör.
För att tala med Ekbrand: ”Mannen väljer var, när och hur mycket han slår”. I sin avhandling visar han att våldet är både avsiktligt och funktionellt. Dessutom att det fungerar: makt och överordning både skapas och upprätthålls genom våld och det överhängande hotet om det.
Det omförhandlade våldet och synen på
maskulinitet som begränsande för män har gett oss idén att om de
bara får lära sig prata om känslor och får lite förståelse så
kommer de att sluta. Därmed flyttas fokus från de utsatta och hur skiten egentligen blir för dem. Det är änna en förutsättning för omförhandlandet. I
debatten som kommit om behandling och stöd till förövare, torskar
och våldtäktsmän finns många likheter med den traditionella synen
på missbruk. Om mannen som offer för sitt eget beteende och att
detta kommer sig av faktorer som han själv inte bär ansvar för.
När det kommer till sexköp är det lite extra svinsjukt, eftersom
vi samtidigt ser en diskussion om kvinnors entreprenörskap och ”fria
val”. Lite så, tvärtomleken för vuxna. Men det finns ingen
rimlighet i att inte tala om offer och förövare.
Låt mig exemplifiera lite pedagogiskt
hur det kan bli IRL:
I Göteborg finns en kommunal
verksamhet som heter ”KAST – köpare av sexuella tjänster”.
Trots namnet är det tack och lov inte en direkt intresseförening.
(OBS finns skäl att undra). Det är en samtalsmottagning för
”personer” som köper sex. KAST erbjuder samtalsstöd enskilt
eller tillsammans med partner (!). De har ingen anmälningsskyldighet
eller krav på att man slutar att köpa andra människor för att få
komma. På deras hemsida kan man läsa att ”vi vänder oss till dig
som vill uppnå en bättre livskvalitet, nå större närhet i dina
nära relationer och samtidigt bryta destruktiva sexuella beteenden”.
De här freudianerna var inbjudna till
en prostitutionskonferens jag var på. Efter att vi hört om de
fruktansvärda livsöden mikamottagningen möter och lyssnat på
polisens kartläggningar av människohandelsnätverk la talaren från
KAST vikt vid hur vi måste sluta att använda den STIGMATISERANDE
benämningen ”torsk”! ”Köpare av sexuella tjänster” är ett
mycket mer neutralt begrepp. Bitch please vi vet.
En härlig kvinna i publiken kunde då
inte hålla sig utan frågade: ”Men varför är det så farligt att
säga torsk då? Det är ju det han är?”
Och fick svaret som lät typ: ”Jamen
det är ju inte en särskilt trevlig benämning. Jag kallar ju inte
kvinnorna för horor?”
I en verklighet där förövare ska
behandlas för problem han inte kan rå för blir han lika mycket ett
offer som den han köpt. Torskar och ”horor” är båda utsatta i
den jämställda behandlingsidén. Vi lägger skattemedel på att
torskarna ska få gråta ut om hur jobbigt det är att köpa
kvinnors kroppar. Riktigt fucked alltså.
Ni vet folk vill gärna tro att de kommit på nåt när de ba:
”Men det är ju männen som är problemet. Det är ju han som måste flytta (vid våld i nära relation) och han som måste få hjälp!”.
Jovisst, det låter ju bra. Men ändå
så ba: KONSEKVENS HALLÅ?! SKULD? VADÅ FUCKING HJÄLP?
I göteborg finns idag boende för män
som väljer att lämna det gemensamma hemmet för att familjen han
utsatt för våld ska kunna bo kvar. Fast snubbarna gör liksom inte
det och de står tomma. För att motivera männen lite extra erbjuds
detta boende i enskilda lägenheter. Minns då att kvinnojourerna
inte får kommunala lägenheter utan hänvisas till sina egna
lösningar, i de allra allra flesta fall kollektiva boenden. Det hela
bygger på frivillighet och att man med en sjuhelvetes kompetens ska
ha riskbedömt honom eftersom han vet var familjen befinner sig. Såå,
det var kanske inte riktigt så enkelt. Jag menar jezuz hur kan ni
tro att han helt oproblematiskt kommer flytta och lämna dem ifred?
Om han var så himla resonabel hade nog inte situationen uppstått.
Ni vet de brukar inte direkt bli extra diplomatiska av skilsmässa.
