Blir det för avancerat? Vilka är
klassen med gemensamma politiska intressen? Och vilka är egentligen
medelklassen? Egentligen är det rätt enkelt.
I min liga finns tre tydliga läger i förhållandet
(alla har ett) till denna svenniga lagomgrupp som kallas
medelklassen. Dels dom som kämpar för att bli en del av den. Genom
att plugga eller genom att skaffa cash. En boy jag kallar E sa nåt i stil med:
”Amen när folk typ sparar pengar å köper en stor TV så tror dom
att dom är medelklass och inte behöver va med i facket längre”.
No shame i att vilja upp. Men
klassresans baksida är att det finns begränsat antal platser.
Sossarna ljög (OVANLIGT), alla ska inte med. Den andra vägen är att bara dissa
hela grejen, odla sin arbetaridentitet, bärsa järnet och hata allt.
Den tredje är alla de med medeklassbakgrund som småskäms över sin
position och identitetskrisar med jämna mellanrum. All of you:
facket måste du för fan va med i ändå, klassresans slustation är
inte en TV och hur det än är så blir du inte förmögenhetsrik,
kompis.
Men hur fattar man klassbegreppet?
Förutom att det är nåt som väntercredfolk slänger sig med. Nåt
som tröttsamma R:are gapar om på krogen och nåt som liberalerna
from time to time försöker dödförklara och begrava i den fria
tidens utarmade mylla. Och igen, vilka är klassen? Som jag ser det
så måste klassbregreppet och analysen vara tvådelad. Det finns
politisk, eller ekonomisk klass, det viktigaste. Arbetar- och
överklass.
Sen så finns det en kulturell och mer
identitetsgrundad del, amen typ en kulturell klass eller vad man ska kalla
det. De ”kulturella klasserna” kan egentligen vara hur många som
helst. Se ex ”underklass”. Intressant nog så är att här
medelklassen dyker upp. Till skillnad från den politiska/ekonomiska
klassen så förenas den kulturella klassen inte främst via politik,
utan via identitet och kultur. Obs att detta inte betyder att de inte
är på riktigt.
Tänk dig att det kulturella,
identitetsnära klasstillhörigheten kan haffas via klassbakgrund.
För
medelklassen självförtroende, att kunna prata ”fint”, att ha
god smak, att känna till systemet, en tro på att man kan och att
det mesta kommer att ordna sig. Att ha kontakter, god smak och
ekonomisk plan B. Sånna saker är vad du har i ryggan, vart du
kommer ifrån. Vad du lärt och sett. Sånna saker hänger kvar,
klart de kan grusas lite, men du kan använda dig av dem även om din
egen klassposition har tagit dig neråt i hierarkin, och politiskt/ekonomiskt
placerat dig lower down. Dina parents kanske är/var akademiker, men
själv knegar du timmar på daglig verksamhet.
För arbetarklassen känslan av att
vara fel och korkad. Att aldrig riktigt kunna luta sig tillbaka och
lita på sig själv eller på systemet. Också markörer som sitter
kvar även om den egna klasspositionen placerat dig ett eller ett
par snäpp högre upp. Dina parents kanske jobba på volvo-golvet
bägge två, men du pluggade till socionom. Hur många kan inte
relatera till känslan av att va en bluff?
Ba: ”snart kommer de på
mig, de kommer märka att jag inte ska vara här. Att jag egentligen
är..” Vadå? Fattig? Keff? Dum i huvet? No way.
Den tvådelade klassanalysen makes sense av att en person som kulturellt och socialt är medelklass (har medeklassbakgrund) och har en jävla load privilegier på det planet ändå politiskt ska betraktas som arbetarklass (Se nämnda DV-timmis). En som trots jämställdhetsbonusar och keramikintresse precis som den mer ”klassiska” klassen skulle tjäna på ett annat system. Ta en sjuksyrra eller lärare, med lång akademisk utbildning och kulturellt en helt annan position än typ en städare eller ställningsbyggare. De är ändå alla fångar i systemet, precis om alla högutbildade människor från andra länder som kör taxi eller diskar på krogarna.
Jag flinar själv åt de här raderna just lagda på facebookchatten av episk kvinna känd som Sabbe med kniven: ”Risifruttijäveln är fan medelklass. En dröm, en längtan och något som alltid var för dyrt för att få på utflykt”.
Så inget fel med skrattfesten, ibland om de minsta klassmarkörerna. Det är knappast synd om medelklassen. Men vid sidan av garvet, som vi god forbid inte kan va utan så finns det mer konstruktiva saker att också ägna sig åt.Det är knappast särskilt lönt att odla nåt klasshat gentemot medelklassen (det skulle förmodligen ställa till en massa problemz i dina vänskapsrelationer och eventuellt i relation till dig själv). Odla förresten. Jag tänker mig mer att klasshat skall gödas.
Det skall gödas som din inre kamphund. En som du kan diciplinera, dressera och träna till kamp. Du göder den och tränar den med kunskap, love och figthingspirit (kanske en å annan frolic). Men om du slackar med din inre terrier finns risk att den bara gör utfall mot det som är närmast och mest störigt i vardagen, när ni är ute och går i marknadsträsket. Att dogen är väldresserad betyder inte att den måste sitta fint för medelklassen eller ens bemöda sig med å vifta på svansen. Men det är inte dom som är the big problem.
Det går inte att leva i en
kapitalistisk värld utan att ta del av den (ex på en priviligerad yoga-matta i indien). Så all respekt till dem som
kämpar uppåt och försöker göra livet bättre inom ramen för
systemet. Om medeklassen är det främsta problemet blir det dissen
för dem som fick en biljett på klassresetåget. Det vore så jävla
unfair.
För kampen behöver, sorry to say,
medelklassen. Den enhetliga fabriksgolv-klassen är long gone. De
rikaste svinen går fria. Dom som äger oss alla. Men det är lättare
att slacka med terriern. Det är medeklassen folk möter. Dom lever
bland andra. Det är dom du och din kamphund kan möta när ni
försöker leva life i systemet. Handläggare, mellanchefer,
tjänstemän, småföretagare. De förmögenhetsrika
vet vi ofta inte ens om att de finns och vi får under en livstid
inte träffa på dom alls.
Så kära ”normkritiker”, vi ska passa
oss för att slacka och inte skilja ut den verkligen fienden. Aldrig
någonsin får vi individualisera makten. Göra den till enstaka,
vita, kränkta män som ska sluta diskriminera enskilda och sluta va
rötna typ. Förstå dem alltid som representanter och symptom.
Antidiskriminering är svingött, men det är symptomlindring, inte
botemedel. Makten är kollektiv och motståndet måste också vara
det. En stor, stark, enad arbetarklass. El pueblo unido. En
antirasistisk, feministisk gemenskap med respekt för människors
olikheter och uttryck. Utan dom rika. Mot dom rika.
När man sitter å snarkar å lyssnar
på nån kärlekshetsare som tror att allt blir gött om alla är
snälla, så är det bristen på konstruktivt hat som gör hippien
sövande. Men visst, hat kan break you down. Käka upp dig inifrån.
Men om det är välriktat och i slutändan handlar om en positiv tro
på något bättre är det den fetaste fuckin dynamiten vi har. Låt
inte hunden göra utfall mot din handläggare, sitt inte fint bara.
Spara utfallen till de som faktiskt bedriver aktiv, medveten
klasskamp från andra hållet. De som på riktigt arbetar för att
systemet skall bestå. Hata systemet in i märgen och den interna
hundjäveln kommer bli redo att gå bananas.
När identitetstugget ballar ur och snurrar in sig i ett hörn
dör den kollektiva slagkraften. Och ja, lätt för mig att säga som
är milky-white och har X antal andra privilegier. Men det är inte
en fribiljett till att blunda för sin egen position. Det är inte
heller en diss mot alla som befinner sig längst ner. Men politiken
måste handla om nåt större. Om det som är bättre för nästan
alla. Medeklassbegreppet kan användas gött som ytterligare ett sätt
att förstå intern ojämlikhet och samhällets skikt i stort. Och
visst det blir också fett svårt, det är la klart att det finns sk gråzoner. Är en läkare abetarklass? En
lärare? En biblotekarie? Men den frågan är knappast det
viktigaste. Det är inte högskolepoängen vi ska snöa på (alla som
vill gå på uni borde såklart ges möjlighet till det tho), det är
ekonomi och ideologi. Vart people står in the struggle.
När mina homies (BIG UP RADAR) drog en
punktrall och vrålade: ”Det är våra pengar dom tar, våra
pengar!” från scenen på Vår Krog & Bar (VKB) talade de till
så många fler än de längst ner. Kvällen var fantastisk. Hela
förortskrogen enades som den mest proffessionella kennel-klubb och
gödde sina klasshatarterriers tillsammans. Folk sa ”borgarsvin”
(lite) oftare än ”en bärs till”. Där var studenter,
småbarnföräldrar, lärare, industriarbetare, socfall och
nyanlända. Arbetarklass, en del med medeklassbakgrund. Visst kunde
man hierarkiskt dela in oss på en skala, men det viktigaste där och
då var att vi alla visste att de rikaste tar våra pengar.
DOM RIKA DOM RIKA! VI MÅSTE BLI AV MED DOM RIKA!
SvaraRadera