”Schoenmaker translates some graffiti
on the wall:
´Dear kerb crawlers, we hate you men. We want to get as
much money from you as possible.´
A response scrawled opposite
reads:
´Fucking whores, you must be fucked until you drop on the
ground. We fuck and suck you until your cunt is very sore. Thank
you.”
Hat och djupt förakt – going both
ways. Det översatta klottret kommer från en artikel i The Guardian
som journalisten och aktivisten Julie Bindel skrev i maj 2004. Hon
besöker en av Hollands ”tolerance zones” i Utrecht där
gatuprostitutionen tolereras, men liksom sköts av ordningsmakten med
saker som uppbyggda bås och registrering av kvinnorna. När Rachel
Moran, grundare av SPACE international och prostitutionsöverlevare
citerat Bindels rader i sin bok ”my journey through prostitution”
kommenterar hon dem så här:
”Prostitutes and their clients exist
at the coalface of human contempt, and they remain there, too
disintrested in each other´s discomfort even to show the other a
cursory glance”.
Jag har skrivit om prostitutionen som
ett ”arbete” och vad som händer om den släpps fri, som ett
jävla skit i största allmänhet, om framtiden för Nordic model och
om den fullständigt uttjatade föreställningen om det fria valet.
Men det som finns kvar (det finns såklart massor kvar) är våra
relationer. Vad händer med det mänskliga? Med vår dragning till -
och vårt beroende av varandra? Vad menar vi egentligen när vi säger
att prostitutionen är ett hinder för jämställdhet mellan kvinnor
och män, på ett relationellt och intimt plan?
Moran skriver om ett oundvikligt ”interplay of depravity” mellan torsk och kvinna. Hon beskriver detta ”depraverande samspel” som ett yrselframkallande och nyansrikt trassel. Jag tänker att man nog kan förstå det som ett korrumperande av mänskliga relationer? En åderlåtning av vad vi skulle kunna vara i relation till varandra som jämlikar.
(OBS här
då att även om jag skriver om relationer som går åt två håll
och om ett destruktivt samspel tror jag att jag tidigare varit
tillräckligt tydlig med vart jag står i ansvarsfrågan. Att
relationen går both ways betyder inte att de båda parterna bär
skuld och ansvar, vilket såklart är en 100% male-business på
området.)
Jag tror att vi inte är direkt
översugna på att närma oss den här vinkeln av två skäl. Dels
för att vi inte vill förknippa prostitutionen med våra egna
”normala” relationer. Vi kan diskutera det som pågår där ute,
men för de av oss som inte befinner oss i prostitutionen är det
bekvämast om den inte kommer för nära. När tidigare citerade
Julie Bindel intervjuar överlevaren Evelina Giobble (från breaking
free) i sin bok ”The pimping of prostitution”, säger hon såhär:
”If you want to stop prostitution
and you want to stop the men who are driving it, the johns, then all
you have to do is look across the breakfast table. Women dont want to
do that. So I think women, not prostituted women – women with not a
lot of knowledge, just step back. They have to believe that there is
a choice, or they would have to believe that men are rapists”.
Självklart vill vi inte veta.
Verkligenheten är för jävlig. Men hur gärna vi än vill hålla
sexhandeln ifrån oss så både speglar och påverkar den våra
relationer till varandra. Den finns vid våra frukostbord.
Det andra är att det är på den här
fronten man allra enklast blir utmålad som moralist. Men att
bibehålla tron på att kvinnor och män kan leva fria sida vid sida
och dessutom ligga med varann i en värld fri från prostituion är
inte moralism. Det är verkligt revolutionärt, för att inte säga
”sexpositivt”, hähä. Det är en idé som förkastar tanken om
att våra relationer alltid måste smutsas ner av makt och ekonomiska
intressen. Det är en idé som vänder sig bort ifrån reaktionära
och ålderdomliga idéer om äktenskapliga ägandeförhållanden och
uppdelningen i ärbara och smutsiga kvinnor. Det är en idé som
bygger på att män och kvinnor är i grunden lika och någon gång
skall mötas som fria människor. Den som vill förvränga det till
viktorianska kyskhetsidéer är antingen en jävla lögnhals, helt
utan mänsklighet och framtidstro eller bara klassiskt okunnig.
