Det är fredagskväll och jag är hemma
vid mitt skrivbord. Jag har ställt in en tinderdejt pga pallar inte. Han hade ett så pretty face men jag är så trött.
Jag har kommit att betrakta män som en allt mer betydelselös grupp
och det puttar hjärtat upp i halsen, rinner ut i ögonen,
manifesteras i kyligt ointresse. Samtidigt som jag ständigt sökt
ensamheten så plågar den mig nåt jävligt.
Det har formulerats oändligt med
kritik av den moderna dating-scenen. Främst för att det är just,
en scen. Tinder och andra sjuka grejer, som typ ”elitsinglar”
fungerar alla enligt konsumtionslogik där man antingen
förbrukas eller förbrukar den andre eller båda samtidigt i en enda
gröt av självförverkligande och ytlighet. Visst är det så, ändå
undrar jag vad som är värst.
Det var knappast bättre på den tiden då äktenskap var kvinnors enda chans till överlevnad. Förr blev man gift. Idag blir man tom.
För ett par veckor sen malde vi den
gamla goda historien om hur livet villkoras som ensam morsa på en
krog på möllan. ”Du får väl ta och skaffa dig en man”, sa M.
Han skämtade förstås, samtidigt som vi alla runt bordet och hela
jävla samhället vet att det är det som är den enda lösningen som
egentligen bjuds. ”Jag är bra på många saker”, svarade jag.
”Men inte just det”.
Hela tiden trycks man mot tvåsamheten.
Ett drägligare boende, stabilare ekonomi, tid att träffa vänner
och läsa böcker, möjlighet att vara sjuk eller trött, att slippa
vara ensam i svåra beslut och att bara nån enda gång va nån
annans problem också. Ingen askungedröm direkt, mer så basic
needs. ”Om jag bara hade nån gammel halv-röten sambo, då kunde
jag sagt nej till natt-timmar på bemanningen”, sa jag till N när
vi gick i slottskogen häromkvällen. ”Ja, det kanske du kunde, men
framförallt så kunde du ju sagt JA till det”, svarade hon. En
sambo hade varit nyckeln till allt. Om man med ”allt” menar att
både kunna säga både ja och nej till skitjobb. Nu kan jag inte
säga nej, för jag måste ha ett jobb. Men jag kan inte heller säga
ja, för jag har ingen barnomsorg på natten. Kanske har situationen
uppstått bara för att jag ska kunna göra ett strålande exempel på
hur liten roll macho-normer spelar för kvinnoförtrycket IRL.
Jag skulle bli gravid den här våren.
Fertilitetsutredningen var klar och jag hade under fyra månader fram
tills nu fasat ut mina mediciner inför att få sätta igång med
insemination. Nu går det förstås inte. Allt sätts på paus.
Pulsen går upp bara jag tänker på skammen i att våga sig på att
bli ensam TVÅbarns-mamma precis när jag återigen blivit arbetslös.
Mitt första barn kan jag alltid skylla på att jag inte direkt hade
planerat att det skulle bli som det blev. Men att målmedvetet och
för dyra pengar skaffa en till som jag knappt ens kan försörja,
det kommer inte ses med samma ögon.
Barn skaffar man tillsammans. Ändå är de barnlösa äktenskapen statistiskt sett de lyckligaste. Borde det inte rimligtvis betyda att kärnfamiljen inte är den bästa formen för barnalstrande? Men spelar det nån roll, egentligen? Det är ju så man gör, lycklig eller inte. Ibland blir man gift, och ändå tom.
Kontext press, som jag överhuvudtaget
inte kände till förrän de på åttonde mars publicerade en text
som enligt egen utsago skulle ”problematisera” sexköpslagen,
publicerade härom veckan en lista över fem feminister de beskrev
som ”transfientliga”. Jag tänker inte kommentera det vidare pga
ovärdigt. MEN, nåt de skrev där om Aase Bergs bok ”Haggan”
made me think. Det ska la tilläggas att jag inte läst hennes bok,
men det spelar mindre roll. Det intressanta var att de skrev att den
handlar om ”det söndermanglade ämnet heterosexuella ciskvinnors
relation till män”. Och, det är ändå intressant hur man kan
vara intresserad av feminism, och förstå sig själv som feminist
(?) samtidigt som man inte, som jag tolkar det då, är med på att
den heterosexuella kärleken, oavsett om man tror på den eller inte,
är en av den patriarkala ordningens absoluta fundament. Det
patriarkala samhället är helt och hållet uppbyggt på idén om man
och kvinna som två till varandra dragna motsatser vilka sedan
tillsammans bildar kärnfamiljen.