Ändå är man intresserad av den här
ogenomtänkta, populistiska curlingen också från statligt håll. I
SOU (statens offentliga utredningar) ”Att bryta ett våldsamt
beteende” som presenterades i maj i år finns ett sådant förslag.
MEEN på frågan varför i hela jävla ofriden det inte kopplas till
rättsliga påföljder för brotten han begått svarar utredarna:
– Det ingick inte vårt uppdrag att
bedöma det rättsliga. Alla våra förslag, och det skriver vi på
många ställen, har en bakgrund av att brottsliga gärningar alltid
ska anmälas och lagföras. Men vad våra förslag syftar till är
att se vad som kan göras vid sidan av lagföringsprocessen.
När vi då vet att lagföringsprocessen inte alls fungerar blir det ju mest jävligt sjukt att man får ett nytt boende och ingen påföljd om man misshandlat sin wifey.
Alltså
fatta mig rätt här, jag är ingen lagivrare och har inga
förhoppningar på rättssystemet. Men vilka andra våldsbrottslingar
daltas det med på det här viset? OBS retorisk fråga svaret är
INGA. Skiten kostar dessutom pengar, pengar som vi alla vet är en
mycket knapp resurs för de som riktar sig till de som faktiskt är
offren i situationen. Återigen, slår jämställdheten tillbaka på
oss. Alltså still not lovin police, det löser knappast problemet men Jenny Westerstrands svar på
frågan om det inte är bra att männen flyttar är ändå dagens
lol:
”Jo, men förövaren borde flytta in
i fängelse istället.”
Håller de en
killmiddag där de kan erkänna övergrepp för varandra och
normalisera varandras beteende i ”trygga rum” förlåter vi dem
gärna. Men de våldsamma männen är de som valt att omsätta sitt
patriarkala överläge i den mest extrema praktik. Den som en gång
passerat gränsen är en evig säkerhetsrisk.
Ändå
är våldet in our face för ofta, och det visar sig i undersökning
efter undersökning. Aldrig tystnar kvinnors vittnesmål. Så när vi
omförhandlat ”vanliga” mäns våld till nåt annat försöker vi
samtidigt desperat placera ”det riktiga” problemet, som liksom
ändå inte går att mörka, hos andra. Världens mest jämställda land ba: ”Vad
som helst bara vi slipper se könsmaktsordningen. Det är inte män!”
Det är missbrukare, psykopater och det absolut mest överanvända
just nu: INVANDRARE. Ni vet de som faktiskt kan komma ifråga för
rättslig påföljd. Det ser inte så bra ut att ingen jävel åker
dit liksom.
Så de som verkligen brukar våld mot
kvinnor, riktiga kvinnomisshandlare, är bruna män och särskilt män
från mellanöstern! De hatar minsann kvinnor på ett sätt som de
svenska guldgossarna aldrig skulle drömma om!
Det bekväma med det här dravlet är förstås att vi undkommer att faktiskt deala med ett av våra absolut största samhällsproblem: att många män, från överallt i världen är helt sjuka och hatar kvinnor a.k.a mäns våld mot kvinnor.
Ni vet Uppdrag Granskning å TT ballade
ur å blåste upp helt meningsglösa siffror som skulle visa
våldtäkters koppling till etnicitet. Förjävligt och ohederligt på
ett sätt som förtjänar ett helt eget inlägg. Anyway Christian och
Eva Diesen skriver i sitt svar att den anklagades ”attityd”
snarare är det som faktiskt får betydelse för utgången i
våldtäktsmål:
”...Det är mycket ovanligt med
erkännanden, sådana förekommer bara i cirka 5 procent av ärendena.
Det betyder att innehållet i mannens förnekande blir viktigt i en
ord-mot-ordsituation. Det visar sig då att mannens attityd blir av
betydelse för bedömningen. Är han ödmjuk och ångerfull har han
större möjligheter att gå fri än om han är kaxig och
kvinnofientlig.”
Det spelar alltså roll om man öppet
tar på sig rollen som ”kvinnomisshandlare” i den skepnad vi vill
se honom. Vad han egentligen gjort är inte det enda avgörande utan
hur han talar om det i efterhand. De fortsätter:
”Etniskt svenska misstänkta går
sällan med på att erkänna kvinnohat, men det kan ändå framgå av
berättelsen att han var helt likgiltig för kvinnans vilja.”
