”-Hit! Passa! Vrålade Fanny som
fortfarande hade ett bra läge.
Karin sparkade till bollen. Den
hamnade rakt framför fötterna på Högalids vänsterback, som
passade den vidare och så var den på vår halva igen. Deras bästa
målskytt fick den och Maja var en tiondels sekund för sen.
-Mål! Skrek dom. MÅL!
Fanny gick fram till Karin och
ställde sig tätt intill henne.
-Va fan gör du, ditt jävla offer, sa hon.”
Så inleds boken (som blev den briljanta ungdomsfilmen) "Sanning eller konsekvens" från 97. Snacket slår direkt fast makten, vilket också är hela syftet. Det blir effektfullt för att det inte dras en ramsa med fula ord, den förekommer inget våld. Det är bara de där superladdade orden. Jävla offer. Fanny inte bara gör Karin till ett offer. Hon pissar på henne för att hon är ett.
Idag ska vi prata om att vara ett "jävla offer". Bland det mest föraktade och ömkansvärda en människa kan vara.
Min homie tjötade härom dagen om den mindre begåvade liberala devisen: ”Vägra vara ett offer”. Ni vet, som att det är något valbart. Diskussionen om offerkoftan som nåt jävla gött mysplagg som olika lipsillar sveper in sig i för att kunna glida genom livet lättare. I verkligheten är offerkoftan en blöt tvångströja i tovad ull som patriarkatet drar över huvet på kvinnor och andra som inte kvalar in i killarnas lag.
Det finns två kategorier offer. Den
första är de tidigare nämnda gnällspikarna i myskoftan, de andra
är ”de riktiga” offren. De som reagerar som man ska på
kränkningar, våld och övergrepp. De som är tydligt
traumatiserade, kan visa fysiska skador eller som utvecklar psykiska
problem.
Efter inlägget om pappors våld mot mammor (”Om M och det
svarta hålet”) fick jag olika reaktioner. En del av dessa kvalade
in i den klassiska gosskören som brukar gala igång när mäns våld
diskuteras. Det är de som tycker det är fruktansvärt, hemskt och
FULLSTÄNDIGT OBEGRIPLIGT vad kvinnor ”tyst accepterar”. Som att
problemet med mäns våld är att kvinnor inte lämnar.
När vi snackar på det sättet är vi inte bara hyfsat okunniga utan
vi kränker också dessa kvinnor ytterligare. Om man har förstått
historien om M i mitt inlägg så ser man hur kvinnan hela tiden
handlar. Ingen bara ”accepterar” eller ”tiger”. Men strategierna kanske inte är de som andra tycker är de bästa. Så,
fuck andra och vad de tycker.
Alla kvinnor utvecklar sina strategier
för att hantera mansdominans at all times. Det handlar inte bara om
våld, det handlar om allt ifrån att möta män i diskussioner till
att parera och hantera reda övergrepp. Men oavsett det ständiga,
aktiva motståndet kan ingen människa välja om vi ska vara offer
eller inte. Ett offer blir man av att någon annan handlar. Hur jävla
mycket man än gör själv när man blir utsatt, är man ändå,
ofrånkomligen ett offer för en gärningsman. Förnekar vi offrens
existens måste vi samtidigt sudda ut gärningsmännen. Man behöver
ju änna inte va Einstein för å räkna ut vilka som skulle tjäna
på det. I en liberal tid av individualism och ständig strävan
efter självförverkligande är det fult att ”låta sig” kuvas
och kränkas av någon annan. Men om alla ska upp, kommer några
trampas ner.
När mina Queens berättar om incest,
våldtäkter, misshandel, kränkningar, hot och brustna hjärtan
berättar de alltid samtidigt om vad de själva gjorde. Hon som inte
sa nej, men som fejkade en orgasm för att han skulle bli färdig
snabbare. Hon som bad honom göra det igen för att ändå känna att
hon kunde kontrollera nåt. Hon som aldrig var hemma när
fotbollskanalen.se visade förlust. Hon som ägnade timmar åt att
förklara för honom varför hon blev ledsen. Hon som valde att
minnas att han var snäll efteråt. Hon som låtsades att hon inte
hörde vad de skrek. Hon som tog emot hans ursäkt innan han dog. Hon
som tänkte att en gång är bättre än två. Hon som (man vet
aldrig) har en kniv i lådan brevid sängen. Hon som inte grät. Hon
som grät varenda jävla dag i ett års tid. Hon som aldrig sa ett
ljud, men som flyttade hemifrån så fort hon kunde. Hon som (bara
ifall) har en yxa i köksskåpet. Hon som tänkte att om jag lugnt
förklarar hur olagligt det här är så låser han upp. Hon som
låtsades att hon sov. Hon som åt p-piller i hemlighet. Hon som
gjorde vad fan som helst för att hantera och skademinimera.
En del av dessa kvinnor är jag. De andra är kvinnor jag mött och som jag hyser den största respekt för. Vi är alla offer. Det kan vi aldrig välja bort. Men ni kan välja att se hur vi kämpade.
Alexander Alvina Chamberland beskriver
i boken ”Allt som är mitt. Våldtäkt, stigmatisering och
upprättelse” hur hen upplevde en sorts ”feministisk skam”
efter övergreppet som hen utsattes för. Att som "frigjord" och
övertygad feminist inte ha slagits, skrikit och kämpat emot som man
ska. Boken är knappast det mest uppfriskande jag har läst, jag håller inte med författarna om huvudargumenten, och
ärligt talat läste jag aldrig ut den. Men jag tror många av oss
kan relatera till den feministiska skammen. Även i en rörelse som
utger sig för att förstå och känna igen patriarkatet
skuldbelägger vi varandra där den som är mest förtyckt är den
som är den sämsta feministen. För jävligt faktiskt.