Som heterosexuell och cis och kvinna
tycker jag förstås inte att det är det minsta söndermanglat. Det
söndermanglade är väl snarare att vi liksom inte riktigt kommer nån
vart, vilket inte direkt är unikt för revolutionära idéer. Här har vi analyserat samma sak i typ flera hundra år –
ändå står vi och stampar. Tröttsamt och oinspirerade? EH JA. En
gång för alla avhandlat? EH NEJ.
Jag har skrivit det förut, ibland
hatar jag dem som lever tvåsamt. Dom som liksom ”lever ihop” med
någon som vi kallar det. Särskilt dem med barn. Men så, när jag
tittar en stund till på kärleksrelationerna runt omkring mig slår
det mig, det är så självklart egentligen: det är aldrig
relationerna i sig jag avundas. Ständigt kommer mina kvinnliga
vänner och bekanta med klagan och besvikelse över hur relationerna
organiseras och deras mäns tillkortakommanden. Sammantaget verkar
det fortsatt suga rätt hårt att leva tvåsamt med män.
Ännu mer verkar det suga att ständigt
stå där, som mamma-gisslan mellan mannen och barnet, och veta att
om jag skiter i tvätten, disken eller släktfesten för att låta
honom märka det så kommer det gå ut över både barnets och mitt
liv. Avväpnad. Men kanske ännu mer, vem vill leva i en relation där
man blir beräknande på det sättet? Om man kan känna sig avväpnad
måste ju utgångsläget vara beväpnad. De berättar om strategier
för att nå fram; hon lämnar räkningar framme för att se om han
tar tag i dem, skriver hans nummer överst på lapparna till
förskolan för att han ska tvingas ta VABen när de ringer eller
bokar tvätttid när hon sjäv egentligen tagit ett extrapass på
jobbet. Hon testar honom och ser vad som blir gjort, tar han den där
tvätten nu när hon måste jobba? Ett lågintensivt hushållskrig
jag inte saknar. För att inte tala om dem då som berättar om
rädsla, om hot och om kontroll. De är alltid fler än nån vill
tro.
Arbete som inte är lönearbete kan definieras av sånt arbete som inte är alienerande. Det är själva parallellen som gör kärlekskneget negativt. Att det är ett exploaterande arbete som påverkar oss likt lönearbetet.
Frukten av
arbetet tillfaller inte oss själva och därför är det något annat
än ömsesidig omtanke. Antingen fortsätter man, eller så vägrar
man, jag har valt det senare och är knappast nöjd för det.
Ensamheten är inte lösningen, vägen framåt måste vara att hitta
andra sätt att leva tillsammans – klychigt men liksom med
varandra, inte av varandra. ”Varandra” förresten, som att rollen
som röten liksom växlade.
Alltså believe me jag vill väl inte
heller äta linser och lukta crust med nåt gäng idioter i
haremsbrallor. Men vi måste hitta andra sätt att leva kollektivt
tillsammans, andra sätt att organisera hemarbetet likväl som
lönearbetet och omsorgen om barnen. Det måste inte vara
lägenhetskollektiv med förvuxna tonåringar, straigth-edge autister
eller pedantiska, klimatsmarta chalmerister. Det måste vara allt
annat än det faktiskt.
Kvinnor måste söka vägarna där vi
inte isoleras i tvåsamhet av materiella orsaker och den enda andra
vägen är ensamhet och fattigdom (OBS menar ej instagram här). Det är inget simpelt livsstilsprojekt och
dessa vägar måste sökas politiskt och inte genast avkrävas alla
oss som i generationer fostrats att hela vårt värde ligger i rollen
som hustru och mor i familjen. Det får inte vara ett elitistiskt
projekt likt den relationsanarkistiska-queer som kallt kan avfärda
kvinnors relationer till män som oviktiga för att de själva rör
sig i sammanhang långt bort från de flesta andras. Det är
en tanke-tradition som dagens feminister måste återuppliva för att
komma bort från fokuset på männen och tvåsamheten – inte för
att det är ointressant, utan för att det är livsviktigt.
