I sverige jobbar vi fortfarande mot nån
form av jämställdhetsideal. Jämställdhet är fortfarande ett
positivt laddat ord som varenda jävel kör med faktiskt. Ni vet, nu
när”feminism” börjar bli lite överjobbat för många. Det
ultimata exemplet är väl de antifeminister som underblåst
feminism-skepsisen och formulerat ”jämställdismen” som
politiskt alternativ. Jämställdhetstanken som dominerar är att
kvinnor helt enkelt ska till gubbarnas nivå. Detta kan uppnås av
män och kvinnor sida vid sida i nån form av harmoni. En harmoni som
bygger på att kvinnor slutar gapa efter för mycket och samarbetar
med män istället.
Det är inte så lätt å va man heller, så varför ska det hela handla kvinnor liksom? Jag hörde Carin Holmberg tala om hur dagens feminism slagit oss in på vägen mot ”ett jämställt patriarkat”.
Osökt tänker man på alla dem som
bestämt beskriver sig som ”humanister” och därmed INTE
feminister. De som hävdar ”nyanser” och ”komplexitet” på
bekostnad av all strukturell förståelse. Vad som egentligen hänt
kan beskrivas som en idividualisering av både debatt och orättvisa
till något som bara kommit att handla om jämställdhet mellan
individer, i motsättning till rättvisa mellan två kollektiv:
kvinnor och män. Men det är först efter den där rättvisan vi kan
komma till ett mänskligt ”vi” på riktigt.
Även om många unga trots allt
bekänner sig till feminismen och därmed såklart kallar sig
feminister har begreppet på många sätt gått igenom samma liberala
stympning som andra motstånds-ideologier. Samtidigt med
individualisering ser vi varufiering (marx: reifikation). Alltså hur
allt fler delar av det mänskliga (livet) görs till säljbara
konsumtionsvaror. Detta händer också feminismen.
Vi ska göra en film. Vi satt i ett kök
i en lägenhet på söder. Jag drack mellanöl och målade naglarna.
Vi behöver ett tema. En tanke att börja med.
"Vad vill du säga till vänstern?"
Säger den glade filmaren och vi skrattar åt den löjliga status
det ger mig att få frågan.
Jag vet inte. Tänker först på hur
härligt det vore att göra en hyllningsfilm till kvinnligheten. Nej.
Till kvinnor. Nej, för där har vi ändå ett solklart problem. Det
som uppstod när allt som kvinnor gör plötsligt blev feminism.
"Kan
vi göra film på det?" Inte vet jag hur man gör.
"Vad menar du?" Skattar han åt det
rant jag just lagt.Jag menar att det från en del håll påstås att feminism är i princip allt som enskilda kvinnor gör. Vad kampen då blivit är att kvinnor typ bara fortsätter som vanligt, i motsättning till att försöka förändra samhället och våra livsvillkor.
Är detta vad som återstår när feminismen
slutar vara kvinnokamp och tappar sin kollektivistiska uppfattning om
att vi alla är ett tillsammans? Jag tror det. När vi inte längre
vill använda den feministiska analysen till att ifrågasätta det
manliga samhällsbygget: kapitalism och dess marknadsstyrning. När
vi inte längre kräver dess död återstår för enskilda jämställda individer
att konsumera sig till frihet i ensamhet. Fuck me vad sorgligt.
Då blir det plötsligt logiskt att det till exempel
är:
- Feminism att sminka sig
- Feminism att klä sig (och sina barn) på ett särskilt sätt.Och värre blir det:
- Feminism att sitta i en bolagsstyrelse.
- Feminism att tjäna pengar på andra kvinnors arbete.Punktlistan av ångest slutar i slavhandel:
- Feminism att sälja sig för sex.
- Feminism att sälja sig för avel.
Förstå mig rätt här, om smink och
kläder tex, det kan absolut vara feministiskt att se ut hur man
vill. Det kan absolut vara feministiskt att som kvinna inte låta
andra styra ens liv, så långt det går. Det är solklart
feministiskt att försöka bygga sitt eget liv men det är inte
antifeministiskt att påverkas av patriarkatet och att försöka ha
ett så gött liv som möjligt i det. Allt kvinnor gör är inte
feminism, vi är förtryckta och det finns ingen skam i att erkänna
det.
Tvättar vi bort att män och marknad faktiskt exploaterar oss och gör oss illa genom att hävda våra egna val kommer vi ingenstans. Vi kommer till den backlash som fött "jämställdismen" och som kvinnokampen nu genomgår tack vare liberalt skitsnack och smart marknadsföring. Feminism är varken ett livsstilsprojekt eller en könstillhörighet.
Jag menar att feminism är kamp.
Feminism är politik. Feminism är inte att måla naglarna. De torkar
för fan aldrig, naglarna jag målade metallic-blåa. Fett snygga
påminner de om lacken på en riktigt snabb bil. Men på många sätt
är de direkt antifeministiska. Jag kan erkänna dem som
antifeministiska utan att det på något sätt står i motsättning
till mig som feminist. Jag är nämligen också kvinna i det
kapitalistiska patriarkatet.