Radikalfeminister tror inte på att män
föds helt så, genetiskt sugna på våld och övergrepp. Vi tror
inte att kvinnor är födda till offer för mäns våld. Vi tror att
i patriarkatet ges män makt över kvinnor, och ett sätt att omsätta
och upprätthålla den makten är genom att vara våldsam emot
kvinnor. Som att tex köpa sex. För att han kan. För att han vill.
För den som vill bevara eller förnekar mansdominansen kan sexuellt
våld lätt skrivas om till gött sex. Därmed kan den som vill måla
ut feminister som moralister skriva om motstånd mot sexuellt våld
till motstånd mot sex. Men vi är inte nunnor, vi är revolutionärer
och frihetskämpar.
Fram tills rätt nyss verkade de flesta
feminister veta att den sexuella frigörelsen inte blivit verklighet
riktigt än och att det finns starka kulturella krafter som påverkar
flickors och kvinnors sexualitet. Vi groomas fortfarande av porr och
typ hela samhället att tro att vår sexualitet går ut på att göra
det som män vill. Det vet inte minst alla kvinnor som legat med män
- inget får en att känna sig mer kvinnlig än att män vill knulla
en. Men när vi förr fick veta att det var vår uppgift och plikt,
vare sig vi gilla det eller inte, får vi idag veta att den ultimata
frigörelsen är att ”välja” att vara undergiven, pissad på,
strypt och/eller köpt. Det är så visionslöst så man kan lipa
bara för det. Det gör jag ibland.
Det talas om att kvinnor håller på
och ger sex gratis till män och att vi borde ta betalt. Som om sex
alltid kommer att vara till för män. Som om sex var nåt som kvinnor bär runt på och kan dela ut. Till skillnad från kraven på
betalt house-work är sex helt möjligt att bara skita i, om det inte
är gött. Vad händer med oss och vår frihet, våra valmöjligheter
och vår sexualitet när ”gratis sex” blir till nåt som
konkurerar med det betalda? Har våra relationer då helt
kommersialiserats? Och har vi inte i så fall förlorat allt som en
sexuell relation kan vara? Någonting tas ifrån oss, och jag hittar
ingen bättre beskrivning än att det är en del av vår mänsklighet.
Prostitutionens hela grundidé är
denna: kvinnans uppgift är att tillfredställa mannens behov och
önskemål. Hur nån ens få för sig att påstå att det är vår
frigörelse? Jomen genom att ge upp på tanken om verkligt jämlika
relationer och att skriva om sexuellt våld till kort och gott: sex.
Joakim Medin (btw alltså så cute!)
skriver i sin bok om svenska män som sexturistar i Thailand att
deras ”värderingar tycks eldas på under vistelsen i Thailand och
sedan följer med tillbaka till Sverige” och menar därför att
sexturism är en fråga också för ursprungslandet. Han menar att
thailandsvenskarna har feta problem med svenska kvinnor och den
svenska jämställdhetstraditionen gemensamt. Han skriver att
kvinnors krav, beteenden och därmed svårigheten att få ligga med
dem/skapa relationer till dem driver männen till sexturism för att
de där kan få vad de upplever att de nekas i Sverige.
Är ni med? Då utgör prostitutionen
en antifeministisk bakväg där relationerna (och männen) inte alls
måste förändras. Så länge de betalar kan de få den kvinnliga
lydnad de upplever sig berättigade till och kan göra vad fan de
vill. Medin träffar den svenske professorn Sven-Axel Månsson
(gammal go räv på prostitutionsområdet) som menar att torskarna
upplever att kvinnor i prostitutionen har accepterat de grundläggande
skillnaderna mellan könen och att kvinnan alltid skall fungera som
en slags service-instutition. Förstådd på det här sättet är
prostitutionen en extrem manifestation av maktförhållandet mellan
könen i stort. Precis den typen av relation feminismen är tänkt
att upplösa bevaras och utvecklas ständigt i prostitutionen!
Vad torskarna vill är att
maktförhållandet ska bestå OCH att denna extrema manifestation
skall vara relationen mellan kvinnor och män i allmänhet. För ni
vet prostitution går ut på lurendrejeri. Torsken vet förstås
någonstans att han betalar för hennes villighet. Han vet att det är
en teater, men han vill inte kännas vid det. Thailandssvenskarna
åker inte till thailand bara för att köpa sex utan för att de genuint verkar tro att de thailändska kvinnorna ÄR annorlunda och pengarna liksom
försvinner i ekvationen. Pengarna blir en pinsamhet. Hur många
stories om hur betalningen försöker täckas över har man inte
hört?
Män vill inte kännas vid att situationen inte är äkta och vill kunna fortsätta låtsas att det hela bygger på ömsesidighet. I forum efter forum beskriver de hur kåt hon var och hur mycket hon njöt av att ligga med just honom – denne fantastiske hingst! Pengarna gör sånna helt skrattretande föreställningar omöjliga.
I affärsrealtioner, där pengar byter händer och där alla möjliga
ekonomiska transaktioner sker försöker man inte låtsas som något
annat. Liksom ”Oj nej men ni ville ju egentligen bara GE mig er
bostadsrätt men jaja om jag lägger pengarna under kudden här så
blir det mindre pinigt!”. Vad torskarna egentligen vill, är att
kvinnor ska forma sig efter dem och deras begär helt utan betalning
och därför betalar han henne för att få uppleva det, vilket i sig
själv blir en motsägelse. (Det finns förstås dom som går igång
på själva pengarna också, det finns ju alltid nån jävel som
tänder på allt liksom).
I prostitutionen är varan, om den inte
är kvinnan själv, själva den ojämställda relationen. Det som
saluförs är underkastelse. Självklart föraktar hon hans patetiska
teater och han i sin tur föraktar henne som lurar honom och tar
betalt. Ett interplay of depravity.
Vet du vad GFE är? Girl Friend
Experience. Upplevelsen av att ha en kvinnlig partner: en vara på
prostitutionsmarknaden. Naturligtvis är det inte en verklig
upplevelse, där det inte alls är frid och fröjd och total makt som
erbjuds, utan en flickvänsupplevelse i torskversion. Detta kan vara
bland det mest sorgliga man kan tänka sig, och säger det inte allt
om vad våra relationer blir i en värld styrd av mansdominans och
ekonomiska intressen?
Flickvänsupplevelsen innebär att det inte är bara själva sexakten som är till salu utan en relation över tid. Ofta beskrivs det som en sorts ”betald intimitet” utförd av ”proffessional girlfriends”. Skulle man vilja slå upp ”marknadsperversion” skulle den här skiten vara en passande definition.
Vad händer med vår strävan efter
fria och jämlika relationer när män samtidigt kan köpa precis den
relation de vill ha? En del normaliseringsivrare skriker då att
”jamen är inte alla relationer redan prositution”? ”Vad är
äktenskapet om inte en prostitutionsförbindelse?” Och ja 1. Att
någonting annat ockå kan va dåligt legitimerar ingenting. 2.
Feminister har låååång historia av att kräva ekonomiskt och
socialt oberoende för att bryta äktenskapliga bojor. 3. Att påstå
att kvinnors position i äktenskapet är detsamma som när småtjejer
får betalt i allt från nya kläder till mat för dagen för att bli
rövknullade och agera terapeuter åt gubbar är ohederligt.
Som alla marknader så utvecklas
sexhandeln ständigt. Den senaste tiden har fenomenet ”sugardating”
fått mycket uppmärksamhet. Såhär skriver Sugardaters.se:
”Om du letar efter någon som
uppskattar förhållanden, tycker att gåvor är romantiska eller
till och med att en natts romans är vad de behöver i detta
ögonblick av liv, är SugarDaters® den perfekta platsen att börja
på. Vi tror att basen för en lycklig relation är mer än bara
fysisk attraktion. Det handlar om respekt, att tas hand om och beakta
varandras gränser”.