Eftersom mänskligheten inte utvecklats tillräckligt för att kunna se offerskap och
styrka i samma person måste man vara antingen eller. (se uttalanden
som: ”Det är väl ingen som kan sätta sig på dig”, ”hon som
är så medveten”, "att du kunde låta honom göra så?" BLA BLA). Man måste fråga sig då, vilka är
det vi tänker oss egentligen blir utsatta för övergrepp? Vilka är
dessa helt handlingsförlamade stackars obildade kvinnokollin som de goda
feministerna ska frigöra? De finns inte. Att vara feminist innebär
inte att man har hittat en upplyst väg till att helt kunna utesluta
patriarkatet ur sitt liv. Att vara feminist är att hata patriarkatet
och vad det gör med oss och alla som inte omfattas av manligheten.
Fixeringen av offerskapet och hur det
ska se ut fuckar med folks hjärnor. Många har lyft fram hur vi
ibland pratar om våldtäkt som det slutgiltiga, det värsta som kan hända
en människa. Ibland hävdar folk att det är värre än döden. Och
ja, våldtäkt är ett jävligt allvarligt brott. Men de förenklade
bilderna gör att både offer och gärningsmän har svårt att förstå
vad det är som har hänt. Om det överhuvudtaget var ett övergrepp.
Offret är varken apatiskt eller söndertrasat. Gärningsmannen är
varken särskilt djurisk eller Breivik. Kanske var det inte våldtäkt?
Våldtäktsoffer vittnar återkommande om att de blivit ifrågasatta
som offer för att de gått till jobbet dan efter, fortsätter ha sex
ibland eller helt enkelt gör nåt annat än å stirra in i väggen
24/7.
Idén om sexuella övergrepp som ”det
värsta” är också en funktion av den svenska (JA den svenska)
hederskulturen. En kultur där kvinnor år 20- jävla 16 värderas
efter på vilket sätt, hur ofta och hur mycket hon har rörts av en man.
Där en kvinnas värde fortfarande dalar i takt med med hennes dygd. Mäns reaktion på berättelser om övergrepp är oftast
ilska. Jag vet inte hur många snubbar jag mött som erbjudit sig att
slå in både en och annan skalle (se ”pedofiler och våldtäktsmän
är också människor – minst tre meter under marken”
höhöhö-inställningen). Alltså det är klart att skullbashing
inte alltid är en helt röten idé. Men varför tror de alltid att det är det vi vill ha? Vad sägs om en kramjävel? Vad sägs om att du
säger till henne att hon är övergrym. Att man kan vara ett offer,
men ändå vara stark. Att man kan vara kränkt utan att vara
förbrukad. Det här evinnerliga skallkrossandet
kan vara ett sätt att ”vägra vara offer”, genom hämnd. Men det
är också ett sätt för män att återupprätta en kränkt heder.
Ibland hörs de feminister som tycker
att vi ska sluta prata om ”starka kvinnor”. Som menar att
styrkeidealet är ett manligt värde som varken kvinnor eller män
bli lyckligare av att sträva efter. Men kanske är det snarare
definitionen av styrka som är problemet. Att vara stark är inte att
vara varken oberörd eller okränkbar. Att vara stark är att göra
vad man kan. Och ladies, fuck me vad starka ni är! När vi erkänner
alla "jävla offers" styrka ger vi dem erkännande i en redan
skuldbelagd tillvaro. Vi tror på deras förmåga att överleva. Att
leva. Och att vara fuckin fab in the meantime.
Jag har tänkt på detta så jävla mycket. Jag har ju precis som du mött våldsutsatta kvinnor och barn via jobbet och via kvinnojoursarbete. Och hur djupt rotat rädslan för att vara ett offer är och att det många gånger är det som hindrat någon att be om hjälp. För att be om hjälp gör en per automatik till ett offer.
SvaraRaderaDet är så sjukt problematiskt hur vi har skruvat till själva begreppet så att det nu har fått en helt annan innebörd. Ja jävlar vad arg jag blir. Grym text by the way!
Fett! Jag vill bara poängtera att jag alltså aldrig skulle skriva om kvinnor och kids jag träffar som aktivist här. Jag hänger bara ut mina vänner.
RaderaOch ja, offerskapet klassas liksom inte som en erfarenhet utan som ett totalt övervägande identitet. Är man våldtagen är man liksom bara våldtagen 4 ever.
jag blir så jävla taggad på livet pga dig och dina texter! Du fantastiska människa11
SvaraRaderashit vad grymt!
RaderaFett awesome skrivet!!!! Läst två av dina inlägg nu och tycker du får med precis allt jag tycker om hur jävla sjukt dålig och vriden inställning folk har till den patriarkala samhällsstrukturen! Kommer läsa vidare och dela som fan! Keep it up!!!
SvaraRaderaThanks girl.
RaderaJag ska göra mitt bästa!
Huvet på spiken, som vanligt. What else can I say <3?!
SvaraRadera:)
RaderaThanks for writing this article. Although I had to google translate it, I totally get it and agree with you. Despite my efforts not to, I have unknowingly enforced a patriarchal structure within our home. This article put things into perspective for me and will help with the change. Thanks!!
SvaraRaderafuckin fab!
RaderaSo google translate could manage the language? I'd expect it not to..