Samtidigt undrar någon ändå ”Kan man vara
feminist och sminka sig?” i ett internetforum. En uppriktig fråga
förmodligen. En fråga som i olika former återkommer, igen och
igen, nedkokad lyder den typ:
Kan kvinnor göra saker i patriarkatet
överhuvudtaget?
Vad får feminister göra i
patriarkatet?
Att vara kvinna är inte att bära hela
ansvaret för kvinnokampen på sina eyelashes. Att vara feminist är
att erkänna könsmaktsordningens existens och hata densamma. Det
betyder alltså att så länge du vet om kvinnoförtrycket och tycker
det är fel är det helt ointressant om du har foundation i facet.
Easy as that. Så länge du hatar patriarkatet och erkänner dess
effekt i våra liv kan du sälja sin kropp, måla dina naglar, ta
hela föräldraledigheten. Att vara feminist är inte att leva i en
förtrycksfri bubbla (tyvärr).
Att analysera och skuldbelägga allt
kvinnor gör, vårt utseende och vår livsstil har lång tradition i
patriarkatet och det är något som vi måste stå emot. Det är en
politisk strategi för att äga oss och ska inte ha med politik att
göra. Det är så att säga varken bu eller bä det här med våra
högst persoliga val, typ sminket.
När F! Krossades av medierna i
valrörelsen 2005 kunde man läsa denna dynga i DN:
”Inte ett kvinnopynt stör stentuffa
Tiina Rosenbergs manliga utstrålning: kortsnaggad, kostymklädd och
i bekväma lågskor. Gudryn Schyman är mer slipad i modespråket,
säkrare i sin roll och vågar kanske därför spela på det
traditionellt kvinnliga attributen. Hon har lite längre hår med
viss antydan till lockar, högklackat, smycken och oftast kjol, men
alltid kyligt affärsmässig.”
Tycka vad man vill om F! men det är
fan för jävligt. Vad är "kvinnopynt" ens för ord? Har du någonsin läst nåt liknande om manliga
politiker?
”Samtliga män på moderaternas
riksdagslista är asfula iår igen”
Istället för att bemöta politik och
krav på förändring recenserar de vårt utseende och våra
personliga angelägenheter. Det förminskar oss och vi kan aldrig
vinna över det genom att bara mirakulöst hävda att allt vi gör är
feministiskt. Ingen ska analysera hur varken Tiina eller Gudrun
klädde sig över huvudtaget, det är ointressant och direkt
antifeministiskt. Varken en snaggad skalle eller högklackat var F!s
politiska idéer.
Jag har valt att förstå snacket där allt blev feministiskt som en motståndsstrategi. Som ett sätt att slå tillbaka och behålla sin värdighet i ett system som hatar oss vad vi än gör. De hatar oss för vad vi är, och därför kommer det aldrig att funka.
Hör cleo i huvet:
”Det är inte han jag gör mig fin
för, det är själsligt,
fixar mina naglar bara för att det är
härligt
Inget av det är för dig
Jag gör det för mig själv
Inget av det är för han”
Hur jävla go den låten än är så är
det skitsnack. Det går inte att komma ifrån att skönhet är
patriarkat och alla kvinnor måste på något sätt förhålla sig
till det. Jag kan pumpa den i bilen ändå och det kan få mig att
känna mig som en g men politik handlar inte om känslor. Åtminstone
kan de aldrig överordnas analys. Vi är offer, men det måste därmed
inte vara vår identitet. Det kan la en vanlig onsdag i ett söderkök
va svingött med metallic naglar för det. Förväxla det bara inte
med revolutionen!
Jag ramlade över nåt på samma tema i
mitt facebookflöde för ett tag sen. Jag minns inte vem det var som
skrivit själva inlägget men det handlade om Linnea Claesson. Ni vet
handbollsspelaren som blivit kändis för att hon helt enkelt blivit
en offentlig feminist som dessutom tröttnat på att anpassa sig
efter mäns svinkatiga beteende. Hur som helst, i inlägget och dess
kommentarsfält fördes en diskussion om att Linnea aldrig hade
blivit så ”stor” om hon inte dessutom var jättesnygg. Jag
trodde fan jag skulle kasta mina redan helt pajade mobil i väggen
när jag läste hur ”feminism” användes till att kommentera,
förminska och skuldbelägga en offentlig kvinna som bestämt sig för
att ta en massa skit för allas vår skull. Argumentationen var då
att eftersom patriarkatet älskar snygga tjejer skulle en ”ful”
tjej aldrig kunna göra det som Linnea gjort och det är orättvist
att hylla Linnea för mkt för det finns en massa som var före
henne. Plötsligt handlar Linneas politiska kamp om henne som person
och hennes gärning om att bli ”stor”. Kort och gott ett
individualistiskt marknadsprojekt.
När vi kör med marknadens spelregler ingår det att vi ser det som borde uppfatta som en kamp för oss alla som konkurrens. Som något som sker på andras bekostnad.
EH alltså ärligt, vi kan självklart
prata om sjuka skönhetsideal och manliga preferenser utan att
förminska och kränka varandra. Systerskap HALLÅ.
I vanlig ordning går det ändå inte
att göra rätt. Exemplet Linnea visar oss att inte blir man en
fullvärdig samhällsmedborgare bara för att man följer den
kvinnliga koden.
Vi hade varit och sett Antifascisterna (filmen) på
forum och bestämde oss för att bli fulla. Kort och gott tog vi två
steg till Aberdeen, E och jag. Det var ett jävla gubbdagis som
vanligt och jag minns att jag vid något tillfälle fick tala mycket
l-å-n-g-s-a-m-t och säga med tydlighet säga ”N-u f-å-r d-u g-å
h-ä-r-i-f-r-å-n” (pekar bort med hela handen) till en go gobbe
(den göteborska omskrivningen för ”svinjobbig”). Han och alla
de andra malesen kom tillbaka i omgångar fem minuter senare ändå
såklart.
Hur som helst, jag var kittad och E var
en vanlig flata.
”Du har ett så rent ansikte liksom”
säger den goa gubben till E.
”Men du, du är ju lite snygg ändå”
säger han till mig.
Medan vi garvade så ölskummet
droppade ur näsorna på oss så kunde vi alltså dra slutsatsen att
utan smink är man ”ren” i motsats till smutsig. MEN med smink är
man å andra sidan snygg, till skillnad från utan då man inte är
det. Det är så att säga pest eller kolera. Snygg å smutsig eller
ren å oattraktiv.
Det går inte att göra rätt för att
det är ett patriarkalt spel där vi varken satt reglerna eller kan
vinna. Feminismens enda väg är att inte delta. Att fuska och
slutligen bränna hela spelplanen. Självklart är både jag och E
feminister, men det kan man för fan inte se utanpå. För vi är
nämligen också kvinnor i patriarkatet.
Idag har vi en situation där privata vinst-drivande företag ses som nån form av sjuka jämställdhets/feminist ikoner för att de lanserar smink för män eller har kvinnor av olika ursprung i sina reklamer. Still not lovin åhlens FFS.
Kanske är jag ovanligt cynisk men minns ni
lucia-pojken? Självklart är representation i det offentliga rummet
skitviktigt, men när accepterade vi som politisk rörelse att det
offentliga rummet är reklamens? När blev feminism kapitalism? När blev vår ideologi en konsumtionsvara? Hur kan företagets publicitet i det
hela inte tas med i analysen? En helt positiv syn på detta betyder
att vi accepterat profit och tillväxt som något bra. Jag pissar
inte på representation i sig, läs mig rätt, vad jag säger är att
det i detta fallet är en väg som slutar i en vändplan. Verklig och
härlig representation sker i politisk debatt och i (feministisk)
kamp. Det handlar om makt, inte om rätten att synas i en reklamfilm.
Företagen har helt enkelt lyckats
kombinera vårt behov av identitet och värderingar med
konsumtionsvaror. När reklamen anpassas efter den grad av
medvetenhet vi önskar ha känner vi plötsligt samhörighet med typ
Åhlens eller nåt jävla byggföretag med kvinnor i broschyren. Vi
känner att vi är ett med marknaden, istället för att vara det med
varandra. På vägen glömde vi konkreta problem som typ: delade
turer i vården, rut-avdrag, våra pensioner, begränsad
anhörig(kvinno) invandring och nedmonterad förlossningsvård. På
vägen glömde vi kvinnokollektivet och kampen.
Marknadens jämställda patriarkat kan
dra åt helvete när vi ses på barrikaderna,
för ni är mina för evigt älskade
systrar!
Fantastiskt bra inlägg! Länkar på min FB.
SvaraRaderaHåller inte helt med om Linnea-grejen, eller jo att HON inte ska få nån skit överhuvudtaget skriver jag under på. Hon är GRYM på alla sätt. Och jag gillar din analys. Men att feminister får olika utrymme beroende på hur de ser ut är ju sant. Och tyvärr ett problem. Tycker jag. :-)
Att påstå att jag tex fått så stor plattform pga mitt fantastiska unika arbete som ingen annan gjort förr skulle vara en lögn och en förolämpning mot alla andra feminister. Varav många är tio ggr skarpare och mer kompetenta, arbetskraftiga, drivna, passionerade än jag. Det känner jag att iallafall JAG måste vara medveten om.
Tack. Tack för att du sätter ord på det jag har varit vansinnig över hela veckan.
SvaraRaderaMen shit vilken bra text! Jag försöker ta tag i patriarkala jävla stenåldersregler på jobbet och en kollega i "women power" t shirt från H&M säger att det inte är bra att stressa för mycket. Man ser så rött att det är fan ett under att man inte strypt nån.
SvaraRaderaBehövs ett nytt grupp 8....
SvaraRadera