(Jezuz fucking christ ”EN LYCKLIG
RELATION!!!”)
Richmeetbeautiful skriver:
”Hitta din perfekta matchning för
ett förhållande baserat på kärlek, respekt, passion och
intellekt.”
Allt utom sex och pengar. Som det
egentligen 100% handlar om. De här företagen saluför mänsklig
intimitet, själva vår samvaro. Saker som ”kärlek” och
”respekt”, vilket är allt annat än just saker, görs till något
möjligt att köpa. Har man minsta vett förstår man att detta gör
något fult med oss som människor, och givetvis med vilka vi blir i
relation till varandra. Själva det som gör oss mänskliga, som gör
att vi behöver varandra och vill vara nära varandra - vårt
innersta - förvandlas till något helt frikopplat från oss.
Relationer görs till ett individuellt vinstmaximerande, där den ena parten maxar intimitet och sexuell tillfredställelse, den andra pengar. Självklart med helt olika konsekvenser, men gemensamt är att de båda parterna måste avhumanisera varandra. De måste se varandra som verktyg för egen vinning. Aldrig som människor, kamrater eller likar. Hur tar vi oss vidare ifrån det?
När alienationsteorin lär oss att
arbetaren alieneras ifrån sig själv genom att han tvingas betrakta
sina kunskaper och sitt arbete som varor är detta en fullständigt
extrem och könsbunden fortsättning där inte ”bara” själva
sexakten görs säljbar utan hela känslolivet och allt det som
vanligtvis beskrivs som vår enda tillflykt från maknaden och
alienationen - mänskliga relationer, social samvaro och intimitet.
Det är så mörkt va.
Jag lyssnar på Gps pod ”systrar”
och kommer nog att återkomma till den mer ingående när jag inte
längre får ångestpåslag varje gång jag trycker play. Här tänker
jag på Bella som beskriver hur hon försökt återta kontroll genom
att sälja sig. Hon berättar att hon utsatts för två grova
våldtäkter som barn och att hon sen försökt hantera den enorma
kontrollförlust som övergrepp innebär genom att återuppleva och
återta kontrollen i de nya övergrepp hon senare utsattes för av
torskar. Flera andra tjejer i poden berättar liknande saker och det
är en strategi vi hört om förut, den berättas återkommande av
offer för sexuella övergrepp. Prostitutionen marknadsförs dessutom
till kvinnor som ”empowering” och som nåt som skulle innebära
att ta kontroll över sin sexualitet.
Det är i första hand en strategi som
är enormt skadlig och inte fungerar, men det säger också nåt om
hur relationerna i ett patriarkat fungerar och uppfattas av oss. Det
är ett maktspel mer än ömsesidighet. Den som inte tar kontrollen
berövas den och en är ständig överordnad en annan. I slutändan
är det förstås männen som vinner, hur empowrade vi än påstår
att kvinnor blir. I ett samhälle som helt och håller bygger på
pengar är också pengar den enda lösningen som presenteras, på
allt. När vi egentligen har så mycket större problem. Problem som
löses den dagen vi lyckas frikoppla våra relationer, sex och
intimitet ifrån smuts som makt och pengar.
Ett övergrepp är ett övergrepp oavsett betalning, och aldrig skall de få skriva om sexuella övergrepp till ”sex”. Aldrig får en betald relation bli en normal relation. För vilka har vi då blivit? Och kan vi någonsin bli nåt alls?
Bella berättar om att
stänga av. På akademiska pratar man om dissociation,
som en av många försvarsmekanismer/strategier som kvinnor i
prostitution använder. Rachel Moran i
sin tur, skriver såhär om försvar:
”In all of our
survival strategies, I can now clearly see, there was the strong
impulse to extricate ourselves from the situation. Wheter it was in
the psychologigal sense, by dissolving ourselves rigth out of there,
or wheter it was in physical ways, like spraying perfume on our
nipples to prevent them being chewed or bitten, there was always that
same sense of creating distance.”