De frias på sitt snack! Så länge han kan talk the talk behöver han liksom inte walk the walk. Åh han ångrar
sig jättemycket att det blev så här! Han är en jättebra kille
egentligen och förresten var det ju kanske inte direkt en våldtäkt?
Tidigare nämnda våldsforskaren och nuvarande ROKS-ordföranden
Jenny westerstrand är inne på liknande spår i en artikel
publicerad i feministiskt perspektiv i mars i år. Hon har studerat
vilka försvar som verkar funka i sexualbrottsmål. Hon skriver:
”.... Den [typen av
vittnesmål] hittar jag typiskt i domar som rör sexuellt våld
utövat av majoritetssvenska män. […]
Han medger handlingar, till skillnad
från det stereotypa nekandet, han medger till och med användande av
våld (de har haft ”hårdsex”) men han har agerat i enlighet med
kvinnans vilja, eller det han menar sig rimligen kunde tro var hennes
vilja.
Till skillnad från
det stereotypa narrativets nekande tenderar de engagerade
invändningarna att leda till att mannen frias.”Idén om kvinnomisshandlaren eller den våldsamme mannen som jämställdhetskulturen fött fram ger att i princip allt våld verkar kunna omförhandlas så länge han inte själv tar på sig rollen.
Så länge du kan snacka
jämställdhetsspråket är det fritt fram. Män kan alltså frias i
rätten, trots att de delvis erkänner. Antingen för att de visar
ånger och egentligen inte alls hatar kvinnor, eller för att de har
praktiserat ”feministiskt” frigjort sex där han gjort henne illa
för att hon i all sin frihet ville att han skulle göra det.
Alltså är ni med på hur sjukt det
är?
Så ogärna vill vi se männen i ljuset
av deras handlingar, men wifey jag säger dig om du någonsin ska
chilla med en man: kolla vad han GÖR, inte vad han SÄGER. Ganska
snart kommer du att märka att det här med kvinnosyn, jämställdhet
och feminism ofta lämnar ett rätt stort hål emellan tjöt och
praktik även hos de mest gölliga rigtheous snubbar. Vi vill så
gärna, vi orkar inte bära hur de beter sig. Gwen sjunger i mina
lurar om hur han är ”egentligen”:
Youre really
lovely
Underneath it all
You want to love me
Underneath it all
I'm really lucky
Underneath it all
You're really lovely
Underneath it all
You want to love me
Underneath it all
I'm really lucky
Underneath it all
You're really lovely
You know some real bad
tricks
And you need some discipline
But, lately you've been trying real hard
And giving me your best
And you need some discipline
But, lately you've been trying real hard
And giving me your best
Your kisses and your sweet romancin'
There's an underside to you
that this here woman that adore
Aside from your temper
Everything is secure
You've used up all your
coupons
And all you've got left is me
And somehow I'm full of forgiveness
I guess it's meant to be
När hon lägger:
And when it's really bad
I guess it's not that bad
stänger jag av.
And all you've got left is me
And somehow I'm full of forgiveness
I guess it's meant to be
När hon lägger:
And when it's really bad
I guess it's not that bad
stänger jag av.
Det är runt omkring oss hela tiden.
Ansvarsbefriandet och gränsförflyttandet. Patriarkatteorin och den
radikalfeministiska förståelsen av våld mot kvinnor som en
konsekvens av könsförtryck ger oss det enda vettiga: förbehållslöst
stöd till de utsatta och arbete för kvinnans frigörelse på alla
plan. Det är när vi fullt ut kan välja bort männen, har
förutsättningar att lämna dem och har vunnit rätten till våra
barn som mäns våld mot kvinnor kommer att upphöra. Det kommer att
upphöra den dagen det inte längre fungerar som ett medel för makt,
kontroll och i slutändan egen vinst.
Samförståndet och daltandet, med målet att män ska fatta och sluta för att de vet bättre är en dead end.
Lika dead som alla våra mördade
systrar.
Hej!
SvaraRaderaOm, låt säga.. två bröder (svenska killar för att vara övertydlig) på 14 och 17 år begår sexuella övergrepp/ våldtäkt på sin 8 åriga bonussyster.. hur skulle din inställning vara till det?