Dessa små isolerade enheter vi lever i
kallar vi ofta ”privatliv” som i sin tur står i relation till
det ”offentliga livet”. Ofta kommer folk med fördömanden om hur
andra vräker ut sina privatliv på sociala medier, de delar allt
hela tiden med statusuppdateringar och instaposter. Och visst kan man
förstå det som en samtidens ytlighet och individulistiska tävlan
om vem som har det mest lyckade livet. Självklart ligger det mycket
i det. Men kan inte också tolka det som att vi faktiskt inte alltid
vill att det privata ska vara så himla privat? Att vi vill dela med
andra, vill att andra ska bidra och vara delaktiga i våra liv? Att
vi ständigt har mer eller mindre intelligenta diskussioner i
kommentarsfält kan förstås tolkas i alla möjliga olika former av
depravering, men kan det inte också vara så att vi vill ha kontakt?
Vi vill diskutera och kanske ännu hellre vi vill kunna ha konflikter
med andra? När den offentliga sfären förvandlats till platser
endast för konsumtion möts vi sällan som människor. Om inte annat
så ger det lite mer hopp att tänka att vi kanske egentligen bara
söker varandra, andra, sammanhang, mänsklighet.
För min egen del vet jag att instagram
får mig att känna mig mindre ensam, mindre isolerad. Där kan jag
dela med mina vänner vad jag tänker och vad jag gör. Jag kan dela
att min unge tappar tänder, att bilen gick igenom besiktningen och
att jag läst världens vackraste bok. Det ger mig något, som är
mer likt gemenskap än självförverkligande.
Frigörelsen kommer aldrig att förverkligas, om vi förstår den som lika delar i bolån, varannan disk-dag och gemensam vårdnad.
Sheila Rowbotham kallar vår
kärlekstörst för ”fria” kvinnors dilemma: omöjligheten att
leva och älska på ett ärligt vis i den existerande världen. Hon
skriver så sorgligt:
”Men den revolutionära kvinnan
vet att den värld hon söker största över ända är just en sådan
värld där kärlek mellan jämlika människor är något hart när
omöjligt. Ironiskt nog bidrar vi fortfarande till att få denna
värld, denna vår egen grymma motsägelse, att fungera.
En av de mest tvingande
omständigheter som kan förena oss kvinnor och få oss att handla är
den överväldigande förnedring eller bittra oförrätt som ligger i
att helt enkelt bli betraktad som ”den andra”, en tillhörighet,
en vara, ett ting. Vi handlar med direkt utgångspunkt från vår
medvetenhet om det omöjliga i att älska eller älskas utan någon
förvrängning. Men vi måste fortsätta kräva att förutsättningar
skapas för att göra det möjligt som nu är omöjligt. Vår
smärtfyllda kvinnoroll utgör en verkligt störande dialektik.”
Vi suktar efter precis det som gör oss
illa. Vi kämpar för att få våra relationer att bli bättre, för
att få våra män att se och behandla oss som jämlikar. Samtidigt
vet vi att det i det här samhället inte kommer att ske fullt ut.
Måste vi inte därför, istället för att försöka förbättra
våra tvåsamma små familjeenheter sträva efter andra sätt att
organisera kärleken? Upprätthåller vi inte annars nåt som vi vet
är inneboende dödsdömt? Är den jämställda kärnfamiljen lika
omöjlig som en etisk kapitalism?
Det går inte att leva i en
kapitalistisk värld utan att delta i den, vi är alla tvugna att
spela dess spel. Är det detsamma med den heterosexuella kärleken?
Att man måste spela dess spel? Jag vägrar tro det, kanske mest för
att jag inte vet hur man isåfall ska orka.
När kapitalismen aldrig kan bli något annat än vad den är så kan kärleken omformas, hitta nya vägar och bli något våra mest romantiska drömmar ännu inte snuddat vid. Det måste man tro.
.
Det vi söker kan aldrig vara kärlekens
och relationernas avskaffade, istället är just det som gör ont att
vi tror att det kan gå. Emma Goldman skrev att kvinnans frigörelse
aldrig får förknippas med celibat. Hon ville inte veta av nån
”påtvingad jungfrulighet”, och vem vill väl det?
Vi kan älska
– av hjärtans lust – i motsättning till borgerliga
föreställningar och materiella intressen. Vi kan älska, kort och
gott. Det måste man tro. Kanske bara inte just nu.
Intressant som vanligt.
SvaraRaderaLösningen för mig som lat, feministisk man har ju varit singelboende och barnfrihet. Är ju fler män som borde inse det, men samtidigt är det ju en lite väl enkel utväg...
Du skriver så jävla bra och jag är så tacksam för att du skriver igen. Saknat dina ord. Det är så jävla befriade att läsa om någon som FATTAR. Tack!
SvaraRaderaWow, tack så mycket. <3
SvaraRadera