Och just detta, behovet av
att skapa avstånd – att fly iväg, att ta kontroll, att snabba på
utlösningen, eller vad det nu kan vara, fungerar inte när det som
saluförs är en hel relation. Man kan inte stänga av sig själv
under flera dygn eller veckor i taget. Därför beskriver många GFE
eller ”proffessional girlfriend” prostitutionen som mycket så
mycket värre. Hon har inte en chans att stänga av, att skydda sig
själv och sitt jag. Hon måste hela tiden spela en roll, umgås med
torsken och inte bara låtsas njuta av sex – utan att genuint tycka
om honom. Kanske är grymhet en passande benämning. Torsken, som
inte vill veta av att hon inte vill ha honom - och därför inte vill
kännas vid pengarna – lyckas genom ”köpt intimitet” komma
runt hennes försvar och helt äga henne. Han vill ha true (but
false) och han vill dominera inte bara sexakten, utan hela henne.
Det talas ibland om manlig ensamhet.
Den finns. Den ursäktar förstås inget. Det finns nåt djupt
sorgligt i att vi hellre argumenterar för att det är synd om män
som köper sex, än ifrågasätter det samhällsbygge där människor
så uppenbart far illa. I en värld av smuts och våld och makt
längtar vi efter samhörighet, efter att få slippa ensamheten, att
få vara tillsammans. När torskarnas trots allt äkta känslor av
sorg, ensamhet och längtan kombineras med den självklara känsla av
berättigande grupper med makt chillar med uppstår idén om att det
egentligen är han som är offret. Han som faktiskt har känslor blir
ju lurad av dessa pengakåta skitkvinnor. Så föraktar det som han egentligen längtade efter.
Tidigare nämnda Medin skriver om GFE
och om hur många sexturiter i Thailand antingen har prostituerade
”fasta flickvänner” under semestern och om hur en del också
drömmer om att i slutändan hitta ”kärleken” och gifta sig med
en undergiven thaifru. Han beskriver att tillräckligt många
utländska torskar tar livet av sig för att uttrycket ”Pattaya
Dive” ska finnas, och ja buhu liksom, en torsk hit eller dit men
poängen är att det finns nåt så kallt och meningslöst i
prostitutionsindustrin att vi inte riktigt kan med det. I vanlig ordning får kvinnorna skulden, männen varnar
varandra för ”kallhjärtade och opportunistiska” kvinnor och
menar att kärlekskranka män kan bli svårt utnyttjade (eh LOL).
Lömska golddiggers som bara vill ha honom för pengarna, som flinar
upp sig och ljuger men som på insidan är kalla och kalkylerande...
Det är en misogyn nidbild vi känner väl igen, och som inte
appliceras bara på kvinnor i prostitution. Utan på alla kvinnor.
Prostitutionen speglar allmänna mönster mellan könen och påverkar
synen på kvinnan såväl som på vad mellanmänskliga relationer
egentligen är. I dess kölvatten hatar vi varandra. I dess närhet
finns inget äkta och det enda som är viktigt är vem som vinner –
och vem som förlorar.
”För alla fattiga unga flickor som
prostituerar sig är den stora vinsten att bli tillsammans med en
västerländsk man. I vårt kvarter här i Hua Hin finns det många
medelålders eller äldre, överviktiga, västerländska män som bor
med thailändskor. Flera av dem är svenskar. Och då tänker man,
bvem r vinnaren? Det är oftast de thailändska kvinnorna” säger
svenskan Helena, som bor i Thailand till Medin. Så jävla äckligt.
Herregud Helena.
Ni vet, i ett råkapitalistiskt system,
där män alltjämt dominerar och där allt mer utav mänskligheten
säljs ut vill jag mest säga: är det inte hemskt?
Är nånting på
riktigt?
Sånt främlingsskap.
Sån avskärmning.
Som själslig jävla
död.
Kärlek måste inte vara vacker. Men
den måste vara gratis, driven av lust och längtan. Jämbördiga
sängkamrater emellan – där båda vinner och ingen förlorar.
Så länge vi låter sexhandeln leva, och finnas ibland oss. Mitt emellan kvinnor och män. Hur kan det finnas nåt annat än hat?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar