onsdag 4 juli 2018

Om krogar och containrar - en socialrealistisk semester

Idag är där en containerterminal. Rad efter rad efter rad av gigantiska förvaringsboxar. Stora truckar rör sig schematiskt där emellan. Någon kör dem förstås. Någon som går hem till en familj, en hund eller en öl. Någon som är en person. Jag undrar vem det är, den som inte syns, varken i världen, historien eller här uppifrån borgmuren. En människa som inte är mer än själva containern, varorna i den, trucken han kör eller fartyget den kom från. En bricka i maersk-tetris. Det rör sig där nere och det känns kusligt på nåt sätt, att ingen mänsklighet syns till medans allt bara pågår.

Ut över den plats som nu är en containerterminal har de kanske sett. Antifascister, anarkister, kommunister, feminister, hjältar. En och annan sopa också. För de flesta gjorde kanske världen här ute sig påmind mest som den havssalta vinden eller som ljudet av vågor mot en strand. Montjuic-borgen är känd för att ha hyst ett stort antal politiska fångar genom den katalanska historien. Fånghålorna vetter mot havet, från några av dem bör man kunna ha sett ut genom gluggarna. Ut där jag nu klättrar och kikar in. För att få gå ner måste man betala extra. De betalade sin övertygelse med livet. Idag är deras helvete en avgiftsbelagd guidad tur kl 11 och klockan 16.

Det känns ironiskt på nåt sätt. Vad hade ni tyckt om den nya världen som ligger här ute? Bytte vi bara ett nederlag mot ett annat? Containrar från överallt i världen, friare än oss alla tillsammans. Ser truckförarna som inte syns någonsin nåt annat? Jag minns några rader:

”Helvetet är inte att mista sin övertygelse. Också det är ju en akt av övertygelse. Helvetet är att ha övertygelsen kvar utan att känna dess närvaro.”

Hopp och leda snärjda i ett ovanligt uttjatat äktenskap. Borgen ligger högt, högt över havet men är byggd för att härska, kontrollera och döda åt andra hållet: in mot staden och den egna befolkningen. Jag slås av en historisk plats jag så länge velat besöka och hur den inte alls är historisk. Världen hänger så konstigt samman. En obegriplig bro går mellan det förflutna och framtiden. Jag tänker mig att nuet är där mitt på bron och att livet på nåt sätt handlar om att komma över. Det är en snygg men meningslös tanke.

Jag råkade träffa nån som sålde kokain. Just back from bangkok. En och en halv timme senare berättade han om hur fruktansvärt hans liv är. I've been searching all my life. De är så olyckliga människorna. Hans blick var lite hundlik på nåt sätt. Han passar inte alls in i nån brometafor och han gjorde mig superdeprimerad. Tur att jag gick hem. Just back from no cock.

Jag skulle kunna sitta här för evigt, hinner jag tänka. Ändlöst hav möter en suddig rand till himlen. Det är sådär dimmigt svinvarmt, tryckande brukar man nog säga. Mitt bästa väder. Sitter man en bit in på borgens tak ser man inte terminalen vid bergets fot och då är här fantastiskt vackert. Jag hinner tänka det innan två norska män knäcker en bärs brevid mig. Hör mig själv i huvet: Slår ni era fruar? Känns sorgligt att det är min första tanke. Idag sitter spaniens politiska fångar i modernare fängelser. Deras tortyr är inte den i en borg med kedjor, piskor och svält. Men de är inte historia. Vet ni det eller slår ni bara era fruar och dricker öl på sorgliga platser? Sluta kolla på mig. Skulle jag bli en politisk fånge om jag nån enda gång bara högg? Rätt upp i magen papi.

Känns hans blod pulsera ut över mina händer. Varma vågor av tillfredställande triumf. Sluta.

I en sal i castell de montjuic ställer de ut bilder. En parkering, ett elhus, en ödslig sluttning brevid en motorväg, en containerterminal, oansenliga intetsägande platser. Lost memory. Fotografen har besökt de glömda platserna och fotograferat dem vid samma tid på dygnet som döden inträffade där. 114 000 människor är försvunna eller oidentifierade sen det spanska inbördeskriget och franco-tiden. På sånna platser finns de. Att det ligger en massa identitetslösa människor under ett elskåp kan vara själva definitionen av socialrealism, tycker du inte?

I en träddunge mitt emellan två nybyggda vägar dog en italiensk antifascist när han stannade vid sin post för att kamraterna skulle få en chans att fly. Nu är det mest sopor där. ”Framåt internationella brigaden, höj vår fana i solidaritet” hör jag en röst från masthuggstorget sjunga. Det bästa med att vara mycket ensam är att man hinner höra det som utspelar sig på insidan. Det bästa med det är om det är en kvinnoröst från masthuggstorget.

Egentligen är vi här för att ha roligt. Två vitt skilda och ändå sammanlänkande tidstecken: sonarfestivalen och repressionens högborg. Hur kan de finnas samtidigt? Alla människorna runt omkring mig inatt, deras desperata sökande efter närhet, glädje och gemenskap i en modern kapitalistisk värld. Också de inhängnade, men utan mål och riktning har de dumma jävlarna betalat sig in.

You need rocks honey?. En svettig man stannade mig på festivalområdet. Inom loppet av en timme hade jag kunnat köpa samtliga moderna syntetiska droger. Det går inte ens att bråka med folk
inne på festivalen, hur otrevlig man än är så älskar bara alla allting. Här avrättades det autonoma kataloniens president och jag vill att någon enda människa med äkta känslor i kroppen ska tilltala mig. Strax efter det smekte någon min sko.

Fan ta den jävla guideturen. Jag hade velat se cellväggarna där nere. Titta efter ristningar, märken, mjuka delar någon smekt igen och igen. Liksom efterlämningar av dom som suttit där. Bevis på deras mänskliga existens. Som fysiska människor liksom, inte sånna som man läser om. De med så otroligt mycket ensamtid, de måste försökt få ut det på nåt sätt. För att flytta över, komma vidare, lämna en tanke, inte bli utom sig av det man har inom sig. Det känns bara för fult att betala för det och jag vill inte ha nån himla guide med mig när jag ska talla på väggarna. Tänk att vara inlåst så nära både himlen och havet. Den som är inlåst kommer ändå inte vidare. Är det inte extra hånfullt, att bygga ett fängelse på en så vacker plats?

Alla mina vänner sover. Alla mina vänner har ladd-idaskläder.

Idag kan man åka linbana härifrån. Jag läste någonstans att svindel är en kroppslig reaktion på impulsen att hoppa. Hur många hade inte hoppat här om de kunde? När vi är riktigt högt upp och tittar ner är vår instinktiva reaktion att vi måste ner så snabbt som möjligt. Alltså signalerar kroppen att vi ska hoppa, samtidigt som vi ju vet att det skulle vara helt stört. Krocken mellan två skilda och motsatta impulser skapar yrsel. Jag har alltid undrat hur det känns att flyga genom luften. Ett exhibitionistiskt flyktbeteende skulle säkert nån utbildad säga. För att människan vill vara fri säger den som läst andra, ickeexaminerande böcker.

Norrmännen byts mot en amerikan med bakåtvänd keps. Han äter paprikakryddade ”ruffles”. Jag vet inte varför jag ständigt söker ensamhet eller hur någon kan vilja leva med såna där flötiga snacks-fingrar. Jag vet heller inte om han verkligen är från amerika eller om det är ok att äta friterade snacks på en plats där så många människor lidit och en ensam wifey klickar ett samtal från någon döpt till ”toakön” i telefonboken.

Utanför krogen inatt stog en vakt som ville bjuda på melon. Ur bakfickan halade han fram en jättestor kniv som han snitsigt skar upp den med. Jag höjde på ögonbrynen. Han pratade spanska jättefort och sen lite långsammare. Jag tänkte: nu berättar han är den bara är till meloner.
Sött och gott kött. Saft som sipprar mellan tänderna, spider sig i gommen. Ingen förstår vad den andre säger så vi bara äter en förjävla god melon. Hur kan man trivas brevid en man med en jättestor melonkniv? För att den som är uppenbart galen känns ärligare. Ibland är ingenting som det ser ut.

Jag renskriver den här texten i skuggan på en uteservering. Någon tänder min cigg innan jag hunnit hitta min egen tändare. Tänker: vad vill du ha av mig? Säger: tack. Överallt på balkongerna hänger den katalanska flaggan. Libertad presos politicos. Kommer de att få ett museum? Vad kommer man att äta i deras helvete? Har svårt att tro att ”ruffles” kommer stå sig genom tiden.





(Dikten är Göran Palms)














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar